‘Met je familie deel je een visie op het leven’

Het is een opmerkelijke vriendschap, die van mediapersonality Ali B en entrepreneur John Fentener van Vlissingen. Wat hen bindt zijn gedeelde interesses en het bestieren van een familiebedrijf. Daar praten ze graag over, zo blijkt bij een ontmoeting op het kantoor van Ali B in Almere. Onze journalist was erbij.

Ali Bouali (35) is net terug van een reis naar Marrakech. Daar heeft de artiest,
beter bekend als Ali B, nieuwe songs geschreven. Zijn vrouw en kinderen
gingen mee, want Ali B is een familieondernemer. Nu hij terug is in Nederland,
praat hij bij met John Fentener van Vlissingen (78), grootaandeelhouder
van handelsconcern SHV en oprichter van reisconcern BCD Group.

Laat mij liever hoogvliegen, dát is ondernemen

Zo bijzonder is hun ontmoeting niet: Ali B en Van Vlissingen zien elkaar geregeld. In 2010 ontmoetten zij elkaar voor het eerst, nadat Van Vlissingen in een videoboodschap aan zakenmensen uitlegde wat nodig is voor ondernemerssucces: geluk, fun en nuchterheid. ‘Blijf met beide benen op de grond staan.’ Entertainer Ali B, die pal nadien het podium betrad haakte daarop in: ‘Durf te dromen, durf te vliegen, durf te gaan!’ Toen Van Vlissingen van het een-tweetje vernam, volgde spoedig een fysieke kennismaking. En een langdurige vriendschap. Beide heren overbruggen hun verschil in generatie en afkomst met gedeelde interesses en hun stijl van ondernemen. Ze zijn elkaars sparringpartner. Of, zoals Ali B het zegt als hij de foto’s bij dit artikel bewondert: ‘Stoere boys zijn wij, hè!’

U heeft een zielsverwantschap. Omschrijf die eens.
Ali B: ‘Meneer Van Vlissingen is een authentiek mens. Wat hij doet, is wie hij wil zijn. En hij oordeelt niet over mensen. Daarin hebben we elkaar gevonden.’
Fentener van Vlissingen: ‘Ik vind het fascinerend om te zien hoe jonge mensen zich ontwikkelen in hun eigen loopbaan. Ali is een bedrijf; hij is niet alleen artiest, maar ook talentenjager en werkgever. Ik herken daarin mijn eigen ambitie. Ik ben zelf ook met twee mensen gestart. Toen ik BCD was begonnen liep het uit de hand. Mijn achtergrond was wel gemakkelijker. Hij moest veel hindernissen nemen om dit te bereiken.’
Ali B: ‘En tóch, meneer Van Vlissingen. Ja, ik kom uit een achterstandswijk. En
ja, mijn moeder was alleenstaand. Maar voor mij was het natuurlijk een stuk
gemakkelijker om boven verwachting te presteren.’
Fentener van Vlissingen: ‘Dat is misschien wel waar. Mijn grootvader en mijn vader waren succesvolle zakenmannen. Mijn omgeving keek nauwlettend naar mijn ontwikkeling.’
Ali B, grijnzend: ‘Van ons tweeën was u eigenlijk de kansarme.’
Fentener van Vlissingen: ‘Ik vind het mooi wat je zegt over ambitie. Het is een keuze. Als je een café runt en je bent daar tevreden mee, waarom zou je dan wat anders doen?’

inzet-aliHet uitbaten van één kroeg zou voor Fentener van Vlissingen nooit een optie zijn geweest. Immers, bij één café was het dan niet gebleven, zegt hij. ‘Dan had ik er een keten van gemaakt.’ Fentener van Vlissingen begon weliswaar met twee werknemers in 1975, maar inmiddels is reisconcern BCD Group een
van de grootste familiebedrijven van Nederland. Het bedrijf telt ruim 14.000
werknemers, verspreid over de hele wereld, en heeft een omzet van 26 miljard
dollar inclusief partneromzet. De vrucht van zijn werk is een bundeling
van bedrijven en stichtingen, waar familieleden intensief bij betrokken
zijn. Zijn vrouw is zijn meest nabije adviseur; zij stuurt de stichtingen aan waar haar man een rol in heeft. Ook Bouali baat tal van activiteiten uit, die naar eigen zeggen gezamenlijk goed zijn voor een omzet van 5 miljoen euro: ‘Ik heb een televisietak, een muziektak, een managementtak, een boekingstak
en een sporttak’. Ook hij leunt sterk op zijn vrouw, die in zijn woorden ‘de hele
toko runt’. Ook bloedverwanten zijn in dienst: zijn broer is manager van de
tours. Een oom van zijn vrouw, een voormalig bestuurder van diverse ondernemingen, adviseert zijn aangetrouwde neef.

inzet-john

Waarom werkt u zo intensief met familie samen?
Ali B: ‘Kijk, ik ben creatief en voel goed aan welke kansen mijn artiesten hebben. Maar mijn vrouw is manager van de artiesten. In zware tijden krijg je net even iets meer loyaliteit van familie. Bovendien help ik graag mijn familie in het leven. Met je familie deel je een visie op de wereld.’
Fentener van Vlissingen: ‘Zo is het ook aan onze keukentafel: mijn vrouw en ik bespreken daar de nodige zaken. Dat is het mooie van een familiebedrijf. Zonder familie vind ik het allemaal erg kaal. Tegelijk heb ik geleerd om altijd kritische buitenstaanders te betrekken bij je onderneming. Geen ja-knikkers dus.’
Ali B: ‘Ja, want je moet elkaar op je prestatie kunnen afrekenen. Ik vind dat je daar hard in moet zijn – juist met familieleden. Dan maar de confrontatie aangaan, dan maar eens ruzie, dan maar het ongemak.’
Fentener van Vlissingen: ‘Ik heb een voorbeeld. In de crisisjaren kondigde ik af dat mijn personeel voortaan economy class zou vliegen. Ikzelf dus ook. Ik stapte in een toestel. En liep door naar achteren, naar de economy class. Een staflid zat in business class, zag mij langslopen en zei toen verschrikt: “Mijnheer Van Vlissingen, gaat u maar zitten op mijn stoel.” Ik ben ‘m voorbijgelopen, en zei: “Ik zie je morgen wel op kantoor.” Een dag later heb ik hem op staande voet ontslagen. Hij had gewoon geen teamgeest en hield zich niet aan gestelde afspraken. Maar hard zijn tegen je familie? Je kunt afscheid nemen van een werknemer, maar niet van je familie. Dat is van ons soort ondernemingen de achilleshiel. Wat ik zou hebben gedaan als het een familielid was? Ik zou hem alsnog van zijn positie afhalen. Ik zou hem wel helpen – gelukkig heb ik meerdere bedrijven. Ik zou hem elders een nieuwe kans kunnen geven.’
Ali B: ‘Je mag geen onderscheid maken. Ook familieleden moeten zich bewijzen, en vechten voor hun plek. Juist als familie moet je eerlijk zijn. Kijk, ik beschouw iedereen die voor mij werkt als familie. Kom je hier werken, dan zeg ik: we doen het samen. Heb je een relatie, praat dan eerst met je partner voordat je deze baan aanneemt. Want je krijgt er een familie bij.’
Fentener van Vlissingen: ‘Ik voel mij sterk betrokken bij mijn mensen. Ik heb heel wat verhalen gehoord over huwelijken, over gemaakte fouten in het leven en over leed. Ik vraag er ook altijd naar in sollicitatiegesprekken: hoe zit je familie in elkaar? Mij is onlangs verteld dat dat eigenlijk verboden is. Maar ik vind het van wezenlijk belang. Door te luisteren naar hoe iemand over zijn familie spreekt, leer je iemand pas echt goed kennen.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Column: Generaties kunnen elkaar verstaan

Wil je een succesvol familiebedrijf echt in de familie houden, dan staat één element als een paal boven water: kinderen moeten het roer van hun ouders kunnen en wíllen overnemen. Ik heb er een romantisch beeld bij: familieleden voeren een doorlopend gesprek over hun dilemma’s. Aan de keukentafel trekt de samenleving aan ze voorbij. Alle … Continued

Lees verder

Nieuws & Agenda

Euronext lanceert familiebedrijvenindex Beursuitbater Euronext heeft brouwer Heineken en investeerder HAL Trust opgenomen in de speciale Euronext Family Businessindex. De index moet de zichtbaarheid van familiebedrijven vergroten. Eerder dit jaar maakte Euronext bekend een beursgang voor familiebedrijven aantrekkelijker te maken door extra ondersteuning in een coachingsprogramma op aandelenbeurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Uit … Continued

Lees verder

De winnaar van de Familiebedrijven Award: Terberg Group

Het begon 148 jaar geleden met een smederij in Benschop. Vier generaties later is Terberg specialist in de fabricage van terminaltrekkers. Met internationaal succes: de voertuigen van Terberg rijden rond in de grootste havens ter wereld. Maar het grote publiek kent hen ook van leaseauto’s. Een portret van Terberg Group: Familiebedrijf van het jaar 2017. … Continued

Lees verder

De finalisten van de Familiebedrijven Award 2017

Brabantia Creëerde in bijna honderd jaar een merk dat garant staat voor ijzersterke huishoudelijke artikelen. Bleef vernieuwend met een verleidelijk en eigentijds imago. Eigendom: familie Van Elderen Opgericht: 1919 Directie: Tijn van Elderen Omzet in 2016: 107 miljoen euro Aantal medewerkers: 950 Oordeel van jury: ‘Zet stevig in op duurzaamheid en slaagde erin de merkbeleving … Continued

Lees verder

Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend. Hans Levelt (76): ‘Mensen … Continued

Lees verder

‘Een familiestatuut kan conflicten voorkomen’

Bespreek de bedrijfsoverdracht met alle kinderen, ook als slechts een van hen beoogd opvolger is. En begin liefst zes tot acht jaar van tevoren. Dat zijn volgens fiscaal specialist Peter Pleijsant de belangrijkste voorwaarden om de overdracht van een familiebedrijf soepel te laten verlopen. Volgens Pleijsant (48), werkzaam voor het Kenniscentrum Vermogensadvies & Beleggen van … Continued

Lees verder

Voor altijd besmet met het ‘heivirus’

Ze groeiden op tussen de hijskranen en heipalen. Het lag dus voor de hand dat de broers Bart, Ruud, Tom en neef Ted in het funderingsbedrijf van hun vader en oom zouden gaan werken. In volle harmonie maakte de tweede generatie plaats voor de derde. Co van ’t Hek (66): ‘Sinds ik geen directeur meer … Continued

Lees verder

Hoe wordt de winnaar van de Familiebedrijven Award bepaald?

Ga er maar aan staan: één winnaar kiezen uit een longlist aan prachtige familiebedrijven. Het is elk jaar een loodzware taak voor de zeven juryleden van de Familiebedrijven Award. Jurylid Ingrid Faber vertelt hoe dat gaat. En KPMG geeft inzicht in de voorselectie. Hoe steeds weer nieuwe parels worden ontdekt. 155 familiebedrijven bezocht accountants- en … Continued

Lees verder

Terugblik: ‘De markt heeft vertrouwen in ons soort bedrijven’

De eerste Familiebedrijven Award werd in 2013 aan diamantair Gassan Diamonds uitgereikt. Bij de vijfde editie blikt ondernemer Benno Leeser (61) terug. ‘Familiebedrijven profileren zich sterker dan ooit.’ Hoewel Gassan Diamonds al decennia een beroemde naam is, gaf de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2013 nog wat meer glans. ‘Deze onderscheiding heeft ons een enorme … Continued

Lees verder

Generatieportret: Het dierenpark als businessmodel

Dirk Lips zag kansen in de vrijetijdsindustrie. Zijn Libéma telt inmiddels negen attractieparken, waaronder Safaripark Beekse Bergen en Aviodrome. Ook heeft hij drie vakantieparken en elf beurs- en evenementenlocaties zoals de Brabanthallen. Vorig jaar begon dochter Leentje bij Dierenrijk in Nuenen en Zooparc in Overloon. Dirk Lips (65): ‘Als jongetje was ik bezeten van dieren. … Continued

Lees verder

10 Trendsetters die zichzelf bleven

Het geloof in eigen kunnen zit diep bij familiebedrijven. Dat maakt hen weerbaar tegen concurrenten en grillige marktontwikkelingen. Maar om relevant te blijven moet hun product wel in een behoefte voorzien. Dit tiental familiebedrijven slaagde erin de markt te verrassen met frisse ideeën en duurzame innovaties. Octatube (Glazen markthal) Rotterdam kreeg er met de Markthal … Continued

Lees verder

Generatieportret: Zonder omwegen naar de hoogste trede

In 1964 legden Otto en Alex Ooms zich toe op de productie van trapliften. Dat bleek een groeimarkt: inmiddels is Otolift Trapliften marktleider in Nederland. Sinds drie jaar vormen zoons Alex, Jan-Otto en André de directie van de Bergambachtse onderneming. Zij zorgden voor internationale uitbreiding. Otto Ooms (68): ‘Ons bedrijf is altijd in de familie … Continued

Lees verder