DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een systeem dat volledig state of the art is.’ Ook de toekomstige groei hangt grotendeels af van dat systeem. Een dubbelinterview met Klok en EY-partner en cybersecurity-deskundige Tony de Bos.

Beleggen toegankelijk maken voor een groot publiek. Vijf jaar geleden, bij de start van DEGIRO, was dat de missie van Niels Klok en de andere vier oprichters. Een gat in de markt volgens hen, zeker in een tijd waarin de overheid zich terugtrok en financiële zelfredzaamheid belangrijker werd. Dé manier om deze markt te veroveren, was met lage transactiekosten – tussen de 3 en 4 euro voor iemand die eenmalig 10.000 euro besloot te beleggen, waar 15 tot 20 euro gebruikelijk was. Concurrerende brokers waren er als de kippen bij om uit te leggen dat het bedrijf niet levensvatbaar was. De transactiekosten die de prijsvechter bij klanten in rekening bracht, waren eenvoudigweg te laag om de eigen kosten te dekken, claimden zij. Het ontbrak er nog aan dat de oprichters van DEGIRO – alle vijf afkomstig van branchegenoot BinckBank – werden beschuldigd van marktbederf.

EY-partner en cybersecurity-deskundige Tony de Bos

De critici kregen ongelijk. Het aantal klanten van DEGIRO groeide jaar in, jaar uit met 50 procent. Het aantal transacties: ook 50 procent groei per jaar. Inmiddels telt de broker 330.000 gebruikers met gezamenlijk 6 miljard belegde euro’s. Jaarlijks vinden meer dan 15 miljoen transacties plaats, goed voor een omzet van 41 miljoen euro in 2017. Sinds 2016 is het bedrijf winstgevend. Na concurrent Interactive Brokers is DEGIRO de grootste internetmakelaar van Europa.

‘State of the art’-software

Klok legt uit wat de sleutel is van het succes van zijn bedrijf: ‘We doen alles via internet. We hebben geen duur kantorennetwerk, zoals sommige banken.’ Dat onervaren beleggers er goed mee uit de voeten kunnen, helpt bij de werving van nieuwe klanten. Gebruikers beleggen per smartphone of tablet – wat bijna even populair is als het beleggen vanachter de pc. Hoe DEGIRO zich onderscheidt van concurrerende online-internetbrokers? ‘De eerste generatie internetbrokers kampt met oudere automatiseringssystemen. Het is met hen niet zo erg gesteld als met de banken met hun legacy-software met een oorsprong in de jaren negentig van de vorige eeuw. Maar toch, ook de software van onlineconcurrenten is niet state of the art. Onze software, die in eigen beheer is ontwikkeld, is dat wel. We kunnen toe met een kwart van de mensen die onze directe concurrenten nodig hebben om het automatiseringssysteem te laten draaien.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

 

‘Een voordeel van een “state of the art”-automatiseringssysteem is dat het in het algemeen eenvoudiger veilig gemaakt kan worden dan een relatief verouderd systeem. Immers, zo zegt Tony de Bos (47), binnen EY verantwoordelijk voor Cybersecurity, ‘minder legacy-software betekent al gauw minder complexiteit’. ‘We spreken tegenwoordig over Security by Design en ook Privacy by Design”; het voordeel van recent ontwikkelde software is dat daarbij ook van de nieuwste inzichten en technieken gebruik kan worden gemaakt. Door de continue stroom aan computerinbraken en datalekken zijn security en privacy steeds meer een al of niet direct verkoopargument geworden. Alle klanten hebben behoefte aan een goede maar ook transparante beveiliging. Hierbij gaat het om veilige software maar ook een goed detectiesysteem om aanvallen tijdig te ontdekken en adequaat te reageren.’

Op naar verdere groei

Het systeem van DEGIRO is ontwikkeld met het oog op de toekomst. Aanpassingen en uitbreidingen zijn veel minder bewerkelijk dan bij een bedrijf met een overmaat aan legacy-software. ‘We zijn veel sneller gegroeid dan we hadden gedacht,’ aldus Klok. ‘In het verleden is gebleken dat ons automatiseringssysteem goed schaalbaar was.’ Klok verwacht dan ook dat de software van DEGIRO verdere groei kan ondersteunen.

Het was al langer DEGIRO’s doel de grootste onlinebroker van Europa te worden, maar de ambities van het bedrijf strekken verder dan dat. DEGIRO wil uitgroeien tot een financiële supermarkt, zoals Klok het noemt. Dat betekent: het aanbieden van personal finance-diensten: sparen, advies, hypotheken of pensioenverzekeringen. Klok ziet voor DEGIRO een positie weggelegd als concurrent van traditionele financiële dienstverleners: ‘Zij zijn vaak gesloten en willen alles zelf doen. Wij willen andere partijen toelaten tot ons systeem.’ Kortom: Klok wil van DEGIRO een open financieel platform maken.

Een kansrijke manier om snel te groeien, denkt De Bos. ‘Zeker nu de nieuwe betaalrichtlijn Payment Service Directive (PSD2) gaat worden ingevoerd, en allerlei fintechbedrijven nieuwe diensten en producten kunnen gaan aanbieden met – weliswaar na toestemming – gebruikmaking van klantinformatie van financiële instellingen.’ Zo’n financieel ecosysteem met een veelheid aan gegevensstromen, platformen en partijen is wel lastiger te beveiligen dan enkel de digitale omgeving van een online broker, onderstreept De Bos. ‘Cybersecurity zal hoog op de agenda blijven staan van elke financiële instelling, dat geldt zeker ook voor DEGIRO.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder