‘Voor grote risico’s deins ik niet terug’

Toen zijn zoontje 7 jaar geleden werd geboren met een ernstige aangeboren ziekte, besloot Daniel de Boer al zijn ondernemingen te verkopen om een geneesmiddel te ontwikkelen. Het gevolg was het beursgenoteerde biotechbedrijf ProQR Therapeutics. Veerkracht kenmerkt De Boer. ‘Op cruciale momenten volg ik mijn onderbuikgevoel.’

Daniel de Boer probeert de blinden te laten zien. Dat lijkt nog te lukken ook. In september 2018 maakte de biotechondernemer het resultaat bekend van een eerste proefbehandeling van tien blinde patiënten. Deze patiënten lijden aan Leber’s Congenital Amaurosis 10 (LCA10), een zeldzame aangeboren ziekte die leidt tot blindheid. Zes van die patiënten merkten dat hun zicht aanzienlijk was verbeterd. Een van hen was een nagenoeg blinde man die, terwijl hij met zijn geleidehond op een vliegveld liep, merkte dat hij plotseling kon zien. ‘Hij belde zijn dokter in shock op, dat hij de borden op de luchthaven kon lezen,’ vertelt De Boer.

#unstoppables

Onstuitbare ondernemers – niet te stoppen in ambitie, groei, veerkracht. In deze serie portretteren we vijf ondernemers, leren we over hun drijfveren, groeistuipen, dieptepunten en hobbels. Hoe ze die namen, wat ze ervoor gedaan en gelaten hebben. Op zoek naar het euforische, onverslaanbare, niet te stoppen gevoel dat hoort bij echt ondernemerschap. Meer unstoppable ondernemers leren kennen? Kijk op ey.nl/eoy.nl

Het was het eerste grote succes van ProQR Therapeutics, dat De Boer in 2012 oprichtte. Eind 2021 wil hij het desbetreffende medicijn, sepofarsen geheten, op de markt brengen. ProQR ontwikkelt daarnaast nog een heel aantal medicijnen tegen verschillende vormen van genetische blindheid. Die ziekten betreffen weesziekten, met een klein aantal patiënten – voor farmaconcerns commercieel oninteressant dus. Dat De Boer daarin wel een uitdaging ziet, heeft alles te maken met zijn persoonlijke leven.

Drop-out en ondernemer

Hoewel zijn vader leraar wiskunde was, waren de schooljaren voor De Boer geen succes. ‘Toen ik 17 jaar oud was, kwamen de rector en ik na een goed gesprek tot de conclusie dat het beter was als we afscheid van elkaar zouden nemen.’ Als schoolverlater besloot De Boer een onderneming op te richten. Hij ‘snapte iets van computers’ en begon een IT-bedrijfje. ‘Op bluf haalde ik een paar klanten binnen, voor wie ik het netwerk ging beheren.’

‘Mensen bij elkaar brengen, kapitaal erbij, hard werken – dat spelletje kan ik ook spelen’

Van ondernemerschap had hij thuis veel meegekregen. Zijn vader was behalve leraar ook uitgever en eigenaar van een trainingsbureau. ‘Hij organiseerde grote nascholingssessies waar honderden leraren op afkwamen.’ De Boer trad in zijn voetsporen en tuigde een tweede bedrijf op dat bij senioren thuis gebruiksvriendelijke software installeerde. Met een derde onderneming bood hij een ‘off-site replicatiedienst van servers voor mkb-klanten’, een cloudopslagdienst avant la lettre. De grootste van zijn ondernemingen telde ruim twintig werknemers, aldus De Boer.

Veerkracht

In de zomer 2009 veranderde zijn leven. Kort na de geboorte werd zijn zoon gediagnosticeerd met taaislijmziekte, cystische fibrose. De Boer: ‘Artsen zeiden dat het ongeneeslijk was, dat hij niet veel ouder dan vijfentwintig jaar zou worden.’ De Boer begon zich in de ziekte te verdiepen, en wilde een stichting optuigen die giften zou inzamelen om onderzoek naar een behandeling mogelijk te maken.

Daniel de Boer van het beursgenoteerde biotechbedrijf ProQR Therapeutics

Toch bleef het knagen – zou hij niet beter zijn ondernemersvaardigheden inzetten om zijn zoon te redden? In de Verenigde Staten kwam hij in contact met innovatieve biotechondernemingen die een medicijn tegen taaislijmziekte ontwikkelden. ‘Ik dacht direct: mensen bij elkaar brengen, kapitaal erbij, hard werken – dat spelletje kan ik ook spelen. Nog voor de terugreis belde ik mijn accountant met de opdracht mijn IT-bedrijven te verkopen.’

Netwerker

Maar hij had als 26-jarige geen enkele kennis van de geneeskunde, of ervaring met de farmaceutische industrie. Dus ging hij netwerken. ‘Iedereen die ik sprak gaf me weinig kans van slagen in de complexe wereld van biotechnologie. Vrijwel iedereen raadde me af ermee door te gaan.’ De Boer liet zich echter niet ontmoedigen. Hij ontmoette Arthur Lahr, toenmalig strategiedirecteur van biotechbedrijf Crucell, die hem introduceerde bij biotechpionier Dinko Valerio en bij Henri Termeer, de oprichter van het Amerikaanse Genzyme. Beiden traden later toe tot de raad van commissarissen van ProQR Therapeutics, zoals zijn bedrijf ging heten.

‘We moesten snel kiezen. Op ons werkkapitaal zouden we het niet langer dan twee maanden uitzingen’

Intussen bezocht De Boer de relevante congressen met specialisten op het gebied van medicijnontwikkeling. Hij ontdekte dat er drie richtingen waren die onderzoekers insloegen om genetische aandoeningen te behandelen: DNA, eiwitten en RNA, oftewel moleculair materiaal dat de productie van eiwitten reguleert. De Boer: ‘Onderzoek in taaislijmziekte op DNA-niveau was uitentreuren geprobeerd, zonder succes. Met onderzoek op eiwitniveau waren alle grote bedrijven op dat moment bezig. Dus zou de focus van mijn bedrijf op RNA-onderzoek liggen.’ Hij legde contact met Gerard Platenburg, de oprichter en toenmalig CEO van biotechbedrijf Prosensa, dat met RNA-onderzoek medicijnen ontwikkelde tegen genetische aandoeningen. Ook Platenburg werd gestrikt, hij is tegenwoordig Chief Innovation Officer van ProQR Therapeutics.

Kapitaal

Zo leerde de toen nog twintiger in sneltreinvaart hoe deze wereld werkt. Hij huurde een laboratorium in Leiden, kocht een licentie op een patent van de Amerikaanse Harvard University. En hij haalde een startkapitaal op – ‘drie miljoen euro, door een rondje onder vrienden en familie’.

Hij nam medisch specialisten aan – onder wie velen van Crucell, dat in 2010 was verkocht aan farmagigant Johnson & Johnson. Rene Beukema, voormalig General Counsel bij Crucell, werd zijn rechterhand. Biotechbedrijven zijn kapitaalintensieve ondernemingen. Klinisch onderzoek vergt jarenlang testen met soms zeer schaarse patiëntengroepen. Ter vergelijking: het bedrijf gaf vorig jaar € 29,5 miljoen uit aan onderzoek. Vijf investeringsfondsen waren bereid hun durfkapitaal in de onderneming te steken. Echter, De Boer koos, na advies van Beukema, op het laatste moment voor een beursnotering. De beursgang op de NASDAQ-technologiebeurs in de Verenigde Staten, september 2014, bracht 172 miljoen dollar (€ 138 miljoen) op.

Niet lang daarna bleek een Amerikaans bedrijf resultaat te boeken in de ontwikkeling van een medicijn tegen taaislijmziekte. ‘Bitterzoet was dat. Als vader was ik enorm blij met de doorbraak, maar als ondernemer betekende het een tegenslag. Ons meest gevorderde programma was in korte tijd irrelevant geworden.’ De beurswaarde kelderde, wat het ophalen van nieuw kapitaal voor een nieuwe missie ingewikkeld maakte. ‘Met hangen en wurgen kregen we in 2017 een financiering van 20 miljoen dollar (€17 miljoen) los om onze missie voort te zetten: het behandelen van andere genetische aandoeningen, zoals aangeboren blindheid.’ Een recente klinische studie liet resultaten zien. De Boer verwacht dat het eerste medicijn eind 2021, begin 2022 op de markt komt.

Risico’s nemen

Het nemen van risico’s is De Boers tweede natuur. ‘Voor risico’s deins ik niet terug. Misschien komt dat door de stabiele omgeving waarin ik ben opgegroeid.’ Hij is laconiek over zijn weg als ondernemer, die hem leidt naar grote hoogten – ProQR was in 2015 ruim 580 miljoen dollar (€540 miljoen) waard – en diepe dalen. ‘In deze onzekere business kan het bedrijf door het dak of terug naar nul. Het laatste gebeurde in 2015, en dat was niet gemakkelijk, maar ik kan me er ook toe zetten om opnieuw de schouders eronder te zetten en nieuwe oplossingen te bedenken. We hebben eerder momenten meegemaakt waarop het kantje boord was. Op zo’n moment moet ik mezelf dwingen om mijn onderbuikgevoel te volgen.’

Een voorbeeld van zo’n beslissing op intuïtie is de keuze voor de beursgang in 2014. De Boer: ‘Ik had net iemand gesproken over hoe een beursgang werkt. Hij had er persoonlijk baat bij dat we daarvoor zouden kiezen. Daar liet ik me niet door afleiden, het idee trok me aan.’ Veel nadenktijd was er niet – de vijf aanbiedingen van durfkapitalisten zouden binnen enkele dagen verlopen. Bovendien, stelt De Boer, ‘op ons werkkapitaal zouden we het niet langer dan twee maanden uitzingen’. Maar er was ook een voordeel: ‘We zouden onafhankelijk blijven. Met durfkapitalisten waren we onze beslissingsmacht direct kwijtgeraakt. Puur op intuïtie heb ik mijn board geadviseerd om de durfkapitaalinvesteerders links te laten liggen en te kiezen voor een onzekere beursgang.’

De Boer is achteraf blij met de keuze voor een beursgang. ‘Elke durfkapitalist zou bij onze eerste grote tegenslag de stekker uit de onderneming hebben getrokken. Dat we nu een nieuwe missie hebben, is mede mogelijk gemaakt door die beursnotering.’

 

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Ik vind het belangrijk om ondernemerschap wereldwijd te stimuleren’

Ondernemers die iets terug willen doen voor de maatschappij kunnen doneren aan talloze goede doelen. Maar waarom niet uitlenen? Door microkredieten te verstrekken aan ondernemers over de hele wereld, stimuleert de Entrepreneurs Foundation de ambities van entrepreneurs van Zuid-Amerika tot Azië. In gesprek met voorzitter Andries Bonneur. Entrepreneurs Foundation De Entrepreneurs Foundation is een Nederlandse … Continued

Lees verder

Video: Atilay Uslu EY Entrepreneur Of The Year 2019

Op 2 oktober 2019 werd Atilay Uslu van Corendon in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Lees verder

‘Waarom ik? Niemand anders deed het’

Vijftien jaar geleden landde de Schotse twintiger Charlie MacGregor in Amsterdam. Inmiddels heeft hij met The Student Hotel de Nederlandse markt voor studentenhuisvesting opengebroken. Nu ligt Europa voor hem open: de komende vijf jaar wil hij nog 38 Student Hotels ontwikkelen. Wie in de buitenwijk Belfiore van Florence door het Toscaanse landschap hardloopt, doet er … Continued

Lees verder

Groter durven denken

Op 2 oktober wordt bekend wie zich EY Entrepreneur Of The Year 2019 mag noemen. De kwaliteit van het ondernemerschap in Nederland is hoog, vinden programmamanagers Marita de Hair en Erik de Heer. Toch zien zij nog kansen voor Nederlandse ondernemers. ‘Entrepreneurs met ambitie kunnen elkaar stimuleren om groter te durven denken.’ Wie zijn de … Continued

Lees verder

De sleutels tot succesvolle groei

Groeien gaat met vallen en opstaan – daar weten de finalisten van EY Entrepreneur Of The Year 2018 alles van. Maar wat zijn eigenlijk de sleutels voor de succesvolle groei van je onderneming? Onderzoekers van Rabobank en Rijksuniversiteit Groningen onderzochten er vier.  

Lees verder

Video: Winnaar EY Family Business Legacy Award

Op 2 oktober werd Smit & Zoon uitgeroepen tot de winnaar van de EY Family Business Legacy Award 2018. Bekijk hieronder de video. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Lees verder

Video: Transparant over cybersecurity Tony de Bos

Klanten vinden security en privacy belangrijk. Bekijk hieronder de video van Tony Bos, Cybersecurity Lead van EY, die vertelt over nieuwe bedreigingen waar organisaties moeten letten. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Lees verder

Video: John Huiberts EY Entrepreneur Of The Year 2018

Op 2 oktober 2018 werd John Huiberts van IGM Resins in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.   Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.  

Lees verder

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien. Bekijk hier wat … Continued

Lees verder

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content … Continued

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder