Nieuws & Agenda

Euronext lanceert familiebedrijvenindex

Beursuitbater Euronext heeft brouwer Heineken en investeerder HAL Trust opgenomen in de speciale Euronext Family Businessindex. De index moet de zichtbaarheid van familiebedrijven vergroten. Eerder dit jaar maakte Euronext bekend een beursgang voor familiebedrijven aantrekkelijker te maken door extra ondersteuning in een coachingsprogramma op aandelenbeurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Uit die landen zijn 90 bedrijven geselecteerd, waaronder ook de twee genoemde Nederlandse multinationals.

De Brusselse en Parijse beurs kenmerken zich door beduidend meer dynastieke ondernemingen. Om opgenomen te worden in de index moet de controle van het bedrijf grotendeels in handen zijn van de familie en moet ten minste één familielid formeel betrokken zijn bij het bestuur.

Overdracht duurder door wetswijziging

Een wetswijziging van demissionair staatssecretaris Eric Wiebes (VVD) van Financiën maakt de overdracht van familiebedrijven op de volgende generatie duurder. Het gaat hier om familievennootschappen die niet volledig eigenaar zijn van de bedrijven waarin zij ondernemen. Door een aanpassing van de zogenoemde bedrijfsopvolgingsregeling wordt ondernemersvermogen in sommige gevallen uitgesloten van belastingvrijstelling. Daardoor moeten nieuwe eigenaren veel meer belasting betalen bij schenking of erving van het bedrijf.

Albert-Jan Thomassen van belangenorganisatie FBNed legt uit waar het in zijn ogen mis gaat. ‘Waar de hele bedrijfsopvolgingsregeling voor bedoeld is, is dat juist het vermogen in de onderneming blijft om te ondernemen. En dat wordt nu ondergraven,’ zei hij tegen BNR Radio. Het wetsvoorstel raakt vooral grotere families en familiebedrijven met een complexe organisatiestructuur.

Een slim kropje sla

Agrifoodbedrijf Staay Group investeert 8 miljoen euro in een innovatieve verticale boerderij. Voor de productie van luxe slasoorten tuigt het familiebedrijf in Dronten een zogeheten ‘city farm’ op. Dat moet op termijn meer dan een miljoen kilogram Flevolandse slasoorten voortbrengen.

Innovatieve sla

De noviteit? De salade wordt over negen etages geteeld op een bedje van kokosmatten, badend in een zee van led-verlichting. De geconditioneerde omstandigheden maken de sla weliswaar duurder in teelt, maar goedkoper in logistiek en beter bestand tegen plantenziekten. Volgens algemeen directeur Rien Panneman zal de sla zonder bestrijdingsmiddelen worden gekweekt. Staay Groep gaat hiermee in tegen de gewoonte van familiebedrijven om minder te besteden aan onderzoek en ontwikkeling.

Frisse start, ook na elf generaties

franciscus-knaapen

Met wortels in de zeventiende eeuw is KnaapenGroep een van de oudste familiebedrijf van Nederland. Na elf generaties runt huidig directeur Bart Knaapen (39) het aannemers- en onderhoudsbedrijf, dat meer dan honderd werknemers heeft en een omzet van 40 miljoen euro. Met ervaring als controller bij beursgenoteerde bedrijven, was Knaapen in 2010 de ideale opvolger van zijn vader. Aanvankelijk zag hij dat niet zitten. ‘Maar alle rituelen op de financiële administratie gingen me tegenstaan. Ik wilde verder kijken en het familiebedrijf bood me die kans.’

Knaapen loopt niet te koop met de historie van KnaapenGroep. ‘We zijn trots op onze leeftijd, maar hebben geen oudheidkamer en er staat geen sinds 1652 op onze busjes.’ Voor zijn kinderen ligt de toekomst open. ‘Het is natuurlijk leuk als dit bedrijf blijft voortbestaan, maar zouden we KnaapenGroep na 375 jaar verkopen, dan heb ik daar vrede mee.’


Agenda

agenda-ii

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Column: Generaties kunnen elkaar verstaan

Wil je een succesvol familiebedrijf echt in de familie houden, dan staat één element als een paal boven water: kinderen moeten het roer van hun ouders kunnen en wíllen overnemen. Ik heb er een romantisch beeld bij: familieleden voeren een doorlopend gesprek over hun dilemma’s. Aan de keukentafel trekt de samenleving aan ze voorbij. Alle … Continued

Lees verder

De winnaar van de Familiebedrijven Award: Terberg Group

Het begon 148 jaar geleden met een smederij in Benschop. Vier generaties later is Terberg specialist in de fabricage van terminaltrekkers. Met internationaal succes: de voertuigen van Terberg rijden rond in de grootste havens ter wereld. Maar het grote publiek kent hen ook van leaseauto’s. Een portret van Terberg Group: Familiebedrijf van het jaar 2017. … Continued

Lees verder

De finalisten van de Familiebedrijven Award 2017

Brabantia Creëerde in bijna honderd jaar een merk dat garant staat voor ijzersterke huishoudelijke artikelen. Bleef vernieuwend met een verleidelijk en eigentijds imago. Eigendom: familie Van Elderen Opgericht: 1919 Directie: Tijn van Elderen Omzet in 2016: 107 miljoen euro Aantal medewerkers: 950 Oordeel van jury: ‘Zet stevig in op duurzaamheid en slaagde erin de merkbeleving … Continued

Lees verder

Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend. Hans Levelt (76): ‘Mensen … Continued

Lees verder

‘Met je familie deel je een visie op het leven’

Het is een opmerkelijke vriendschap, die van mediapersonality Ali B en entrepreneur John Fentener van Vlissingen. Wat hen bindt zijn gedeelde interesses en het bestieren van een familiebedrijf. Daar praten ze graag over, zo blijkt bij een ontmoeting op het kantoor van Ali B in Almere. Onze journalist was erbij. Ali Bouali (35) is net … Continued

Lees verder

‘Een familiestatuut kan conflicten voorkomen’

Bespreek de bedrijfsoverdracht met alle kinderen, ook als slechts een van hen beoogd opvolger is. En begin liefst zes tot acht jaar van tevoren. Dat zijn volgens fiscaal specialist Peter Pleijsant de belangrijkste voorwaarden om de overdracht van een familiebedrijf soepel te laten verlopen. Volgens Pleijsant (48), werkzaam voor het Kenniscentrum Vermogensadvies & Beleggen van … Continued

Lees verder

Voor altijd besmet met het ‘heivirus’

Ze groeiden op tussen de hijskranen en heipalen. Het lag dus voor de hand dat de broers Bart, Ruud, Tom en neef Ted in het funderingsbedrijf van hun vader en oom zouden gaan werken. In volle harmonie maakte de tweede generatie plaats voor de derde. Co van ’t Hek (66): ‘Sinds ik geen directeur meer … Continued

Lees verder

Hoe wordt de winnaar van de Familiebedrijven Award bepaald?

Ga er maar aan staan: één winnaar kiezen uit een longlist aan prachtige familiebedrijven. Het is elk jaar een loodzware taak voor de zeven juryleden van de Familiebedrijven Award. Jurylid Ingrid Faber vertelt hoe dat gaat. En KPMG geeft inzicht in de voorselectie. Hoe steeds weer nieuwe parels worden ontdekt. 155 familiebedrijven bezocht accountants- en … Continued

Lees verder

Terugblik: ‘De markt heeft vertrouwen in ons soort bedrijven’

De eerste Familiebedrijven Award werd in 2013 aan diamantair Gassan Diamonds uitgereikt. Bij de vijfde editie blikt ondernemer Benno Leeser (61) terug. ‘Familiebedrijven profileren zich sterker dan ooit.’ Hoewel Gassan Diamonds al decennia een beroemde naam is, gaf de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2013 nog wat meer glans. ‘Deze onderscheiding heeft ons een enorme … Continued

Lees verder

Generatieportret: Het dierenpark als businessmodel

Dirk Lips zag kansen in de vrijetijdsindustrie. Zijn Libéma telt inmiddels negen attractieparken, waaronder Safaripark Beekse Bergen en Aviodrome. Ook heeft hij drie vakantieparken en elf beurs- en evenementenlocaties zoals de Brabanthallen. Vorig jaar begon dochter Leentje bij Dierenrijk in Nuenen en Zooparc in Overloon. Dirk Lips (65): ‘Als jongetje was ik bezeten van dieren. … Continued

Lees verder

10 Trendsetters die zichzelf bleven

Het geloof in eigen kunnen zit diep bij familiebedrijven. Dat maakt hen weerbaar tegen concurrenten en grillige marktontwikkelingen. Maar om relevant te blijven moet hun product wel in een behoefte voorzien. Dit tiental familiebedrijven slaagde erin de markt te verrassen met frisse ideeën en duurzame innovaties. Octatube (Glazen markthal) Rotterdam kreeg er met de Markthal … Continued

Lees verder

Generatieportret: Zonder omwegen naar de hoogste trede

In 1964 legden Otto en Alex Ooms zich toe op de productie van trapliften. Dat bleek een groeimarkt: inmiddels is Otolift Trapliften marktleider in Nederland. Sinds drie jaar vormen zoons Alex, Jan-Otto en André de directie van de Bergambachtse onderneming. Zij zorgden voor internationale uitbreiding. Otto Ooms (68): ‘Ons bedrijf is altijd in de familie … Continued

Lees verder