Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats.

Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. In evenementenpaviljoen Inn Style kwamen de genomineerde ondernemers voor de EY Entrepreneur of the Year bijeen voor de Jurydag. Het viertal: Ed Postmus van horlogemerk CLUSE, Enny van de Velden van transactieverwerker CCV, Niels Klok van beleggingsapp DEGIRO en tot slot John Huiberts van chemiebedrijf IGM Resins. Gespannen waren ze, zeker, maar vooral vol verwachting naar wat de jury aan vragen zou stellen. ‘Ik merkte dat de jury zich goed verdiept heeft,’ oordeelde Huiberts na afloop van zijn drie kwartier durende gesprek met de juryleden.

‘De persoon achter de ondernemer’

Op de Jurydag ondervroeg de jury alle vier de genomineerde ondernemers voor de EY Entrepreneur Of The Year award. Die deeljury werd voorgezeten door bestuursvoorzitter van Swinkels Family Brewers Jan-Renier Swinkels, Brabantia-CEO Tijn van Elderen en Marco van Zijverden van de Dutch Flower Group. Hun taak? Het toekennen van de titel EY Entrepreneur Of The Year aan een van deze vier ondernemers. Swinkels was vooraf vol verwachting over de kandidaten. Stuk voor stuk gelouterde ondernemers met een grote ambitie, aldus de brouwersondernemer. Maar, zo vatte Swinkels de focus van de vier gesprekken samen: ‘wij proberen er vooral achter te komen wie de persoon is áchter de ondernemer.’

Terwijl deze gewichtige gesprekken nog gaande waren, kwamen er nog veel meer ondernemers het paviljoen binnen. EY-partner Ernst Groenteman, die als programmadirecteur met zijn team voor de organisatie van het evenement verantwoordelijk is, heette alle toegestroomde aanwezigen – de kandidaten, hun collega’s en fans, juryleden en alumni van het programma en diverse geïnteresseerden uit ondernemers- en investeerdershoek – welkom. Die bezoekers kwamen in meerderheid toegestroomd om te kunnen meemaken wie de tweede titel in de wacht zou slepen – de EY Emerging EY Entrepreneur Of The Year. Naar deze titel voor aanstormend ondernemend talent dongen negen kandidaten. Die moesten hun kandidatuur elk met een pitch van exact twee minuten op het podium onderbouwen. Daarna zou de jury vier emerging entrepreneurs bekendmaken die aan de finale mogen deelnemen.

Aanstormend talent

De negen genomineerden voor de titel Emerging Entrepreneur Of The Year vormen een divers gezelschap. De omzet varieert van 2,5 miljoen euro (de innovatieve chipmaker SMART Photonics) tot 48 miljoen euro (energiebedrijf NieuweStroom). De aantallen werknemers van 11 (investeringsfonds Karmijn Kapitaal) tot 140 (biotechbedrijf ProQR Therapeutics). De producten en diensten varieerden van buitenspeelgoed (Dutch Toys Group), scheermesjes (Boldking), innovatieve zorg (Active Cues), financiële producten (Brand New Day) en mode en juwelen (MyJewellery). Er was ook een beursgenoteerd bedrijf (ProQR) bij. Maar er zijn ook overeenkomsten: een vernieuwend product, innovatieve dienst of een revolutionaire aanpak bijvoorbeeld. Zo maakt Rochdi Darrazi van Boldking scheermesjes die ook voor de bebaarde man bruikbaar zijn, levert Thierry Schaap met Brand New Day ‘geen woekerpolissen maar koester-polissen’, en bouwt Hester Le Riche van Active Cues ‘tovertafels’ waarmee ze de zorg voor cliënt en zorgverlener leuker en effectiever maakt. Voor de meeste ondernemers is de motivatie sterk verbonden met hun persoonlijke ambities.

Verhalenvertellers

De grootste gemene deler van de negen kandidaten is hun ondernemerschap. Dat onderstreepte ook de alles overziende juryvoorzitter Jan Kees de Jager – zelf meervoudig ondernemer, voormalig minister van Financiën en huidig KPN-CFO. De Jager werd door dagvoorzitter en journalist Jeroen Smit gevraagd wat dat dan is, ondernemerschap. De Jager gaf drie kenmerken: ‘De ondernemer die wij zoeken is inspirerend. Hij is executief sterk. En hij vertelt een verhaal. Communicatief krachtig dus, en dat laatste is misschien wel het meest onderschatte ingrediënt,’ aldus De Jager.

Tijdens de negen pitches kregen alle negen ondernemers de kans om hun communicatieve kracht aan de volle zaal te tonen. Voor het ruim toegestroomde publiek was dat het meest enerverende deel van de dag. Elke genomineerde ondernemer moest in twee minuten uitleggen waarom hij of zij de titel verdiende.

Het oordeel van beide jury’s

Na de pitches had de jury een halfuur nodig om vier aanstormende ondernemers te selecteren voor de finale: Rochdi Darrazi van Boldking, Hester Le Riche van Active Cues, Thierry Schaap van Brand New Day en Daniel de Boer van ProQR Therapeutics. Uit deze vier zal over drie weken een winnaar worden gekozen.

En de hoofdprijs? Jurylid Tijn van Elderen, CEO van familiebedrijf in huishoudgoederen Brabantia, concludeerde dat de keuze voor de EY Entrepreneur Of The Year door de jury achter de schermen al gemaakt is. Eén kandidaat bleek tijdens de gesprekken sterk genoeg om zich van de andere drie te onderscheiden. De drie juryleden waren unaniem in hun keuze. De naam van die winnaar wordt nog drie weken geheim gehouden, grijnsde Van Elderen, die vorig jaar zelf de award won. ‘De winnaar kan in spanning wachten, maar wij weten wie het is.’ Op 2 oktober, tijdens de finale, wordt bekend gemaakt wie zijn opvolger wordt – wie zich EY Entrepreneur Of The Year 2018 mag noemen.

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder