Met weinig budget klanten vinden

Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél?

Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb (56 procent) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten. Tegelijkertijd vindt de helft van de ondernemers het moeilijk om met hun beperkte budget goede marketing- en reclameacties te realiseren. Dit blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Ook met een beperkt budget zijn er verschillende mogelijkheden om een bedrijf te promoten. Dat kan bijvoorbeeld door een belangrijk deel van de actie zelf te doen en de actie deels uit te besteden.

Weinig budget, toch effect: 3 tips

Tip 1: Specificeer de doelgroep
Een gerichte reclame- of marketingactie hoeft niet duur te zijn, mits de doelgroep goed is afgebakend en de boodschap kort en bondig wordt gebracht. Bepaal de doelgroep aan de hand van de volgende kenmerken: leeftijd, geslacht, woonplaats, regio, klasse, opleidingsniveau, beroep, functie. U kunt nog specifieker de doelgroep bepalen, zoals: waar maakt uw (potentiële) klant zich druk om en wat zijn de hobby’s? Vervolgens is het zaak om uw doelgroep zo gericht en persoonlijk mogelijk te benaderen. Bijvoorbeeld via direct-mailing en advertenties in (lokale) kranten en op social media. Wie zelf niet over contact- en adresgegevens beschikt, kan het bepalen en benaderen van de doelgroep uitbesteden. U kunt al voor € 0,16 per adres eenmalig een e-mailing versturen.Tip 2: Zorg voor gratis publiciteit
Soms kunt u gratis publiciteit (free publicity) krijgen als er iets nieuws te melden is: een opvallende actie, het aanbod van nieuwe producten of diensten of het openen van een nieuwe vestiging. Stuur hiervoor een persbericht uit naar de lokale en regionale krant. Zo’n persbericht moet journalistiek-informatief zijn. Geef in het persbericht duidelijk aan wat de aanleiding is van het persbericht. Beantwoord vragen als wie, wat, waar, wanneer en hoe? Houd het zo duidelijk en beknopt mogelijk. Als u zelf niet zo’n ster bent in het schrijven van teksten, loont het om dit uit te besteden aan een professional. Ook kunt u overwegen om beeldmateriaal te laten maken en daarvan de rechten af te kopen. Uiteraard is de free publicity dan niet meer gratis, maar u vergroot daarmee wel de kans dat het artikel daadwerkelijk in de krant komt. Daarnaast kunt u een jubileum of ander nieuws over uw bedrijf ‘gratis’ delen via social media als Facebook en Twitter. Ook kunt u hierop een blog en een online video over uw bedrijf plaatsen. Zolang het niet een advertentie is, is dat gratis. Het produceren en presenteren van deze informatie zal vaak wel tijd en geld kosten.

Tip 3: Deel kennis met uw doelgroep
Ook het delen van kennis – door te spreken op conferenties of workshops te geven – zorgt voor (gratis) publiciteit. Bovendien helpt het contact met potentiële klanten om uw producten of diensten nog beter af te stemmen op hun behoeften. U kunt ook bestaande klanten een workshop of informatieavond aanbieden in uw eigen bedrijf of winkel. Zoals een workshop bloemschikken voor een bloemenwinkel of een informatieavond over nalaten voor een notariskantoor. Zolang de informatie of workshop maar aansluit op de behoeften van uw doelgroep. Nodig hen bijvoorbeeld uit via een persoonlijke en mooi opgemaakte direct mailing. U kunt hierbij aangeven dat uw klanten één of meer introducés mogen meenemen. Zo bereikt u via uw bestaande klanten eventueel ook nieuwe klanten. Bovendien versterkt u de band met bestaande klanten.

Wilt u nieuwe klanten vinden en slimme, effectieve en doelgerichte reclameacties opzetten?
PostNL kan u hierbij helpen, zie www.klantenvinden.nl

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Reclame gaat om vertrouwen’

Opvallen tussen de drieduizend reclameboodschappen die we dagelijks krijgen: hoe doe je dat? En welke middelen zijn effectief? Daarover lieten zo’n 150 ondernemers zich bijpraten tijdens het MKB Reclame-event van PostNL en Elsevier, dat plaatsvond in het Oude Magazijn in Amersfoort. Volgens onderzoek vindt de helft van de mkb’ers het een uitdaging om – binnen … Continued

Lees verder

Zo zet u social media, e-mail en netwerken het effectiefst in

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten? Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, … Continued

Lees hier alle tips!

Ondernemers in het mkb doen promotie zelf

De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek. Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven … Continued

Lees hier alle tips!

Laat online en offline marketing elkaar versterken

Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei. Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer … Continued

Lees hier alle tips!

Laat zien wie u bent met een online video

Met een bedrijfsvideo vertelt u het verhaal van uw bedrijf. Een goede bedrijfsvideo inspireert en overtuigt klanten van de waarde van uw producten of diensten. Vijf tips om van video een succes te maken. 1. Kijk het kunstje af Op het internet zijn veel bedrijfsvideo’s te vinden, goede en slechte. Doe daar uw voordeel mee! … Continued

Lees hier alle tips!

Van meer naamsbekendheid naar hogere omzet

Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig. Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder … Continued

Lees hier alle tips!

Haal meer omzet uit nieuwe klanten

Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat? Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van … Continued

Lees hier alle tips!

Meer omzet halen uit bestaande klant

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) investeren het meest van hun marketing- en reclamebudget in het vinden van potentiële klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe kun je nog meer omzet halen uit bestaande klanten? Bestaande klanten zorgen ervoor dat de zaak blijft draaien. Toch zie je dat niet terug in de … Continued

Lees hier alle tips!

Maak kennis met Tessa Duste van Rooflife

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Tessa Duste van Rooflife. Zij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met haar deelname heeft zij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht zij van PostNL? Wij … Continued

Bekijk hier de video van Tessa

Maak kennis met Frans van de Polder van Fruitmandje

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Frans van de Polder van Fruitmandje. Hij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met zijn deelname heeft hij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht hij van … Continued

Bekijk hier de video van Frans