Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven?

De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden (56) en DFG veel gebracht, constateert hij. ‘Voor mijzelf en mijn medebestuurders was het zoiets als een medaille winnen bij de Olympische Spelen. Ondernemen is topsport, en als je zo’n prijs wint, is het alsof je een gouden medaille krijgt toegekend.’ Nog belangrijker vond hij het effect op de eigen medewerkers. ‘Zij waren vervuld van trots en zagen de prijs als een erkenning voor hun harde werk.’ Ook zorgde de prijs voor veel publiciteit in de pers. ‘Het heeft onze goede naam onder banken, kwekers, veilingen en andere stakeholders versterkt. Ook onze reputatie als werkgever is versterkt. Belangrijk, aangezien we talentvolle mensen nodig hebben. Een goed en onderscheidend imago als werkgever is daarbij cruciaal.’

Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG)

Belangrijkste lessen

De Dutch Flower Group (DFG), die in 1999 uit een fusie van de OZ Group en de Van Duijn Groep ontstond, is inmiddels de grootste bloemenexporteur ter wereld. Ook na 2015 groeide het bedrijf flink door. Vorig jaar boekte DFG zelfs een recordomzet van 1,5 miljard. Hoe lukt het DFG om die groei vast te houden? Enkele lessen van Marco van Zijverden.

  1. Groot worden is simpeler dan groot blijven

    ‘Om groot te blijven en te blijven groeien, mag je nooit achteroverleunen’, aldus Van Zijverden. De sector waarin DFG opereert is ‘snoeihard’, en ‘verlies- en winst liggen dicht tegen elkaar aan’. De gehele sierteelt staat onder druk van grote inkopers en buitenlandse concurrentie. Het aantal exportbedrijven neemt jaar in jaar uit af. Zelfs grote concurrenten als Ciccolella en Florimex gingen vijf jaar geleden failliet. ‘Juist als je succesvol bent, mag je niet verzaken’, concludeert Van Zijverden. ‘Je moet dus scherp zien te blijven. Alleen zo kun je de positie die je hebt opgebouwd bestendigen.’

  1. Werk zo innig mogelijk samen

    Hoe je je positie behoudt en uitbouwt? Een van de sleutels is samenwerking, benadrukt Van Zijverden. ‘Dat klinkt misschien weinig opzienbarend, maar in de praktijk blijkt keer op keer dat samenwerkingsverbanden niet intensief genoeg zijn om vruchten af te werpen. Daarom is DFG het resultaat van een innige band tussen zijn twee voorgangers OZ Group en Van Duijn Groep. Door beide bedrijven te fuseren, konden we nog beter samenwerken. Niet alleen binnen de organisatie, maar vooral ook in de keten, met onze klanten en onze leveranciers. Zo zorgen we dat leveranciers met onze klanten kunnen afstemmen welke producten ze moeten leveren, onder welke voorwaarden en tegen welke prijs. Hoe tevredener alle betrokken partijen, des te groter de verdere groeikansen.’

  1. Betrek het topmanagement bij de bedrijfsvoering

    ‘DFG bestaat uit zo’n dertig bedrijven met een grote mate van zelfstandigheid. Het succes van de groep wordt bepaald door de resultaten van die zelfstandige bedrijven – en daarmee van degenen die verantwoordelijk zijn voor het beleid ter plekke. Om onze medewerkers betrokken te houden, laten we ze delen in de resultaten. Voor ons topmanagement hebben we dan ook een participatieregeling.’ Om hen nauwer bij de bedrijfsvoering te betrekken, is het van belang dat topmanagers en hun medewerkers overtuigd zijn van de juistheid van de besluiten van de directie, benadrukt Van Zijverden. Dat kost tijd, maar het effect is die tijdsinvestering waard, vindt hij. ‘Draagvlak creëren lijkt misschien vertragend te werken, maar uiteindelijk maakt het dat onze mensen veel gemotiveerder zijn.’

  1. Haal de beste mensen binnen en geef ze de ruimte

    Van Zijverden: ‘In onze sector geldt dat de kwaliteit van je mensen beïnvloedt hoe succesvol je bedrijf is. Het is echt mensenwerk. Denk alleen al aan hoe belangrijk verkopers en relatiemanagers zijn in de omgang met de klant. Daarom moeten mensen de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen. In je bedrijfscultuur is enige fouttolerantie daarom belangrijk. Iedereen maakt fouten, maar zolang mensen van hun missers leren is dat geen bezwaar.’ Dit geldt ook voor de directie, benadrukt Van Zijverden. ‘Mijn eigen grootste fout was – en is soms nog steeds – dat ik beslissingen snel wil doorvoeren, te snel. Ik heb geleerd om het meer tijd in het voortraject te nemen: om andere directeuren te betrekken bij de besluitvorming. En dat het dus nodig is om meer draagvlak binnen de organisatie te creëren.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Bekijk hier wat de ervaring van Enny van de Velden van CCV was met de EY Next-Gen Academy.

Lees verder

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder