Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues op, bracht de Tovertafel op de markt en bouwde haar onderneming zonder financiering uit tot 44 medewerkers.

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

De Tovertafel is een speltafel waarop van bovenaf bewegende, interactieve spellen worden geprojecteerd. Gebruikers gaan aan de tafel zitten en afhankelijk van hun bewegingen – hoe klein of groot ook – veranderen de afbeeldingen op de tafel. Hester Le Riche (35) kwam op dit idee toen ze zag dat ouderen met vergevorderde dementie reageerden op lichtprojecties. Ze ging samen met ouderen, hun familieleden en zorgverleners aan de slag en zag al snel dat de impact van licht groot was. ‘Bij ouderen met dementie is apathie een groot probleem, maar in het ontwikkelproces heb ik mensen horen schaterlachen en gesprekken horen ontstaan.’

Promotieonderzoek was het marktonderzoek

Op dat moment kwam Le Riche al snel voor een lastige keuze te staan. Moest ze eerst haar proefschrift schrijven of toch proberen het product zo snel mogelijk naar de markt te brengen? ‘Ik heb voor het laatste gekozen. Ik had zoveel bewoners gezien die er positief op reageerden, dat ik me bijna verplicht voelde de speltafel nu ook breed beschikbaar te maken.’

Extra marktonderzoek vond ze niet nodig. ‘Mijn promotieonderzoek was eigenlijk het marktonderzoek. Het was me duidelijk geworden dat dit product echt paste bij de beleving van patiënten, zorgpersoneel en familieleden, maar ook van zorgmanagers.’ Daar kwam bij dat een flink aantal zorginstellingen die bij het project betrokken waren geweest, aangaven dat ze de tafel graag wilden inzetten als die op de markt zou komen.

Hester Le Riche, oprichter Active Cues

Crowdfunding voor een Tovertafel

Dus richtte Le Riche Active Cues op en vanaf dat moment liep het storm. Het bedrijf werkt met een eenvoudig verdienmodel. Zorginstellingen betalen eenmalig de aanschaf van de Tovertafel. ‘Een zorginstelling heeft budget voor een jaar of krijgt eenmalig subsidie voor de aanschaf,’ legt ze uit.

Een opvallende ontwikkeling was dat er veel particuliere initiatieven werden gestart om de aanschaf van Tovertafels mogelijk te maken. ‘Familieleden of scholen gingen zelf geld ophalen en als bedrijf ondersteunen wij dat met ons eigen crowdfundingplatform.’

Ander verdienmodel

Active Cues onderzoekt ook andere verdienmodellen. Het bedrijf is bijvoorbeeld in gesprek met een leasemaatschappij. Le Riche verwacht in de eerste helft van 2019 ook een lease- of licentiemodel te kunnen aanbieden. Dr. Monique van Dijen (57), partner Health Care & Life Sciences bij EY, denkt dat dit een goede stap zou zijn. ‘Je wilt toch toe naar de situatie dat klanten accepteren dat je een bedrijf bent dat een maatschappelijk relevant product verkoopt waarvoor zij uit normale middelen willen betalen.’

Ze maakt daarbij de kanttekening dat het in de zorg lastig kan zijn voor een kleine partij om duurzame relaties aan te gaan en een abonnementsmodel te introduceren. ‘Je moet als onderneming bepaalde mijlpalen bereikt hebben voordat je andere verdienmodellen kunt overwegen.’ Van Dijen denkt aan een zekere omzet, een groot aantal medewerkers en enig uithoudingsvermogen als onderneming: ‘De statistieken laten namelijk zien dat hoe langer een bedrijf zich in de eerste levensfase bevindt, des te groter de kans is dat het bedrijf blijft bestaan. Klanten vinden continuïteit erg belangrijk.’

In nog geen vijf jaar tijd is Active Cues uitgegroeid naar een bedrijf met 44 medewerkers. Een groot deel daarvan is bezig met de ontwikkeling van nieuwe Tovertafels voor nieuwe doelgroepen: naast ouderen met dementie ook mensen met een verstandelijke beperking en kinderen met kleine en grote uitdagingen. Zo werd begin september een product gelanceerd dat gericht is op kinderen. Het continu ontwikkelen van nieuwe producten ziet Le Riche ook als een manier om de relaties met zorginstellingen te verdiepen. ‘Ik kan me voorstellen dat er meer mogelijkheden ontstaan voor een partnerschap op het moment dat je meer producten aanbiedt. Onze focus is daarom om dat te kunnen aanbieden. Productontwikkeling zit in ons DNA.’

In het hart van de zorg

Van Dijen denkt dat het voor de ontwikkeling van Active Cues zinvol kan zijn om de maatschappelijke baten van de Tovertafels een keer in kaart te brengen. ‘We hebben in de zorg de afgelopen tien jaar geleerd dat het een wereld van verschil maakt of een patiënt passief of actief is. Het welzijn van mensen is daarnaast een belangrijke voorspeller van de zorgvraag. Als de zorg één uitdaging heeft, dan is dat het terugdringen van de zorgvraag. Active Cues wil dit vraagstuk aanpakken. Als het bedrijf in kaart heeft gebracht wat het gebruik van Tovertafels de zorginstellingen concreet oplevert, kan dat ook helpen bij de verdere groei.’

Uiteindelijk heeft Le Riche nadrukkelijk internationale ambities. Op dit moment is Active Cues actief in zeven Europese landen, maar dat is nog maar het begin. ‘We willen op de middellange termijn ook buiten Europa actief worden. Overal ter wereld zijn immers mensen met dementie of andere cognitieve uitdagingen.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder