Meer omzet halen uit bestaande klant

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) investeren het meest van hun marketing- en reclamebudget in het vinden van potentiële klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe kun je nog meer omzet halen uit bestaande klanten?

Bestaande klanten zorgen ervoor dat de zaak blijft draaien. Toch zie je dat niet terug in de investeringen van ondernemers. Van het marketing- en reclamebudget wordt 35 procent gebruikt om bestaande klanten te behouden, terwijl 57 procent gaat naar het vinden van potentiële klanten. De tijdsverdeling over bestaande en potentiële klanten zijn wel vrijwel gelijk, achtereenvolgens 44 en 46 procent. Dit blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Dat er een kleiner deel van het budget wordt gebruikt voor behoud van bestaande klanten is verklaarbaar. Zo worden bestaande klanten anders benaderd, onder meer via een (persoonlijke) e-mail. Dat is vaak voordeliger dan bijvoorbeeld een advertentie. Toch loont het om ook in reclameacties te investeren voor bestaande klanten. Niet alleen om de directe omzet uit bestaande klanten te vergroten. Mond-tot-mondreclame zorgt vaak weer voor nieuwe klanten.

Er zijn verschillende manieren om bestaande klanten te behouden en zelfs over te halen om meer producten of diensten af te nemen, zoals:

• Stimuleer extra aankopen met spaaractie

Bij spaaracties kunnen klanten sparen voor korting of een cadeautje na besteding van een bepaald bedrag. Dat stimuleert klanten om vaker te komen en meer uit te geven. Sparen kan via een klanten- of stempelkaart, waarbij klanten een lange of onbeperkte periode kunnen sparen. Het kan ook gaan om een tijdelijke actie, waarbij er in de weken voor kerst gespaard kan worden voor een boodschappenpakket of kersttrui.

• Organiseer iets leuks voor bestaande klant

Houd periodiek (eens of twee keer per jaar) een speciale koopavond met een aantrekkelijke korting voor bestaande klanten. Geef bestaande klanten de mogelijkheid om één of twee introducés mee te nemen. Zo komen er ook nog eens nieuwe klanten in je winkel. Het geeft een bepaald saamhorigheidsgevoel als de winkel speciaal geopend is voor vaste klanten. Bovendien is het een manier om direct extra omzet te krijgen.

Daarnaast kun je een informatieavond of een workshop geven voor bestaande klanten. Zo kan een financieel adviseur uitleg geven over de fiscale consequenties van extra aflossen op de hypotheek. En een hobbywinkel kan een workshop (kerst)kaarten maken organiseren.

• Houd contact met bestaande klanten

Houd bestaande klanten regelmatig via social media, e-mail en/of print op de hoogte van actuele acties, recente ontwikkelingen en nieuwe producten en diensten. Doe dit alleen als je echt iets te melden hebt. Bovendien moeten de berichten niet als spam worden gezien; eens per maand een nieuwsbrief is vaak voldoende. Aanrader: werk samen met andere (lokale) ondernemers, zodat je elkaar kunt versterken. Denk aan een winkel voor kinderkleding die korting geeft op toegang tot een binnenspeeltuin. En omgekeerd: een binnenspeeltuin die een kortingsbon geeft aan zijn klanten voor de kinderkledingwinkel om de hoek.

• Haal meer uit je klantenbestand

Duik in je klantenbestand en haal daar relevante inzichten uit. Waar zit potentie om aanverwante producten of diensten te verkopen aan bestaande klanten (zogenoemde cross selling)? Waaraan hebben deze klanten echt behoefte? Benader deze klanten vervolgens zo persoonlijk mogelijk, bijvoorbeeld via e-mail of de brievenbus en met een persoonlijk en relevant aanbod.

Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Reclame gaat om vertrouwen’

Opvallen tussen de drieduizend reclameboodschappen die we dagelijks krijgen: hoe doe je dat? En welke middelen zijn effectief? Daarover lieten zo’n 150 ondernemers zich bijpraten tijdens het MKB Reclame-event van PostNL en Elsevier, dat plaatsvond in het Oude Magazijn in Amersfoort. Volgens onderzoek vindt de helft van de mkb’ers het een uitdaging om – binnen … Continued

Lees verder

Zo zet u social media, e-mail en netwerken het effectiefst in

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten? Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, … Continued

Lees hier alle tips!

Ondernemers in het mkb doen promotie zelf

De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek. Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven … Continued

Lees hier alle tips!

Laat online en offline marketing elkaar versterken

Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei. Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer … Continued

Lees hier alle tips!

Laat zien wie u bent met een online video

Met een bedrijfsvideo vertelt u het verhaal van uw bedrijf. Een goede bedrijfsvideo inspireert en overtuigt klanten van de waarde van uw producten of diensten. Vijf tips om van video een succes te maken. 1. Kijk het kunstje af Op het internet zijn veel bedrijfsvideo’s te vinden, goede en slechte. Doe daar uw voordeel mee! … Continued

Lees hier alle tips!

Van meer naamsbekendheid naar hogere omzet

Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig. Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder … Continued

Lees hier alle tips!

Haal meer omzet uit nieuwe klanten

Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat? Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van … Continued

Lees hier alle tips!

Met weinig budget klanten vinden

Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél? Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb … Continued

Lees hier alle tips!

Maak kennis met Tessa Duste van Rooflife

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Tessa Duste van Rooflife. Zij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met haar deelname heeft zij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht zij van PostNL? Wij … Continued

Bekijk hier de video van Tessa

Maak kennis met Frans van de Polder van Fruitmandje

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Frans van de Polder van Fruitmandje. Hij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met zijn deelname heeft hij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht hij van … Continued

Bekijk hier de video van Frans