Groter durven denken

Op 2 oktober wordt bekend wie zich EY Entrepreneur Of The Year 2019 mag noemen. De kwaliteit van het ondernemerschap in Nederland is hoog, vinden programmamanagers Marita de Hair en Erik de Heer. Toch zien zij nog kansen voor Nederlandse ondernemers. ‘Entrepreneurs met ambitie kunnen elkaar stimuleren om groter te durven denken.’

Wie zijn de smaakmakers van de Nederlandse economie? De CEO’s? De grote ondernemersfamilies? In die groep bevinden zich echte pioniers, vindt Marita de Hair, leider van het programma EY Entrepreneur Of The Year (EOY). Maar, zo onderstreept ze, we moeten ons niet blindstaren op de grote namen, bekende organisaties en corporates. ‘Veel pioniers bewegen zich juist onder de radar.’ Voor die doelgroep is er EY Entrepreneur Of The Year, dat vier volwassen ondernemers de kans geeft om zichzelf en hun bedrijf aan de buitenwereld te laten zien.

Marita de Hair, leider van het programma EY Entrepreneur Of The Year (EOY)

De Hair: ‘Deze ondernemers hebben de top bereikt met vallen en opstaan. Ze mogen er trots op zijn dat ze tegenslagen hebben overwonnen en veerkracht en doorzettingsvermogen hebben getoond in hun weg als ondernemer. Kortom, ze zijn onstuitbaar, unstoppable.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

Lees hier meer>>

Niet te stoppen ondernemers

Om deze unstoppable mentaliteit draait dit jaar EY Entrepreneur Of The Year 2019. Op woensdag 2 oktober wordt bekend wie die titel mag dragen: Atilay Uslu van vliegmaatschappij Corendon, Jeroen van Glabbeek van het mobiele communicatieplatform CM.com, John Celie van duurzame bloemen- en plantenexporteur Groenland of Siert Wijnia van 3D-printerfabrikant Ultimaker. De vier kandidaten worden beoordeeld door een onafhankelijke jury, bestaande uit doorgewinterde ondernemers, onder wie ook winnaars van eerdere jaren. ‘De finalisten zijn allen enthousiaste ondernemers die gewend zijn om over de grens te werken, die weten wat social return is en die trots zijn op hun bedrijf’, aldus De Hair, die zelf is opgegroeid in een ondernemersfamilie.

Netwerk versterkt ondernemend Nederland

EY zet met de jaarlijkse wedstrijd de ‘ondernemer achter de onderneming’ in de schijnwerpers. Het programma benadrukt het belang van volwassen ondernemerschap voor de Nederlandse economie. De winnaar wint niet alleen een prestigieuze prijs, maar wordt ook onderdeel van een netwerk van ondernemers met karakter. De Hair: ‘Deze door de wol geverfde entrepreneurs inspireren elkaar. Ze kunnen elkaar bijvoorbeeld adviseren over het omgaan met praktische dilemma’s bij het zakendoen. Ook levert deelname aan de wedstrijd publieke zichtbaarheid op. Dat maakt medewerkers trots op hun werkgever. Verder geeft het programma de maatschappij de kans om kennis te maken met mensen die een grote persoonlijke impact op de wereld hebben.’

Erik de Heer, Associate Partner bij EY

EY organiseert evenementen om de ondernemers bij elkaar te brengen. De Hair, die ook Market Segment Leader Infrastructure, Government & Public Sector is voor West-Europa, wil de ondernemer stimuleren om zichzelf te zien als iemand met persoonlijke impact op de wereld. Ze gelooft sterk in de kracht van de verbinding tussen ondernemingen, overheid en het onderwijs – ofwel, in ‘ondernemers die volop deel uitmaken van de maatschappij’. Ter illustratie noemt zij de deelnemers aan de wereldwijde finale van EY Entrepreneur Of The Year. ‘Dat internationale gezelschap van finalisten onderscheidt zich echt door hun purpose, hun activistische visie op het verbeteren van de wereld.’ De Hair benadrukt dat EY met het EOY-programma ondernemers faciliteert in de doorontwikkeling van hun netwerk en organisaties. Zo ontwikkelde EY de Growth Navigator, een op de lessen van snel groeiende ondernemers gebaseerde tool, die inzichtelijk maakt waar de groeikansen liggen. Ook organiseert EY high-performing-teamsessies met genomineerde kandidaten.

De ‘superkracht’ van Nederlandse ondernemers

De kracht van Nederlandse ondernemers zit in hun vermogen om groei te realiseren. Dat blijkt ook uit de jaarlijkse EY Growth Barometer. Volgens dat rapport behoort de Nederlandse midmarket tot de meest ambitieuze van de wereld. Nederlandse ondernemers deinzen er niet voor terug om organisch te groeien en expanderen in zowel binnenland als buitenland. Ook weten Nederlandse ondernemers hun activiteiten soepel uit te breiden naar aangrenzende sectoren. Minder goed is het gesteld met het Nederlandse start-upklimaat, zo blijkt uit de Barometer Nederlands Vestigingsklimaat van 2018. Slechts tweederde van de aan dit onderzoek deelnemende investeerders is daarover te spreken.

Rijzende sterren

Voor jonge ondernemers heeft EY de afzonderlijke titel Emerging Entrepreneur Of The Year. Aan die selectie nemen veelbelovende ondernemers deel van wie het bedrijf korter dan tien jaar actief is. Erik de Heer, Associate Partner bij EY en hoofd van de praktijkgroep snelgroeiende bedrijven in Nederland, is verantwoordelijk voor het programma rondom deze uitverkiezing. Hij leidt het label EYnovation, dat start-ups, scale-ups en doorgroeiende bedrijven ondersteunt. Die groeifocus is wat hem het meeste aanspreekt in zijn rol. Als belastingadviseur ziet hij zichzelf als een ‘bijrijder’ die met zijn kennis van fiscaliteit aangeeft of ondernemers ‘linksaf of rechtsaf moeten slaan’.

De Heer ziet kansen om ambitieuze jonge Nederlandse ondernemers te stimuleren. ‘Nederland is met zijn ondernemersgeest een van de meest innovatieve landen ter wereld. Voor jonge innovatieve bedrijven is ons land met zijn uitstekende universiteiten en uitgebreide ondernemersfaciliteiten een aantrekkelijke plek. Ook zijn we relatief goed in het aantrekken van buitenlands kapitaal en talent, wat zeker in de groeifase belangrijk is.’

Volgens De Heer liggen er kansen in de Nederlandse mentaliteit. Als het aan hem ligt, mogen ondernemers groter denken. ‘Nederlandse start-ups hebben aan ambitie geen gebrek en weten ook vanaf de start internationaal te werken. In de praktijk zie ik echter vaak dat ondernemers de sexy groeifase spannend vinden, vervolgens niet doorpakken en te vroeg de uitgang nemen. Voor de titel Emerging Entrepreneur Of The Year zijn ondernemers genomineerd die wél die volgende stap nemen en met hun unstoppable mentaliteit grenzen doorbreken.’

Masterclass van topniveau

De twaalf genomineerde ondernemers in de categorie Emerging Entrepreneur Of The Year worden ook aangespoord om zich door elkaar te laten inspireren. ‘Wij steken veel energie in het bijeenbrengen en stimuleren van ondernemers’, zegt De Heer. ‘We helpen ze op weg met ons netwerk, onze praktijkervaring en onze kennis over groei. Ook brengen we de groeiende ondernemers aan tafel met de meer gevestigde ondernemers. We hopen dat daar nieuwe zakelijke relaties uit voortkomen.’ Zo gaf de winnaar van vorig jaar, John Huiberts van chemieconcern IGM Resins, een masterclass in het doen van overnames.  ‘Een masterclass van topniveau’, aldus De Heer. Huiberts heeft met zijn onderneming vaak een overname gedaan. Ook Jordy Kool die met IT-dienstverlener Infotheek in 2015 Accelerating Entrepreneur Of The Year werd, gaf een masterclass met als thema financiering. ‘Veel Nederlandse groeiende ondernemers hebben de neiging om hun winst te gebruiken voor de groei. Maar om wereldwijd te groeien moet je ook extern kapitaal weten te vinden. Jordy Kool maakte de ondernemers daarin wegwijs. Het is mooi te zien dat deze top ondernemers iets terug willen geven aan dit netwerk.’

Ondernemersgeest dé sleutel tot de toekomst

Voor zowel Marita de Hair als Erik de Heer ligt het toekomstige succes van het ondernemerschap in Nederland in het leren van elkaar. De Heer: ‘Veel markten zijn in transitie. Dat is een uitdaging voor iedereen. De overheid kan sturen met subsidies of een investeringsfonds ter beschikking stellen of regelingen treffen. Maar uiteindelijk is het de ondernemersgeest die de transities waarmaakt.’ De Hair vult aan dat EY de ondernemer daarbij ondersteunt: ‘Wij zorgen voor duurzame kennisdeling, het bouwen van relaties en wellicht zelfs wel vriendschappen. Dat is de kracht van ons programma.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Video: Atilay Uslu EY Entrepreneur Of The Year 2019

Op 2 oktober 2019 werd Atilay Uslu van Corendon in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.

Lees verder

‘Waarom ik? Niemand anders deed het’

Vijftien jaar geleden landde de Schotse twintiger Charlie MacGregor in Amsterdam. Inmiddels heeft hij met The Student Hotel de Nederlandse markt voor studentenhuisvesting opengebroken. Nu ligt Europa voor hem open: de komende vijf jaar wil hij nog 38 Student Hotels ontwikkelen. Wie in de buitenwijk Belfiore van Florence door het Toscaanse landschap hardloopt, doet er … Continued

Lees verder

De sleutels tot succesvolle groei

Groeien gaat met vallen en opstaan – daar weten de finalisten van EY Entrepreneur Of The Year 2018 alles van. Maar wat zijn eigenlijk de sleutels voor de succesvolle groei van je onderneming? Onderzoekers van Rabobank en Rijksuniversiteit Groningen onderzochten er vier.  

Lees verder

Video: Winnaar EY Family Business Legacy Award

Op 2 oktober werd Smit & Zoon uitgeroepen tot de winnaar van de EY Family Business Legacy Award 2018. Bekijk hieronder de video.

Lees verder

Video: Transparant over cybersecurity Tony de Bos

Klanten vinden security en privacy belangrijk. Bekijk hieronder de video van Tony Bos, Cybersecurity Lead van EY, die vertelt over nieuwe bedreigingen waar organisaties moeten letten.

Lees verder

Video: John Huiberts EY Entrepreneur Of The Year 2018

Op 2 oktober 2018 werd John Huiberts van IGM Resins in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.    

Lees verder

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Bekijk hier wat de ervaring van Enny van de Velden van CCV was met de EY Next-Gen Academy.

Lees verder

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder