Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita de Hair, voorzitter publieke sector van EY West-Europa.

Daniel de Boer, EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2018

Tijdens de finaledag op dinsdag 2 oktober is Daniel de Boer (35) uitgeroepen tot EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2018. De Boer was al ondernemer toen hij in 2012 radicaal het steven van zijn leven wendde. Nadat in 2009 zijn zoon geboren werd met de destijds ongeneeslijke taaislijmziekte (ook wel cystic fibrosis genoemd), besloot hij zijn bedrijven te verzilveren en richtte met de opbrengst ProQR Therapeutics op. Het doel: een geneesmiddel voor taaislijmziekte ontwikkelen. Zijn biotechbedrijf realiseerde twee jaar later de grootste beursgang ooit van een preklinisch biotechbedrijf op de Amerikaanse techbeurs Nasdaq. Hoewel het huidige werkende geneesmiddel van taaislijmziekte niet door ProQR is ontwikkeld, is de missie van het bedrijf om geneesmiddelen te ontwikkelen tegen zeldzame kinderziekten, nog springlevend. ‘De bokaal krijgt een mooie plek in mijn kantoor in Leiden,’ aldus een glunderende De Boer.

Taaislijmziekte is een erfelijke aandoening die de levensverwachting tot 30 jaar beperkt. Een effectief geneesmiddel bleek niet te bestaan, maar voor een ondernemend persoon als Daniel de Boer (35) was dit geen reden om bij de pakken neer te zitten. Hij besloot zijn ICT-bedrijven van de hand te doen, en – nadat hij zich had ingewerkt – ProQR Therapeutics op te zetten, een bedrijf dat zich richtte op de ontwikkeling van middelen tegen genetische ziekten, in het bijzonder op een eigen middel tegen taaislijmziekte. Om de ontwikkeling van het medicijn te financieren, bracht hij ProQR naar de Nasdaq, de Amerikaanse technologiebeurs. Hij haalde met de beursgang en vervolgemissies 300 miljoen dollar op, voornamelijk afkomstig van pensioenfondsen en andere institutionele beleggers.

‘Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat maatschappelijke waarde creëert,’ vindt Marita de Hair (44) het initiatief van De Boer. De Hair, voorzitter publieke sector van EY West-Europa, vindt het vooral bijzonder dat ProQR op de beurs kapitaal heeft aangetrokken voor de verwezenlijking van zijn maatschappelijke missie. ‘Meestal zie je bij maatschappelijk verantwoorde en impactgedreven ondernemingen dat ze de middelen bijeen moeten sprokkelen via crowdfunding of moeten aankloppen bij de overheid voor een subsidie.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Zo niet ProQR. Dat was noodzaak, legt De Boer uit: ‘Meestal worden beginnende biotechnologiebedrijven door verschaffers van risicokapitaal gefinancierd. In een later stadium worden die bedrijven vaak verkocht aan grote farmaceutische bedrijven. In ons geval lag dit niet voor de hand: de doelstelling was om zelfstandig medicijnen te ontwikkelen tot en met de marktgoedkeuring. We hebben daarom gekozen voor een vroege beursgang om de onderneming goed te financieren, en tegelijk aandeelhouders de mogelijkheid te bieden hun aandelen te verkopen onafhankelijk van een verkoop van de onderneming.’

 

Alternatieve medicijnen

In de biotechnologie is veel innovatie gaande. Geregeld komen er nieuwe medicijnen uit, ook tegen taaislijmziekte. En een recente technologie als CRISPR maakt het mogelijk om DNA te bewerken en op termijn zelf genetische defecten te herstellen. CRISPR beschouwt De Boer evenwel nog niet als volwaardig alternatief voor medicijnen tegen erfelijke aandoeningen: ‘Hoe veelbelovend CRISPR ook is, de techniek is nog lang niet volwassen. Het is niet eens getest op mensen; het kan jaren duren voordat het kan worden ingezet in de medische sector.’ Anders ligt het met de levensverlengende medicijnen die concurrenten van ProQR tegen taaislijmziekte op de markt hebben gebracht. ‘Die zijn zo goed dat wij hebben besloten niet langer zelf te investeren in de ontwikkeling van ons middel.’

Daniel de Boer van biotechbedrijf ProQR Therapeutics

Dit betekent allerminst dat ProQR zijn ambitie staakt. Er blijven genoeg weinig voorkomende ziekten door genetische afwijkingen over, de zogenoemde orphan diseases om medicijnen voor te ontwikkelen. ProQR heeft zelfs een chief innovation officer, die zich volledig wijdt aan de ontwikkeling van innovatieve medicijnen tegen dit soort ziekten die voor grotere farmaceutische bedrijven niet interessant zijn. Het kleine, inventieve en minder op snel geld gerichte ProQR wil zich er daarentegen best aan wagen. ‘Ook al is de kans dat zo’n middel een succes wordt slechts 0,2 procent, en ook al is er voor elk medicijn een investering van 10 miljoen tot 100 miljoen dollar nodig voor onderzoek en ontwikkeling.’

Marita de Hair, voorzitter publieke sector van EY West-Europa

Beter en langer leven

Zo richt ProQR zich op de bestrijding van aangeboren blindheid, van de zogenoemde vlinderziekte, waarbij kinderen hun huid verliezen, en hersenaandoeningen zoals de ziekte van Huntington en de Katwijkse ziekte.

Waarom ProQR dat doet? ‘Ik heb zelf meegemaakt hoe het is om een kind te krijgen met een orphan disease waar geen medicijnen voor zijn,’ zegt De Boer. ‘Bij ProQR is onze missie om voor zo veel mogelijk van dit soort patiënten een verschil te maken in hun kwaliteit van leven en/of levensverwachting. Hoewel er een beperkt aantal mensen aan dit soort ziekten lijdt, is er bij goedkeuring van een medicijn een interessante commerciële markt. Daardoor is het voor ons toch mogelijk om kapitaal aan te trekken van investeerders.’

Binnen afzienbare tijd – De Boer heeft het over 2021 – hoopt ProQR een eerste medicijn te introduceren: een middel tegen aangeboren blindheid. Bij de bekendmaking van dit nieuws steeg de koers van het aandeel binnen één dag van even boven de 7 dollar naar bijna 17 dollar. Gunstig voor ProQR, want de koersstijging maakte een nieuwe emissie mogelijk, waarmee weer nieuw kapitaal kan worden vergaard. De Boer: ‘Dat kunnen we weer aanwenden om meer impact te maken.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder