Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte inspiratie komt niet bij je buren vandaan.’

Philippe Vorst begon New York Pizza als ‘een brutaal, rebels pizzamerk’, dat in tweeënhalf decennium uitgroeide tot een bedrijf met 86 miljoen euro omzet (2017). Met een eigen groothandel, eigen deegtoevoer en sinds 1996 een eigen bezorgservice. Groeien deed Vorst niet alleen in de breedte, in het aantal vestigingen en in andere landen, maar ook in de diepte, door meer schakels in de productieketen te beheersen. In 2014 was Vorst dan ook finalist als EY Accelerating Entrepreneur Of The Year.

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Jaap Korteweg startte De Vegetarische Slager (verwachte omzet in 2018: 24 miljoen euro), een merk van vegetarische vleesvervangers, in 2010. Als negende generatie boer beschouwde hij vlees als een dagelijkse vanzelfsprekendheid. Maar toen hij na de varkenspest de ongezondheid van vlees inzag en een poging deed vegetariër te worden, kon hij niet aan de smaak van bestaande vleesvervangers wennen. Zo ontstond De Vegetarische Slager – het bedrijf waarmee Korteweg in 2016 tot EY Emerging Entrepreneur Of The Year werd uitgeroepen.

Wat zijn de ingrediënten voor het groeien buiten je eigen vakgebied? Dit zijn de vier tips van Philippe Vorst en Jaap Korteweg.

Ingrediënt 1. Nieuwsgierigheid

Naast ambitie is nieuwsgierigheid het belangrijkste ingrediënt, stelt Vorst. ‘Een van de leukste en beste dingen die New York Pizza gedaan heeft, is het ontwikkelen van de elektrische bezorgfiets. Dat idee ontstond toen ik in 2011 in California zo’n elektrische fiets zag staan voor een hamburgerrestaurant. Toen ik terugkwam, ben ik dat met fietsfabrikant Sparta direct gaan ontwikkelen. De grap was: die fiets die ik had gezien, bleek uiteindelijk helemaal geen fiets te zijn, maar een elektrische brommer.’ Wat je volgens Vorst niet moet doen? ‘Achter je concurrenten aanlopen. De beste ideeën vind je buiten je eigen wereldje.’

Philippe Vorst van
pizzabedrijf New York Pizza

Nieuwsgierigheid betekent voor Korteweg niet dat je als ondernemer ergens gelijk business in ziet. ‘En dat is maar goed ook,’ vindt hij. ‘Was ik begonnen met een uitgewerkt businessplan, dan was ik nooit aan De Vegetarische Slager begonnen. Alle deskundigen die we gaandeweg spraken, raadden het me af. Kansloos, vonden ze.’ Toch zette Korteweg zijn missie voort. Als kersvers vegetariër sprak Korteweg met levensmiddeltechnologen van de Wageningen Universiteit, die op basis van bonen een kipachtige structuur hadden ontwikkeld. ‘Dat legde de basis voor De Vegetarische Slager.’

Ingrediënt 2. Samenwerking

Samenwerking is het tweede ingrediënt voor succesvol ondernemerschap, aldus beide heren. Vorig jaar, tijdens de bijeenkomsten van de World Entrepreneur Of The Year in Monaco, leerden Vorst en Korteweg elkaar kennen. Daar bespraken ze het idee van de pizza met veganistische shoarma. Korteweg: ‘Vegetarisch shoarmavlees maakten we al. De uitdaging kwam daarna.’ Vorst: ‘Ja, we moesten natuurlijk ook een fatsoenlijke mozzarellavervanger maken. Dat was het moeilijkst.’

Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager werkt ook samen met makers van consumentenproducten. Zo maakt Korteweg vegetarische rookworsten op basis van eiwitten. ‘Onze rookworst is getest door een van de grootste rookworstmerken en zal binnenkort worden gelanceerd.’ Ook werkt hij samen met Unox voor de productie van vegetarische balletjes in tomatensaus en wil hij binnenkort een andere kipvervanger lanceren in samenwerking met een kipquornmerk.

Ingrediënt 3. Trouw aan je merk

‘New York Pizza is vanaf de start een brutaal en rebels merk,’ stelt Vorst. ‘Maar wat bijna niemand beseft, is dat wij al jaren helemaal van geur-, kleur- en smaakstoffen af zijn. We hebben ook een rigoureuze zoutreductie toegepast op onze pizza’s en denken dat gezond eten de norm wordt.’

Dat bijt met het imago van het merk, erkent Vorst. ‘Toch veranderen we ons merk niet. We besloten om onze duurzaamheid als een tweede laag op de verpakking te zetten. Dat werkt. Zo hebben we rond de honderdduizend vegan pizza’s verkocht. En een groot deel van de opbrengst daarvan gaat naar stichting Sea Shepherd, zelf ook een lekker brutale club.’ Vorst heeft dan ook geen spijt dat hij zijn merk destijds als rebels in de markt heeft gezet. ‘Ik zou het nu opnieuw zo doen. Het is ongelooflijk leuk om een ontwrichtend merk te hebben. Dat geeft de vrijheid om veel lol te maken.’

Ingrediënt 4. Zelfstandige productie

Vorst is voorstander van zo veel mogelijk productie binnenshuis. Dat New York Pizza al in de beginjaren een eigen deegfabriek startte, heeft een reden. ‘De bodem is het hart van elke pizza. De productie daarvan ga ik niet outsourcen.’ Afgelopen twee jaar is er ook een eigen softwareteam bijgekomen. Met als voordeel dat de innovatie van zowel productie als digitalisering binnenshuis kan plaatsvinden. Vorst: ‘Omdat we ons deeg naar achttien landen exporteren, zijn we bovendien een echt kenniscentrum voor pizzadeeg geworden.’

Ook Korteweg heeft een eigen fabriek. Het geeft volgens hem ‘veel positieve energie’ om met het ontwikkelteam boven op de productie te zitten. ‘Korte lijntjes, dat is in een innovatieve markt noodzakelijk.’ Hij denkt er weleens aan om meer productie in eigen hand te nemen – ‘omwille van de kwaliteit’. Nieuwe kansen ziet Korteweg in de ontwikkeling van vet-, zout- en suikerarme producten. ‘Je kunt het malse gevoel van vlees prima simuleren door water te gebruiken in plaats van vet. De truc is dat je het op de juiste manier moet binden. Als je inventief genoeg bent, is er altijd een weg.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Video: Winnaar EY Family Business Legacy Award

Op 2 oktober werd Smit & Zoon uitgeroepen tot de winnaar van de EY Family Business Legacy Award 2018. Bekijk hieronder de video.

Lees verder

Video: Transparant over cybersecurity Tony de Bos

Klanten vinden security en privacy belangrijk. Bekijk hieronder de video van Tony Bos, Cybersecurity Lead van EY, die vertelt over nieuwe bedreigingen waar organisaties moeten letten.

Lees verder

Video: John Huiberts EY Entrepreneur Of The Year 2018

Op 2 oktober 2018 werd John Huiberts van IGM Resins in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.    

Lees verder

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Bekijk hier wat de ervaring van Enny van de Velden van CCV was met de EY Next-Gen Academy.

Lees verder

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder