‘Waarom ik? Niemand anders deed het’

Vijftien jaar geleden landde de Schotse twintiger Charlie MacGregor in Amsterdam. Inmiddels heeft hij met The Student Hotel de Nederlandse markt voor studentenhuisvesting opengebroken. Nu ligt Europa voor hem open: de komende vijf jaar wil hij nog 38 Student Hotels ontwikkelen.

Wie in de buitenwijk Belfiore van Florence door het Toscaanse landschap hardloopt, doet er goed aan een rondje op het dak van The Student Hotel te doen. Vanaf volgend jaar kan dat vanaf de straat, waar een lange trap leidt tot op het dak, waar het groen van een grote daktuin de keurig afgemeten hardloopbaan omlijst. Het is een ideetje van de eigenaar, Charlie MacGregor, die hotels wil verbinden met hun directe omgeving. In Berlijn doet het Student Hotel dat ook – met een grote binnentuin, waarmee het een groene werk- en verblijfsplek voor lokale omwonenden wil zijn. ‘Een hotspot voor buurtbewoners’, zo noemt hij dat, waar studenten en andere hotelgasten doen aan ‘co-living met de buurt’.

#unstoppables

Onstuitbare ondernemers – niet te stoppen in ambitie, groei, veerkracht. In deze serie portretteren we vijf ondernemers, leren we over hun drijfveren, groeistuipen, dieptepunten en hobbels. Hoe ze die namen, wat ze ervoor gedaan en gelaten hebben. Op zoek naar het euforische, onverslaanbare, niet te stoppen gevoel dat hoort bij echt ondernemerschap. Meer unstoppable ondernemers leren kennen? Kijk op ey.nl/eoy

Ontspannen, werken en studeren

In Amsterdam staat sinds 2014 ook zo’n Student Hotel, in het voormalige kantoorpand van Trouw. Dat kantoor van 13 verdiepingen voelt bij binnenkomst niet als een hotel. De balie valt in het niet bij de lobby, waar twintigers en dertigers met laptops hun werk doen, bij een kopje cappuccino of thee. Er wordt getafeltennist, getafelvoetbald, geconverseerd. Een verdieping lager wordt gezweet in de sportschool en gezwommen in het privésportbad. Overal mixen creatieven met de studenten en hotelgasten die in de bovenliggende verdiepingen hun kamers bewonen. Want dat is het oorspronkelijke idee achter The Student Hotel: een aantrekkelijke, levendige accommodatie voor veel studenten, midden in de stad mogelijk maken. MacGregor: ‘Hier kan iedereen chillen, werken, klooien, facetimen en studeren voor een nacht, een week of een jaar. Mensen willen deze relaxte sfeer.’

Een entrepreneur? Dat is iemand die niet loslaat maar doorgaat, hoeveel obstakels hij ook tegenkomt’

Met dat idee is MacGregors onderneming als een razende gegroeid. In 2014 nog telde hij een handvol hotels in Nederland. Tegenwoordig exploiteert zijn bedrijf acht vestigingen in Nederlandse studentensteden, en nog eens vijf locaties in het buitenland: Parijs, Berlijn, Dresden, Florence en Barcelona. ‘Nog dertien locaties staan op het punt open te gaan.’

Charlie MacGregor van The Student Hotel

Het raadsel van onrendabel wonen

Charlie MacGregor is geboren en opgegroeid in het Schotse Edinburgh waar zijn vader een vastgoedonderneming dreef. Die was actief in de markt voor studentenhuisvesting, wat in het Verenigd Koninkrijk een volwassen markt is op campusterreinen van universiteiten. Hij genoot zelf een opleiding op een jongensprivéschool – die hij op zijn 15e verliet. MacGregor was ‘te dyslectisch voor goede schoolprestaties’ en leidde in plaats van een studentenleven een ondernemersbestaan. Als jonge twintiger verhuisde hij een tijdje naar Amsterdam, met als doel daarna Barcelona aan te doen. Die Catalaanse stad bereikte hij niet – hij werd in onze hoofdstad verliefd en besloot er voor zijn vriendin te blijven. Hij leerde de taal vloeiend en startte er een gezin.

