Terugblik: ‘De markt heeft vertrouwen in ons soort bedrijven’

De eerste Familiebedrijven Award werd in 2013 aan diamantair Gassan Diamonds uitgereikt. Bij de vijfde editie blikt ondernemer Benno Leeser (61) terug. ‘Familiebedrijven profileren zich sterker dan ooit.’

Hoewel Gassan Diamonds al decennia een beroemde naam is, gaf de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2013 nog wat meer glans. ‘Deze onderscheiding heeft ons een enorme hausse aan gratis publiciteit opgeleverd. Meer dan wij hadden verwacht’, aldus Benno Leeser. ‘Vooral vlak na de bekendmaking kregen we heel veel aanvragen voor interviews en presentaties, tot aan het tv-programma De Wereld Draait Door aan toe.’

Gassan Diamonds werd in 1945 opgericht door de grootvader van Leeser. Samuel Gassan hield zich voornamelijk bezig met het slijpen van diamant en met de import en export van edelstenen en juwelen. Toen al kwamen toeristen uit de hele wereld naar de vestiging op de Dam om diamantslijpers aan het werk te zien.

Goede en mindere jaren

Benno Leeser bespeurde ook een herwaardering van het verschijnsel familiebedrijf. ‘Familiebedrijven zelf profileren zich ook meer naar buiten toe, waarbij ze dat als een marketingtool gebruiken. Klanten hebben meer vertrouwen in een bedrijf dat volledig in familiehanden is. In onze branche hebben we dat vertrouwen ook echt nodig.

‘Omdat we luxeproducten verkopen hebben wij soms heel goede, maar soms ook mindere jaren. Het jaar 2009 was heel slecht en 2016 was ook weer minder dan 2015, als gevolg van de terreuraanslagen in Europa. Wij waren vorig jaar in Frankrijk. Als je dan op het strand de vlaggen halfstok ziet hangen, zet dat niet echt aan tot kopen.’ Dat hij in moeilijke tijden niet te maken heeft met nerveuze aandeelhouders is wel weer prettig, aldus Leeser. ‘Wij bewaren wat langer de rust. We hoeven niet ieder kwartaal met de billen bloot.’

Overdracht aandelen

Leeser wil het bedrijf graag doorgeven aan de volgende generatie. Kinderen Debora Leeser (31) en David Bijlsma (45) zitten al in de directie. Debora Leeser ontwierp onder meer Choices by DL, een gepatenteerde juwelenlijn.

In 2011 zette Leeser een eerste stap om de opvolging te regelen door zijn broer Guy uit te kopen. Dat Guy zelf geen kinderen in het bedrijf had, was namelijk een complicerende factor. ‘Het is eenvoudiger als er één aandeelhouder is dan als er twee zijn. Het schuift ook makkelijker door naar kinderen, dan naar een neefje of nichtje.’ Vervolgens droeg hij in 2015 de eerste aandelen over en kregen zijn dochter en stiefzoon allebei 5 procent.

Leeser heeft ooit gezegd dat hij op zijn 49e zou stoppen. Inmiddels is hij de 60 gepasseerd. Hij bruist zelfs nog van de plannen om uit te breiden. Gassan is sterk afhankelijk van toerisme, maar heeft op dit moment geen afzet in grote toeristische bestemmingen als Londen of Parijs. Leeser zou dat graag zien. ‘Een productlijn als Choices by DL vind ik heel geschikt voor Galeries Lafayette in Parijs, of Harrods in Londen. Maar het is niet zo gemakkelijk om daar binnen te komen. We hadden in het verleden wel juwelierswinkels op de Londense luchthaven Heathrow, maar de huur is daar zo hoog. Mijn bestuur zegt dan al snel: “als je er geen geld verdient, moet je er niet zitten.”‘

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Column: Generaties kunnen elkaar verstaan

Wil je een succesvol familiebedrijf echt in de familie houden, dan staat één element als een paal boven water: kinderen moeten het roer van hun ouders kunnen en wíllen overnemen. Ik heb er een romantisch beeld bij: familieleden voeren een doorlopend gesprek over hun dilemma’s. Aan de keukentafel trekt de samenleving aan ze voorbij. Alle … Continued

Lees verder

Nieuws & Agenda

Euronext lanceert familiebedrijvenindex Beursuitbater Euronext heeft brouwer Heineken en investeerder HAL Trust opgenomen in de speciale Euronext Family Businessindex. De index moet de zichtbaarheid van familiebedrijven vergroten. Eerder dit jaar maakte Euronext bekend een beursgang voor familiebedrijven aantrekkelijker te maken door extra ondersteuning in een coachingsprogramma op aandelenbeurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Uit … Continued

Lees verder

De winnaar van de Familiebedrijven Award: Terberg Group

Het begon 148 jaar geleden met een smederij in Benschop. Vier generaties later is Terberg specialist in de fabricage van terminaltrekkers. Met internationaal succes: de voertuigen van Terberg rijden rond in de grootste havens ter wereld. Maar het grote publiek kent hen ook van leaseauto’s. Een portret van Terberg Group: Familiebedrijf van het jaar 2017. … Continued

Lees verder

De finalisten van de Familiebedrijven Award 2017

Brabantia Creëerde in bijna honderd jaar een merk dat garant staat voor ijzersterke huishoudelijke artikelen. Bleef vernieuwend met een verleidelijk en eigentijds imago. Eigendom: familie Van Elderen Opgericht: 1919 Directie: Tijn van Elderen Omzet in 2016: 107 miljoen euro Aantal medewerkers: 950 Oordeel van jury: ‘Zet stevig in op duurzaamheid en slaagde erin de merkbeleving … Continued

Lees verder

Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend. Hans Levelt (76): ‘Mensen … Continued

Lees verder

‘Met je familie deel je een visie op het leven’

Het is een opmerkelijke vriendschap, die van mediapersonality Ali B en entrepreneur John Fentener van Vlissingen. Wat hen bindt zijn gedeelde interesses en het bestieren van een familiebedrijf. Daar praten ze graag over, zo blijkt bij een ontmoeting op het kantoor van Ali B in Almere. Onze journalist was erbij. Ali Bouali (35) is net … Continued

Lees verder

‘Een familiestatuut kan conflicten voorkomen’

Bespreek de bedrijfsoverdracht met alle kinderen, ook als slechts een van hen beoogd opvolger is. En begin liefst zes tot acht jaar van tevoren. Dat zijn volgens fiscaal specialist Peter Pleijsant de belangrijkste voorwaarden om de overdracht van een familiebedrijf soepel te laten verlopen. Volgens Pleijsant (48), werkzaam voor het Kenniscentrum Vermogensadvies & Beleggen van … Continued

Lees verder

Voor altijd besmet met het ‘heivirus’

Ze groeiden op tussen de hijskranen en heipalen. Het lag dus voor de hand dat de broers Bart, Ruud, Tom en neef Ted in het funderingsbedrijf van hun vader en oom zouden gaan werken. In volle harmonie maakte de tweede generatie plaats voor de derde. Co van ’t Hek (66): ‘Sinds ik geen directeur meer … Continued

Lees verder

Hoe wordt de winnaar van de Familiebedrijven Award bepaald?

Ga er maar aan staan: één winnaar kiezen uit een longlist aan prachtige familiebedrijven. Het is elk jaar een loodzware taak voor de zeven juryleden van de Familiebedrijven Award. Jurylid Ingrid Faber vertelt hoe dat gaat. En KPMG geeft inzicht in de voorselectie. Hoe steeds weer nieuwe parels worden ontdekt. 155 familiebedrijven bezocht accountants- en … Continued

Lees verder

Generatieportret: Het dierenpark als businessmodel

Dirk Lips zag kansen in de vrijetijdsindustrie. Zijn Libéma telt inmiddels negen attractieparken, waaronder Safaripark Beekse Bergen en Aviodrome. Ook heeft hij drie vakantieparken en elf beurs- en evenementenlocaties zoals de Brabanthallen. Vorig jaar begon dochter Leentje bij Dierenrijk in Nuenen en Zooparc in Overloon. Dirk Lips (65): ‘Als jongetje was ik bezeten van dieren. … Continued

Lees verder

10 Trendsetters die zichzelf bleven

Het geloof in eigen kunnen zit diep bij familiebedrijven. Dat maakt hen weerbaar tegen concurrenten en grillige marktontwikkelingen. Maar om relevant te blijven moet hun product wel in een behoefte voorzien. Dit tiental familiebedrijven slaagde erin de markt te verrassen met frisse ideeën en duurzame innovaties. Octatube (Glazen markthal) Rotterdam kreeg er met de Markthal … Continued

Lees verder

Generatieportret: Zonder omwegen naar de hoogste trede

In 1964 legden Otto en Alex Ooms zich toe op de productie van trapliften. Dat bleek een groeimarkt: inmiddels is Otolift Trapliften marktleider in Nederland. Sinds drie jaar vormen zoons Alex, Jan-Otto en André de directie van de Bergambachtse onderneming. Zij zorgden voor internationale uitbreiding. Otto Ooms (68): ‘Ons bedrijf is altijd in de familie … Continued

Lees verder