Alles verzekerd, dus ook uw betalingen

Nederlanders hechten veel waarde aan een goed verzekerd leven. Ook dagelijkse aankopen zijn te verzekeren – door bijvoorbeeld gebruik te maken van uw creditcard.

Of het nu gaat om een aankoop in een winkel in het buitenland of om een online bestelling: wie betaalt met een creditcard weet zich verzekerd van garanties, zoals een aankoopverzekering. Dat is een eenvoudige en laagdrempelige manier om alle aankopen te verzekeren.

Gedegen dekking

Uit een onderzoek van Mastercard blijkt dat Nederlanders graag gedekt zijn tegen financiële risico’s. Van de ondervraagden geeft 86,5 procent aan ‘goed’ tot ‘zeer goed’ verzekerd te zijn. Verzekerd zijn is een vanzelfsprekendheid, vindt een ruime meerderheid. Andere redenen zijn dat verzekeren een gerust of zelfs veilig gevoel geeft. Verzekerd zijn hoort dus bij de Nederlandse cultuur, met als populairste voorbeelden de inboedelverzekering, de aansprakelijkheidsverzekering en de aanvullende zorgverzekering.

Advertisement

Veel onbekender zijn de verzekeringen die bij uw Mastercard zijn inbegrepen. Wie een creditcard van Mastercard gebruikt, krijgt daar een aankoopverzekering bij. Welke mogelijkheden u heeft, staat hieronder

1. Verlies, of diefstal van een aankoop

Stel: u koopt een e-reader, een tablet of een slimme headset. U bent blij met de aankoop en maakt er met plezier gebruik van. Vooral onderweg, in de trein of in het vliegtuig heeft u het altijd bij u. Maar dan gebeurt het: u verliest uw gadget op de luchthaven. Of is het misschien gestolen? Weg hebbeding! Wat nu?

Heeft u het apparaat gekocht met uw creditcard? Dan kunt u opgelucht ademhalen. Een aankoop die is gedaan met een creditcard is namelijk de eerste 180 dagen na aankoop gedekt. Wordt het aangeschafte product gestolen of verloren, dan geeft de aankoopverzekering een vergoeding.

2. Beschadiging of defect van een aankoop

Maar wat als het aangeschafte product beschadigd raakt of zelfs stuk gaat? Stel dat u een cadeau bestelt voor uw pasgeboren neefje of nichtje. U betaalt bij een webwinkel en laat het presentje verpakt in feestelijk papier bezorgen. Bij aankomst blijkt het cadeau echter beschadigd te zijn. In dat geval is de aankoopverzekering van de creditcard een extra garantie. Is het mogelijk de beschadiging te herstellen, dan betaalt de verzekering de reparatiekosten. Is dat niet mogelijk, dan ontvangt de koper alsnog een vergoeding.

3. Het uitblijven van levering door een internetwinkel

Misschien wilt u iets kopen bij een webwinkel die u nog niet kent, misschien zelfs wel in een ver buitenland. Het kan dan gebeuren dat er bij de levering iets misgaat, waardoor de bestelling nooit aankomt. Als de webwinkel het bestelde product niet wil vergoeden of vervangen, dan hebt u met uw Mastercard een zekerheid achter de hand. Mastercard verzekert namelijk ook deze soort van online aankopen. Dus als een webwinkel uw bestelling niet levert, of niet compleet, of als wat u ontvangt, afwijkt van wat u heeft besteld, krijgt u uw geld terug. Daar zorgt de instantie voor die de creditcard uitgeeft – in gebruikelijke gevallen is dat uw bank.

Overigens kunnen banken en kaartuitgevende instanties hieraan aanvullende voorwaarden stellen. Vraag daarom altijd naar de voorwaarden.

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.