Hoe wordt de winnaar van de Familiebedrijven Award bepaald?

Ga er maar aan staan: één winnaar kiezen uit een longlist aan prachtige familiebedrijven. Het is elk jaar een loodzware taak voor de zeven juryleden van de Familiebedrijven Award. Jurylid Ingrid Faber vertelt hoe dat gaat. En KPMG geeft inzicht in de voorselectie. Hoe steeds weer nieuwe parels worden ontdekt.

155 familiebedrijven bezocht accountants- en adviesorganisatie KPMG de afgelopen vijf jaar. ‘Telkens weer weten de deelnemers ons te verrassen met hun ondernemerschap, hun trots en betrokkenheid,’ zegt Arnold de Bruin (48) van KPMG. ‘Nederland telt veel mooie familiebedrijven, maar ze zijn vaak onzichtbaar. Neem de Noord-Nederlandse Zakkencentrale (NNZ), die vorig jaar in de finale stond. Geen bekende naam; toch kent elke Nederlander de juten sinterklaaszakken en de sinaasappelnetjes die ze produceren. En met een omzet van 150 miljoen euro een grote internationale speler.’

De Familiebedrijven Award is ingesteld om bijzondere bedrijven in het zonnetje te zetten. KPMG, dat dit jaar zelf zijn eeuwfeest viert, moedigt familiebedrijven aan mee te doen. ‘Hoe meer deelnemers, hoe meer aandacht voor het familiebedrijf,’ vertelt Olaf Leurs (44) van KPMG Meijburg & Co. ‘Familiebedrijven kunnen zichzelf inschrijven. KPMG benadert ook kansrijke bedrijven uit de eigen database.’ Na de zomer gaan De Bruin en Leurs met een team collega’s op bezoek bij de deelnemers. Zij nemen in duo’s interviews af. De familiebedrijven worden vergeleken op acht thema’s: governance, familie en cultuur, continuïteit, financiële prestaties, groei, internationalisatie, maatschappelijke betrokkenheid en innovatie. ‘Bij “continuïteit” gaat het er bijvoorbeeld om of er een scenario klaarligt als de directeur iets overkomt,’ aldus De Bruin.

In zeven stappen naar een winnaar

Beleid van opvolging

En dan is het aan de jury. ‘Een moeilijke, maar leuke klus,’ zegt jurylid Ingrid Faber (48), CEO van palletfabriek Faber Halbertsma. ‘Alle tien bedrijven doen het financieel zeer goed en hebben maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda staan.’ Er zijn ook verschillen. ‘De jury hecht sterk aan “governance”, ofwel aan de vraag: is het bestuur professioneel geregeld? Neemt de directeur belangrijke beslissingen op gevoel of luistert hij naar een raad van commissarissen? Ook het opvolgingsbeleid vinden we belangrijk. Is er een familiestatuut dat de familiaire verhoudingen regelt?’ De juryleden zien graag een toekomstbestendig businessmodel.

Bijzondere ontmoetingen

In januari maakt de jury – met de bevindingen van KPMG als leidraad – een shortlist. Met deze favorieten én de overige genomineerden maken de juryleden kennis tijdens het Familiebedrijvendiner. Nadat de jury drie en soms vier finalisten heeft gekozen, volgt het leukste deel: de jurybezoeken bij de kanshebbers. ‘Dat zijn bijzondere ontmoetingen. Vaak is de hele familie erbij. De mensen zijn openhartig, ook als de juryleden kritische vragen stellen.’ Volgens Faber waarderen de ondernemers dat. ‘Hoe vaak gebeurt het dat je met kenners van het familiebedrijf mag discussiëren over je bedrijfsvoering?’

Faber kent de uitdagingen. Ze groeide op tussen de pallets van haar vaders bedrijf. Ze werkte er vijftien jaar tot ze het in 2006 overnam. ‘Ik voel overal dezelfde dynamiek van familieverhoudingen en de emoties bij opvolgingskwesties. Ook herken ik de groeifases die familiebedrijven doormaken.’ Na de bedrijfsbezoeken wacht de jury een loodzware taak: het kiezen van de winnaar. ‘We leggen onze voorkeuren naast elkaar en voeren pittige discussies. Pas nadat alle argumenten zijn uitgewisseld, kunnen we namen wegstrepen. En blijft de winnaar over.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Column: Generaties kunnen elkaar verstaan

Wil je een succesvol familiebedrijf echt in de familie houden, dan staat één element als een paal boven water: kinderen moeten het roer van hun ouders kunnen en wíllen overnemen. Ik heb er een romantisch beeld bij: familieleden voeren een doorlopend gesprek over hun dilemma’s. Aan de keukentafel trekt de samenleving aan ze voorbij. Alle … Continued

Lees verder

Nieuws & Agenda

Euronext lanceert familiebedrijvenindex Beursuitbater Euronext heeft brouwer Heineken en investeerder HAL Trust opgenomen in de speciale Euronext Family Businessindex. De index moet de zichtbaarheid van familiebedrijven vergroten. Eerder dit jaar maakte Euronext bekend een beursgang voor familiebedrijven aantrekkelijker te maken door extra ondersteuning in een coachingsprogramma op aandelenbeurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Uit … Continued

Lees verder

De winnaar van de Familiebedrijven Award: Terberg Group

Het begon 148 jaar geleden met een smederij in Benschop. Vier generaties later is Terberg specialist in de fabricage van terminaltrekkers. Met internationaal succes: de voertuigen van Terberg rijden rond in de grootste havens ter wereld. Maar het grote publiek kent hen ook van leaseauto’s. Een portret van Terberg Group: Familiebedrijf van het jaar 2017. … Continued

Lees verder

De finalisten van de Familiebedrijven Award 2017

Brabantia Creëerde in bijna honderd jaar een merk dat garant staat voor ijzersterke huishoudelijke artikelen. Bleef vernieuwend met een verleidelijk en eigentijds imago. Eigendom: familie Van Elderen Opgericht: 1919 Directie: Tijn van Elderen Omzet in 2016: 107 miljoen euro Aantal medewerkers: 950 Oordeel van jury: ‘Zet stevig in op duurzaamheid en slaagde erin de merkbeleving … Continued

Lees verder

Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend. Hans Levelt (76): ‘Mensen … Continued

Lees verder

‘Met je familie deel je een visie op het leven’

Het is een opmerkelijke vriendschap, die van mediapersonality Ali B en entrepreneur John Fentener van Vlissingen. Wat hen bindt zijn gedeelde interesses en het bestieren van een familiebedrijf. Daar praten ze graag over, zo blijkt bij een ontmoeting op het kantoor van Ali B in Almere. Onze journalist was erbij. Ali Bouali (35) is net … Continued

Lees verder

‘Een familiestatuut kan conflicten voorkomen’

Bespreek de bedrijfsoverdracht met alle kinderen, ook als slechts een van hen beoogd opvolger is. En begin liefst zes tot acht jaar van tevoren. Dat zijn volgens fiscaal specialist Peter Pleijsant de belangrijkste voorwaarden om de overdracht van een familiebedrijf soepel te laten verlopen. Volgens Pleijsant (48), werkzaam voor het Kenniscentrum Vermogensadvies & Beleggen van … Continued

Lees verder

Voor altijd besmet met het ‘heivirus’

Ze groeiden op tussen de hijskranen en heipalen. Het lag dus voor de hand dat de broers Bart, Ruud, Tom en neef Ted in het funderingsbedrijf van hun vader en oom zouden gaan werken. In volle harmonie maakte de tweede generatie plaats voor de derde. Co van ’t Hek (66): ‘Sinds ik geen directeur meer … Continued

Lees verder

Terugblik: ‘De markt heeft vertrouwen in ons soort bedrijven’

De eerste Familiebedrijven Award werd in 2013 aan diamantair Gassan Diamonds uitgereikt. Bij de vijfde editie blikt ondernemer Benno Leeser (61) terug. ‘Familiebedrijven profileren zich sterker dan ooit.’ Hoewel Gassan Diamonds al decennia een beroemde naam is, gaf de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2013 nog wat meer glans. ‘Deze onderscheiding heeft ons een enorme … Continued

Lees verder

Generatieportret: Het dierenpark als businessmodel

Dirk Lips zag kansen in de vrijetijdsindustrie. Zijn Libéma telt inmiddels negen attractieparken, waaronder Safaripark Beekse Bergen en Aviodrome. Ook heeft hij drie vakantieparken en elf beurs- en evenementenlocaties zoals de Brabanthallen. Vorig jaar begon dochter Leentje bij Dierenrijk in Nuenen en Zooparc in Overloon. Dirk Lips (65): ‘Als jongetje was ik bezeten van dieren. … Continued

Lees verder

10 Trendsetters die zichzelf bleven

Het geloof in eigen kunnen zit diep bij familiebedrijven. Dat maakt hen weerbaar tegen concurrenten en grillige marktontwikkelingen. Maar om relevant te blijven moet hun product wel in een behoefte voorzien. Dit tiental familiebedrijven slaagde erin de markt te verrassen met frisse ideeën en duurzame innovaties. Octatube (Glazen markthal) Rotterdam kreeg er met de Markthal … Continued

Lees verder

Generatieportret: Zonder omwegen naar de hoogste trede

In 1964 legden Otto en Alex Ooms zich toe op de productie van trapliften. Dat bleek een groeimarkt: inmiddels is Otolift Trapliften marktleider in Nederland. Sinds drie jaar vormen zoons Alex, Jan-Otto en André de directie van de Bergambachtse onderneming. Zij zorgden voor internationale uitbreiding. Otto Ooms (68): ‘Ons bedrijf is altijd in de familie … Continued

Lees verder