Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year Award let er daarom ook op hoe de ondernemer het bedrijf heeft georganiseerd.

Goed management is de sleutel tot succes, blijkt uit onderzoek van de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen. Hoe zijn de kandidaten van de EY Entrepreneur Of The Year Award dit jaar daarop geselecteerd?

De Rabobank onderzocht samen met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen de managementpraktijken bij Nederlandse industriële bedrijven. Daarbij werd gekeken naar vier verschillende invalshoeken: operationeel management, doelenmanagement, prestatiemanagement en personeelsmanagement. Omdat studies in andere landen precies dezelfde onderzoeksmethode hebben gebruikt, is het mogelijk Nederlandse ondernemingen te vergelijken met hun buitenlandse tegenhangers. In een lijst van 36 landen komt Nederland op de zesde plaats.

Verbinden lange- en kortetermijndoelen

Nederlandse bedrijven zijn vooral goed in operationeel management. Op dat vlak scoren ze internationaal zelfs het best. Op doelenmanagement en personeelsmanagement blijven ze echter achter. Goed doelenmanagement zorgt dat er heldere doelen zijn gesteld, legt econometrist Jadé Dieteren (27) van de Rabobank uit. ‘Er moeten zowel voor de korte als de lange termijn doelen zijn vastgelegd. Tussen die doelen moet een logisch verband zijn.’

Sjoerd Hardeman (35) econoom bij de Rabobank

Daarbij is het vooral belangrijk dat de hele organisatie weet wat de doelen zijn waar het bedrijf naartoe werkt. ‘Anders kun je je afvragen of het veel zin heeft om doelen te hebben’, voegt econoom Sjoerd Hardeman (35), ook van de Rabobank, toe.

Ernst Groenteman (55), partner bij EY en verantwoordelijk voor de familiebedrijvenpraktijk en de EY Entrepreneur Of The Year Award, herkent dat Nederlandse ondernemers hier ruimte voor verbetering hebben. ‘Ondernemers hebben altijd wel een strategie, maar als je vraagt welke meetbare doelen daaronder hangen, blijft het vaak stil.’

Of bedrijven hier goed mee omgaan, is ook een belangrijk criterium bij de selectie voor de EY Entrepeneur Of The Year Award. Groenteman: ‘De jury kijkt hoe goed het bedrijf is georganiseerd, waar een ondernemer op stuurt en aan welke knoppen hij kan draaien.’

Ook het beeld dat Nederlandse bedrijven relatief zwak zijn als het gaat om personeelsmanagement, kan Groenteman beamen. ‘Het omgaan met mensen, het vormen van de beste teams en zorgen voor diversiteit in die teams, dat zien ondernemers wel als een gebied waar ze nog de meeste winst kunnen halen.’

Efficiënt werken heeft een hoge prioriteit

Tegenover deze verbeterpunten die Nederlandse bedrijven nog hebben, staat dat zij dus wel heel goed scoren wat betreft operationeel management oftewel lean management. ‘Daarbij gaat het erom of het werkproces efficiënt is ingericht. Er moet zo weinig mogelijk verspilling zijn in het productieproces en er moeten niet te veel voorraden worden aangehouden’, zegt Dieteren.

Jadé Dieteren (27) econometrist bij de Rabobank

Hoewel de ondernemers die deelnemen aan de EY Entrepeneur Of The Year Award vooral uit de dienstensector en technologiesector komen, ziet Groenteman dat zo efficiënt mogelijk werken ook voor deze bedrijven hoge prioriteit heeft. ‘De inrichting van de toeleveringsketen, de invulling van de rol van de chief operating officer en het hebben van goede processen zijn heel belangrijke onderwerpen voor ondernemers.’

Beter management: meer omzet en winst

De onderzoekers keken ook of er een verband was tussen goede en slechte managementpraktijken en de resultaten van bedrijven. Dat bleek er te zijn. Bedrijven met goed management halen per werknemer een hogere omzet en maken meer winst. Hardeman maakt een vergelijking met Zweden, internationaal nummer 3. Als Nederlandse bedrijven het niveau van hun Zweedse tegenhangers kunnen evenaren, dan zou dit gemiddeld leiden tot 4 procent meer omzet en 7 procent meer winst per werknemer.

Dit bewijst voor de econoom dat het management er echt toe doet. ‘Er wordt wel gezegd dat er niet zoiets is als een goede of slechte managementpraktijk, maar als ik zie dat er zo’n sterke samenhang is met de omzet en winst durf ik de stelling wel aan dat er wel degelijk best practices zijn.’

Ernst Groenteman (55), partner bij EY

Ondernemer is vaak geen manager

Groenteman van EY deelt deze mening en denkt dat Nederlandse ondernemers er goed aan zouden doen dit in het achterhoofd te houden als hun bedrijf hard groeit. ‘Elk bedrijf begint als een eenmanszaak. Op een gegeven moment groeit het naar twintig, vijftig, of driehonderd mensen. Dan komt het punt waarop de ondernemer moet bedenken of hij het nog wil en kan managen.’

In veel gevallen zal het antwoord negatief zijn, denkt Groenteman. Een bedrijf managen is namelijk een heel ander vak dan ondernemen. ‘Veel ondernemers moeten het idee loslaten dat ze alles zelf moeten doen. De kunst is om dan in te zien dat je een mooi bedrijf hebt opgericht, maar dat je wellicht geen manager bent en dat het beter is om een heel goed team te vormen en zelf een stapje opzij te doen.’ Dit is dan ook een punt waarop de echt goede ondernemers zich onderscheiden.

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder