Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de gedrevenheid om gezond te groeien, stelt groepsdirectielid Kirsten Konst van de Rabobank, medesponsor van EY Entrepreneur Of The Year 2018.

Terwijl veel bedrijven in Nederland in 2014 nog zuchtten onder de crisis, ging alles bij wasserij Newasco De Hoop z’n gangetje. Het bedrijf leverde als vanouds was-, droog-, strijk- en stoomdiensten aan zorginstellingen, industrie en – sinds 1980 – ook aan horeca. ‘Onze activiteiten zijn nauwelijks conjunctuurafhankelijk,’ constateert directeur-eigenaar Marc Nieuwland (59) van Newasco De Hoop, een familiebedrijf uit 1900 dat samen met twee andere bedrijven deel uitmaakt van de coöperatieve onderneming Nederlandse Wasserij Combinatie. De vraag vanuit de horeca nam weliswaar af, de zorg bleek juist een enorme groeimarkt. Er was daardoor geen urgente reden om te vernieuwen. Het bedrijf had makkelijk nog jarenlang kunnen voortgaan op de ingeslagen weg en een stabiele, middelgrote onderneming kunnen blijven. Kortom, tussen tafellaken en servet.

Groepsdirectielid Kirsten Konst van de Rabobank

Desondanks zet Newasco De Hoop de laatste jaren sterk in op innovatie en, afgeleid daarvan, groei. De noodzaak om het spreekwoordelijke servet in te ruilen voor het tafellaken drong tot Nieuwland door tijdens de ontbijtsessies met andere ondernemers onder leiding van enkele trendwatchers. Hierbij konden ondernemers hun bedrijfsstrategie herijken via zogenoemde backcasting. Dat werkt zo: door zelf te bedenken hoe je bedrijf in de toekomst – concreet: in 2030 – nog levensvatbaar zou moeten zijn, vorm je je een beeld van de aanpassingen die nodig zijn om de tussenliggende jaren te overbruggen.

De beslissing

Ondernemer Nieuwland wilde dat graag, inspelen op deze veranderingen. Zijn backcasting-sessies met andere ondernemers overtuigden hem ervan dat zijn bedrijf een gedaanteverwisseling zou moeten ondergaan, wilde het over tien, twintig jaar nog bestaansrecht hebben. Hij zag bijvoorbeeld in dat de wasserij van de toekomst zich zal richten op particulieren, aangezien ouderen dan op hoge leeftijd thuis blijven wonen in plaats van in een zorginstelling. Robotisering en automatisering zouden een grote rol moeten gaan spelen, al was het maar vanwege de scherpe prijsconcurrentie in de branche en de personeelsschaarste. Zo buitelden de nieuwe inzichten over elkaar. Die inzichten zouden de motor van de nieuwe groei worden.

Kansen voor ondernemers

Het verhaal van Nieuwland is een mooi voorbeeld van de noodzaak tot innovatie, vindt Kirsten Konst (45), lid van de groepsdirectie van de Rabobank en betrokken bij EY Entrepreneur Of The Year 2018. ‘Snelle veranderingen kenmerken al jaren de markt waarin mkb’ers ondernemen. Denk aan de voortschrijdende digitalisering en automatisering, de datarevolutie, de opkomst van kunstmatige intelligentie, blockchaintechnologie en de energietransitie. Allerlei branches worden in sneltreinvaart getransformeerd en verduurzaamd. Tegelijk wordt het voor bedrijven steeds lastiger om goed personeel te vinden door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.’

De EY Entrepreneur Of The Year award wordt al meer dan dertig jaar in ruim zestig landen uitgereikt. De award is bedoeld om ondernemerschap nadrukkelijk op een voetstuk te zetten en ondernemers aan te moedigen en te ondersteunen om het beste uit zichzelf, hun cliënten en hun medewerkers te halen.

 

Ernst Groenteman, programmadirecteur EY Entrepreneur Of The Year: “De ondernemers zijn aan de tand gevoeld door topondernemers. Dat maakt het programma niet alleen een competitie, maar vooral een ontmoetingsplaats voor ondernemers, familiebedrijven, investeerders, private equity partijen, startups en scaleups. Een programma waar inspiratie, innovatie, herkenning, mentoring, verschillen en overeenkomsten de brandstof zijn voor verdere groei.”

Deze ontwikkelingen vormen weliswaar risico’s voor wie niet tijdig meebeweegt, maar bieden ook kansen om te blijven vernieuwen en groeien, benadrukt Konst. ‘Versnelde digitalisering en automatisering zijn enorm belangrijk in het mkb, zodat ondernemers meer profiteren van de vele voordelen van digitale mogelijkheden. Ook duurzaamheid en circulariteit vormen uitgelezen kansen voor wie slim innoveert. Dergelijke investeringen leveren winkansen op voor de onderneming én de maatschappij. Dat is het soort toekomstbestendige groei waar wij als coöperatieve bank in geloven.’

Nieuwe technologie

In de periode na de ontbijtsessies voerde Newasco de ene na de andere innovatie door. Zo kwam het binnen twee jaar met een registratiesysteem met microchips in de kleding in plaats van barcodes om te voorkomen dat kledingstukken zoekraakten. Zo’n chip is niet alleen minder opzichtig dan een barcode en dus prettiger voor de gebruiker. ‘Met de nieuwste generatie identificatiechips, de NewID 2.0, is meer mogelijk,’ zegt Nieuwland. ‘Ze kunnen tot op wel drie tot vier meter afstand worden ingelezen. Kleding kan hierdoor makkelijker en sneller gescand worden. De technologie maakt bovendien nieuwe, onvoorziene toepassingen mogelijk. Zo kan de chip worden gekoppeld aan oproepsystemen in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis. Dit ontzorgt de zorgmedewerkers en geeft de bewoners veel meer bewegingsruimte.’

Newasco 6.0

Met de transformatiegolf die Nieuwland initieerde, begint Newasco ook nieuwe markten aan te boren. Sinds vier jaar biedt het bedrijf service aan particulieren door hun wasgoed te komen afhalen en deze, na het labelen, wassen, drogen, strijken of stomen, weer netjes terug te brengen. Met de dienst ‘Newasco voor Thuis’ richt het bedrijf zich in eerste instantie op thuiswonende ouderen die ertegenop zagen zelf de was te moeten doen. ‘Maar ook drukke tweeverdieners blijken enorme belangstelling te hebben.’ Onderdeel van ‘Newasco voor Thuis’ is een app met een digitale kledingkast waarop gebruikers kunnen zien waar hun wasgoed zich bevindt en hoe vaak elk kledingstuk door Newasco is gereinigd.

Door alle vernieuwingen groeit de omzet van Newasco De Hoop sinds 2016 met 10 procent per jaar. De winstgevendheid blijft daarbij achter, maar dat vindt Nieuwland niet erg. Newasco heeft voorgesorteerd op de toekomst en de basis gelegd voor wat Nieuwland zelf Newasco 6.0 noemt: ‘Een bedrijf dat rond 2030 nog floreert, als de zesde generatie het familiebedrijf bestiert.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Bekijk hier wat de ervaring van Enny van de Velden van CCV was met de EY Next-Gen Academy.

Lees verder

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden … Continued

Lees verder

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het … Continued

Lees verder

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year … Continued

Lees verder

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter … Continued

Lees verder

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment … Continued

Lees verder

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues … Continued

Lees verder

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf … Continued

Lees verder

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita … Continued

Lees verder

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een … Continued

Lees verder

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie … Continued

Lees verder

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte … Continued

Lees verder

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat … Continued

Lees verder

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder

Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats. Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. … Continued

Lees verder

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te … Continued

Lees verder