Op het moment dat hij in Amsterdam aankwam, was hij al drie jaar eigenaar van het bedrijf dat zijn vader ooit opgericht had. Hij had een vastgoedproject in Leeds en deed de Britse bedrijfsvoering vanuit Amsterdam. Al gauw legde hij de wortels voor zijn Nederlandse vastgoedprojecten. Dat gebeurde nadat hij op de Bloemenmarkt langs een groepje studenten was gefietst. Ze demonstreerden over huisvesting. ‘Op een spandoek stond dat studenten niet langer in kraakpanden wilde wonen. Ik dacht: Kraakpanden? Wat?! Ik kwam tot de ontdekking dat studenten in Nederland verschrikkelijk moeilijk aan passende huisvesting kunnen komen. Op huurwoningen moet je in veel studentensteden langer wachten dan je studietijd duurt. Studentencomplexen zijn onaantrekkelijke flatgebouwen in afgelegen delen van de stad. Dus kraken ze, wonen ze anti-kraak, of erger nog, worden ze in een container gehuisvest.’ Hij vindt het belachelijk dat Nederland de toekomstige leiders van het land juist in hun vormende jaren wegzet in schamele ruimtes. MacGregor zag niet alleen de armoede van die situatie, maar ook een zakelijke kans. ‘Het grote raadsel is: hoe kan studentenaccomodatie in Groot-Brittannië big business zijn en in Nederland onrendabel? Die puzzel moest en zou ik oplossen.’

Dus ging MacGregor op onderzoek uit. Hij bezocht studentencomplexen, maakte afspraken met ambtenaren en benaderde investeerders. ‘Ik heb honderden kamers van binnen gezien, met een lege open haard, een keukenblad van 2.01 meter lengte, en een loos halletje van een vierkante meter. Alles om maar genoeg huurpunten te scoren en dus een hogere sociale huur te kunnen vragen. Maar bijna alle kamers waren ontzettend saai ingericht.’ Zo ontstond The Student Hotel: een complex in of nabij de levendige centra van studentensteden, waar studenten voor een commerciële prijs – ‘gemiddeld 850 euro per maand’ – tien maanden lang een gezellige kamer kunnen huren. In de zomermaanden worden de kamers verhuurd als hotel. In elke vestiging zijn kamers bestemd voor vrienden en familie van de studenten, voor jonge professionals die MacGregor ‘new generation corporates’ noemt en voor reguliere hotelgasten.

Groeien, tegen de klippen op

De groei is niet constant geweest. In de jaren 2008 en 2009, toen de economische crisis losbarstte, had MacGregor enerzijds een gouden propositie – ‘het aantal studenten in Amsterdam groeide, omdat er ineens veel minder banen waren voor starters’ – en anderzijds een uitdaging met banken en investeerders, die een interne focus kregen. Zo ging een van zijn banken failliet, waarna de curator de panden opeiste. In Luik viel daardoor de bouw van het Student Hotel stil. Het hield hem niet tegen. ‘Op de momenten dat alles lijkt te mislukken, weet ik dat ik anderen nodig heb om mij erdoorheen te helpen. Toen ook. Ik heb gebedeld bij iedereen die ik kende. Ik moest iemand vinden die ja zou zeggen.’ Dat laatste was dan ook wat MacGregor vroeg aan kennissen in zijn netwerk: ‘Dit is mijn plan, wil je ja zeggen?’

Hoe kan studentenhuisvesting in Groot-Brittannië big business zijn en in Nederland onrendabel? Die puzzel moest en zou ik oplossen’

Op cruciale momenten stelt MacGregor zich de situatie als een plaatje voor. ‘In gedachten sta ik in een soort hotelgang, met allemaal dichte deuren. Ik weet dat de oplossing achter een van die deuren op mij wacht. Dus besluit ik om zoveel mogelijk deuren te openen.’ In de praktijk betekent dat: iedere ontmoeting is een potentiële oplossing. ‘Dat past bij de Nederlandse ondernemersmentaliteit: we delen graag. Men is hier heel open en bereid om elkaar te helpen. In de crisistijd heeft die openheid mij erdoorheen geholpen.’ Voor MacGregor gaan deuren dan ook nooit met een knal dicht. ‘Ik sla nooit met deuren. Je weet nooit wanneer dezelfde deur weer voor je opengaat.’

Groeispurt

De groeispurt van The Student Hotel begon vijf jaar geleden. In 2016 kocht hij zijn aandeelhouder Carlyle – een Britse vastgoedinvesteerder – uit voor naar schatting 170 miljoen euro. Hij trok een investering aan van 375 miljoen euro van het Britse vastgoedfonds Aermont en de Nederlandse pensioeninvesteerder APG Group. Daarna opende hij als een razende nieuwe vestigingen. In de afgelopen zes jaar tijd heeft het bedrijf 800 vierkante kilometer aan woon- en hotelruimte ontwikkeld. De dertien hotels omvatten opgeteld 5.500 kamers. Dit jaar verhoogden APG en Aermont de investering met nog eens 100 miljoen euro. Dat maakt het mogelijk om komend jaar het aantal Student Hotels te verdubbelen. Het bedrijf zal de deuren openen in Lissabon, Porto, Madrid, Rome, Florence, Bologna, Parijs, Toulouse, Wenen en Delft. ‘We hebben bewezen dat het model werkt. We’re just getting started.’

Bij die groei horen veel uitdagingen. Immers, het team van The Student Hotel scout, acquireert, ontwikkelt en exploiteert de hotels tegelijkertijd. ‘Het kost veel tijd om de pijplijn te vullen. Elk hotelproject is uniek en specifiek op de locatie en het lokale publiek geënt. Wij haten copy-paste.’ Omdat het bedrijf hotels in verschillende Europese landen exploiteert, heeft het met grote verschillen in wet- en regelgeving en culturen te maken. Daarvoor moet het bedrijf doorlopend aan training en teambuilding doen, voor alle 600 werknemers. ‘We moeten de spirit hoog zien te houden en ons merk consistent laten blijven.’ Dat illustreert MacGregor met een anekdote. In het Student Hotel in Den Haag sprak hij een oudere dame. ‘Die vertelde me dat ze veel reist en in elke stad waar ze naartoe gaat, altijd The Student Hotel boekt. Ze vindt het zo’n prettige sfeer in het hotel.’ Het overtuigde MacGregor ervan dat zijn studentenhuisvesting ook mensen buiten de doelgroep aanspreekt. ‘Er is gewoon een grote behoefte aan kamers van goede kwaliteit, in hotels met een gastvrije sfeer, die onderdeel vormen van een lokale gemeenschap.’

Entrepreneur, tegen wil en dank

Hoe juist Charlie MacGregor erin is geslaagd om met de combinatie van een hotel, een nieuwe markt aan te boren voor stedelijke studentenhuisvesting en deze razendsnel te veroveren? ‘Simpel, niemand anders deed het.’ De Schotse Amsterdammer heeft zichzelf nooit als entrepreneur beschouwd. ‘Pas de laatste jaren, sinds The Student Hotel groot is, en sinds ik word uitgenodigd in paneldiscussies met ondernemers, realiseer ik me wat een entrepreneur is. Namelijk een oplosser, iemand is die een idee heeft, en die niet loslaat, maar doorgaat, hoeveel obstakels hij ook tegenkomt.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Voor grote risico’s deins ik niet terug’

Toen zijn zoontje 7 jaar geleden werd geboren met een ernstige aangeboren ziekte, besloot Daniel de Boer al zijn ondernemingen te verkopen om een geneesmiddel te ontwikkelen. Het gevolg was het beursgenoteerde biotechbedrijf ProQR Therapeutics. Veerkracht kenmerkt De Boer. ‘Op cruciale momenten volg ik mijn onderbuikgevoel.’ Daniel de Boer probeert de blinden te laten zien. … Continued

Lees verder

Video: Atilay Uslu EY Entrepreneur Of The Year 2019

Op 2 oktober 2019 werd Atilay Uslu van Corendon in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.

Lees verder

Groter durven denken

Op 2 oktober wordt bekend wie zich EY Entrepreneur Of The Year 2019 mag noemen. De kwaliteit van het ondernemerschap in Nederland is hoog, vinden programmamanagers Marita de Hair en Erik de Heer. Toch zien zij nog kansen voor Nederlandse ondernemers. ‘Entrepreneurs met ambitie kunnen elkaar stimuleren om groter te durven denken.’ Wie zijn de … Continued

Lees verder

De sleutels tot succesvolle groei

Groeien gaat met vallen en opstaan – daar weten de finalisten van EY Entrepreneur Of The Year 2018 alles van. Maar wat zijn eigenlijk de sleutels voor de succesvolle groei van je onderneming? Onderzoekers van Rabobank en Rijksuniversiteit Groningen onderzochten er vier.  

Lees verder

Video: Winnaar EY Family Business Legacy Award

Op 2 oktober werd Smit & Zoon uitgeroepen tot de winnaar van de EY Family Business Legacy Award 2018. Bekijk hieronder de video.

Lees verder

Video: Transparant over cybersecurity Tony de Bos

Klanten vinden security en privacy belangrijk. Bekijk hieronder de video van Tony Bos, Cybersecurity Lead van EY, die vertelt over nieuwe bedreigingen waar organisaties moeten letten.

Lees verder

Video: John Huiberts EY Entrepreneur Of The Year 2018

Op 2 oktober 2018 werd John Huiberts van IGM Resins in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.    

Lees verder

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Bekijk hier wat de ervaring van Enny van de Velden van CCV was met de EY Next-Gen Academy.

Lees verder

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de … Continued

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder