Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award.

Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het familiebedrijf staakte een activiteit die het al twee eeuwen uitvoerde: het handelen in visolie. Geen gemakkelijke beslissing, aangezien oprichter Albert Smit het bedrijf in 1821 was begonnen als handelaar in stokvis, haring en levertraan. Smit & Zoon richt zich nu volledig op de ontwikkeling, productie en verkoop van hulpstoffen voor de leerindustrie. Met een jaaromzet van bijna 150 miljoen euro behoort Smit & Zoon tot de top 4 in zijn branche.

Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon.

Deze maand werd de succesvolle wijze waarop de onderneming zichzelf met een duurzame missie opnieuw heeft weten uit te vinden, bekroond met de EY Family Business Legacy Award 2018. Ter gelegenheid daarvan staat Marc Smit stil bij de recente ommezwaai. Hij legt uit waarom hij zelf geen CEO meer is, hoe hij Smit & Zoon wil laten groeien en uiteindelijk aan de achtste generatie wil overdragen.

Was het een moeilijke beslissing om de visolieactiviteiten af te stoten?

‘Ja, het was een beslissing die niet gemakkelijk was, omdat daar onze wortels liggen. Maar de handel en veredeling van visolie pasten niet meer in onze strategie. Het was goed voor 15 tot 20 procent van de omzet, terwijl het veel tijd kostte om dit bedrijfsonderdeel goed aan te sturen. Uiteindelijk zijn we heel blij dat we het gedaan hebben. We kunnen ons veel beter concentreren op waar we echt onderscheidend mee kunnen zijn en dat is met onze activiteiten in de leerindustrie.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Wat doet Smit & Zoon precies in de leerindustrie?

‘In slachterijen wordt vlees geproduceerd. Een van de bijproducten is de huid en van dit afvalproduct kan prachtig leer gemaakt worden. Nadat de huid onthaard is en de vleesrestanten verwijderd zijn, wordt de huid gelooid in een looierij. Dit heeft tot doel de huid te conserveren en het rottingsproces tegen te gaan. Daarna komen onze producten aan de beurt. Wij produceren allerlei soorten hulpstoffen die een huid soepel, zacht en waterafstotend maken en structuur en vulling kunnen geven. Ook produceren we producten die leer kleuring en een coating geven.’

Aan welke eindklanten wordt het leer geleverd dat is gemaakt met uw producten?

‘Het meeste leer gaat naar schoenen- of meubelfabrieken. Andere eindklanten zijn grote autofabrikanten zoals Audi, BMW en Mercedes, maar ook luxemerken uit de schoenen- en handtassenindustrie. Wij mikken nadrukkelijk op het luxere segment, omdat we ons richten op duurzaamheid en kwaliteit, en minder op de laagste kosten.’

Hoe onderscheidt u zich van uw branchegenoten?

‘Het product leer staat de laatste tijd een beetje onder druk. Er verschijnen bijvoorbeeld filmpjes over looierijen waar werknemers in onveilige omstandigheden werken. Ook wordt er weleens restafval geloosd in rivieren. Dat zijn de uitzonderingen, maar het gebeurt zeker nog wel. Wij zijn een familiebedrijf van zeven generaties en ik wil het bedrijf zo goed en gezond mogelijk doorgeven aan de achtste generatie. Dat betekent ook dat de industrie zo goed en gezond mogelijk moet zijn. Daarom is het onze ambitie om de industrie te verduurzamen.’

Hoe realiseert u die ambitie?

‘We vervangen bijvoorbeeld de traditionele, op olie gebaseerde stoffen door grondstoffen die biologisch afbreekbaar zijn. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat als er vervuiling optreedt, de impact daarvan minimaal is. Ook geven wij trainingen aan werknemers van looierijen over hoe ze met onze producten moeten omgaan. Verder proberen we merken in onze keten te bewegen om met name in te kopen bij looierijen die hun productieproces goed onder controle hebben. Daardoor bereiken we dat andere looierijen die stap ook moeten maken.’

U hebt een paar jaar geleden uw rol als CEO overgedragen aan Hans van Haarst, die van buiten de familie komt. Waarom hebt u ervoor gekozen een stap opzij te doen?

‘Nadat ik het bedrijf in 2006 van mijn vader had overgenomen, ben ik zeven jaar CEO geweest. In mijn werk gaven de strategie en het langsgaan bij klanten mij de meeste voldoening. Om dat goed te doen in combinatie met de dagelijkse aansturing van het bedrijf werd te veel en zou er op langere termijn toe hebben geleid dat wij onze ambities niet waar zouden kunnen maken. Daarom heb ik besloten me te richten op wat ik leuk vind en waar ik goed in ben en de dagelijkse aansturing aan iemand anders over te laten.’

Zouden meer familiebedrijven moeten overwegen management van buiten aan te trekken?

‘Bij familiebedrijven is het gebruikelijk dat elke generatie bestuurders al gauw twintig jaar aan het roer staat. Dat vind ik wel een manco – de wereld verandert tegenwoordig zo snel dat dat gewoon niet meer gezond is. Mij viel het na zeven jaar als CEO op dat ik mijn eigen stokpaardjes had gekregen. Op een gegeven moment ben je lastig op andere ideeën te brengen. Af en toe een frisse wind door het bedrijf is goed.’

Hoe ziet de toekomst van Smit & Zoon eruit?

‘We hebben goed in kaart wie we willen zijn. Om echt impact te kunnen hebben, moeten we wel een bepaalde omvang hebben. We willen dan ook nog behoorlijk groeien.’

Wat betekent de EY Family Business Legacy Award voor u?

‘Het is een erkenning van onze geschiedenis als onderneming. Tegelijk zie ik het als een bevestiging dat we met onze missie op de goede weg zijn. Leer is een bijproduct en als je het op de goede manier bewerkt, is het ontzettend duurzaam. Ik zie het als mijn legacy om eraan bij te dragen dat leer weer gezien wordt als een product dat met trots gebruikt en gedragen wordt, vanwege de unieke eigenschappen en het duurzame karakter.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Bekijk hier wat de ervaring van Enny van de Velden van CCV was met de EY Next-Gen Academy.

Lees verder

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder