John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins.

Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. Die roemde de disruptieve kracht van alle vier de finalisten, maar gaf aan dat Huiberts erbovenuit sprong als winnaar, vanwege de ‘topsportmentaliteit’ waarmee hij zijn onderneming liet groeien, zijn ‘heldere bedrijfsstrategie en zijn indrukwekkende acquisitiestrategie’ en bovendien zijn duurzame aanpak.

Daniel de Boer, EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2018

Tijdens de finaledag van dinsdag 2 oktober werd nog een ondernemer in het zonnetje gezet: de EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2018. De man die komend jaar die eretitel mag dragen, is Daniel de Boer (35). De Boer was al ondernemer toen hij in 2012 radicaal het steven van zijn leven wendde. Nadat in 2009 zijn zoon geboren werd met de destijds ongeneeslijke taaislijmziekte (ook wel cystic fibrosis genoemd), besloot hij zijn bedrijven te verzilveren en richtte met de opbrengst ProQR Therapeutics op. Het doel: een geneesmiddel voor taaislijmziekte ontwikkelen. Zijn biotechbedrijf realiseerde twee jaar later de grootste beursgang ooit van een preklinisch biotechbedrijf op de Amerikaanse techbeurs Nasdaq. Hoewel het huidige werkende geneesmiddel van taaislijmziekte niet door ProQR is ontwikkeld, is de missie van het bedrijf om geneesmiddelen te ontwikkelen tegen zeldzame kinderziekten, nog springlevend. ‘De bokaal krijgt een mooie plek in mijn kantoor in Leiden,’ aldus een glunderende De Boer.

Huiberts is de oprichter van chemiebedrijf IGM Resins. Die onderneming, goed voor een omzet van 300 miljoen euro, verkoopt alle grondstoffen die voor de productie van uv-lakken en -coatings nodig zijn. Dat zijn bijvoorbeeld foto-initiatoren, acrylaten en additieven. Op de productenlijst van IGM Resins prijken dan ook veel chemische termen als ‘polymere foto-initiatoren’, ‘kationische oligomeren’ en ‘uv-stabilisatoren’. Wat je ermee kunt, spreekt ook tot de verbeelding van de niet chemisch onderlegde lezer: deze lakken kun je razendsnel laten drogen door ze met ultraviolet licht te beschijnen. De uv-lakken en -coatings zijn milieuvriendelijk en beduidend sneller droog dan lakken op waterbasis die langzaam moeten opdrogen. Hoewel zijn bedrijf groot is geworden in een uiterst gespecialiseerd proces, is Huiberts zelf nooit opgeleid als scheikundige.

Die kennisachterstand hield hem echter niet tegen om zijn chemieconcern vanaf nul op te bouwen. Huiberts’ verhaal begon een kleine twintig jaar geleden, toen hij als heao’er met ondernemersambitie in gesprek raakte met een chemisch consultant. Die vertelde hem over het nicheproduct en de onderliggende technologie, en Huiberts zag al snel de kansen. Hij besloot zelf de uv-lakken op de markt te brengen. In het beginjaar was IGM Resins nog een eenmanszaak, maar na verloop van tijd sloeg zijn product aan en zette een onstuitbare groei in.

Aanvankelijk was IGM Resins een handelsbedrijf, later verschafte het zich een merknaam waaronder het de grondstoffen in de markt kon zetten. Later verwierf IGM Resins patenten in relevante technische procedés. In de bijna twintig jaar dat het bedrijf bestaat, verloor IGM Resins nooit een klant, onderstreept Huiberts. De eenmanszaak is door een razendsnelle, maar stabiele groei veranderd in een multinationale marktleider met elf over de globe verspreide vestigingen en ruim negenhonderd medewerkers.

 De uv-lakken worden onder meer gebruikt voor het lakken van meubels van woonwarenhuis IKEA, maar ook voor mobiele telefoons, tijdschriften en supermarktverpakkingen. Voor producten van grote omvang of bijvoorbeeld gebouwen zijn de lakken minder geschikt. Omdat het een nicheproduct betreft, is de gehele wereldwijde markt niet groter dan 4,5 miljard euro. IGM Resins heeft zich een positie in deze markt verworven met een geoptimaliseerde productiecapaciteit en door alle grondstoffen zelf te leveren.

IGM Resins is na een reeks overnames te hebben gedaan zelf overgenomen door de Franse investeringsmaatschappij Astorg. Sinds de overname, juli dit jaar, betrekt Huiberts zelf de rol van chairman. In die hoedanigheid is hij niet meer verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken.

Voor Huiberts is de prijs een bevestiging van zijn ambitie. Bij de uitreiking benadrukte hij dat de strijd om de titel een teaminspanning is geweest. Hij bedankte zijn collega’s en zijn familie – onder wie zijn drie kinderen die bij het evenement aanwezig waren. Ook onderstreepte hij een laatste maal zijn winnaarsmentaliteit, want, zo grapte hij: ‘Winnen is leuk, het went nooit.’ Deelnemen voor de eer is aardig, maar voor hemzelf gold vanaf het begin van de deelname aan het proces van EY Entrepreneur Of The Year: ‘Meedoen is winnen.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder