Zo laat je je ecosysteem groeien zónder het corporate DNA te verliezen

Bedrijven die bovengemiddeld groeien, hebben zonder uitzondering betrokken leiders. Leiderschap is echter méér dan alleen een afdeling managen. Leiders hebben de kennis en vaardigheden om een bedrijf niet alleen te laten groeien, maar het ook te transformeren.

Dat kunnen ze echter niet alleen. Daarom nemen ze hun mensen mee op deze reis. Onderweg bouwen ze samen aan het corporate DNA; een gezamenlijke en gedeelde taal en klantbenadering.

De combinatie van een top-down aanpak met sterk leiderschap is de beste basis voor duurzame groei. Het corporate DNA moet daarbij wel verankerd zijn in de visie en strategie van elke manager en zijn team. ​Dit vraagt om een goede planning. De afgelopen drie jaar groeide mijn team, verdeeld over vijf landen, exponentieel. Zo’n ontwikkelingsproces is alleen succesvol als er een helder plan is. Een gedegen meerjarenaanpak, waarbij iedereen begrijpt waar we naartoe gaan en wat de doelen zijn. Tegelijkertijd is het wel zaak om het corporate DNA te bewaken, dat is namelijk niet statisch. Ieder nieuw teamlid brengt bij binnenkomst eigen ideeën en waarden mee. Daarom is het cruciaal om de kern van ons DNA duidelijk te maken en het samen verder te ontwikkelen.

Mensen betrekken en vertrouwen geven

Succesvolle groei hangt grotendeels af van de betrokkenheid van mensen. En die betrokkenheid komt niet vanzelf. Zeker niet omdat veranderen per definitie lastig is. Het is dus cruciaal om je team continu aan te moedigen en te stimuleren. Je mensen zullen een grotere positieve bijdrage aan het eindresultaat leveren als je ze erbij weet te betrekken, naar ze luistert en vertrouwen geeft.

De meerwaarde van technologie

Het is evident dat de mens een zeer belangrijke factor is. Toch kan de slimme inzet van technologie zeker helpen. Bijvoorbeeld door processen zoveel mogelijk te automatiseren. Niet om mensen buitenspel te zetten, maar juist om te zorgen dat ze meer tijd overhouden voor hun kernactiviteiten. Bovendien krijgen ze de tijd om klanten meer persoonlijke aandacht te geven. De technologie op zichzelf is overigens niet onderscheidend; hoe een organisatie deze tools inzet wel. Uit onderzoek blijkt dat High Performance Organisations (HPO) technologie 56 procent effectiever inzetten. Ook hier speelt leiderschap een rol. Leiders hebben namelijk de visie en discipline om technologie optimaal te benutten. Bijvoorbeeld door relevante data te verzamelen, te analyseren en slim te gebruiken voor betere besluitvorming. Samen met hun team weten ze de meerwaarde van technologie te vertalen naar groei.

Praktische tips

  1. Creëer een duidelijke visie en strategie waar je naartoe wilt en wat je belangrijk vindt.
  2. Zorg altijd voor een duidelijk meerjarenplan met concrete mijlpalen.
  3. Neem de tijd om het plan uit te leggen en herhaal dat regelmatig. Het is cruciaal om alle lagen binnen de organisatie erbij te betrekken.
  4. Breng mensen bij elkaar, desnoods maar één keer per jaar. Organiseer dan niet twee of drie dagen lang business-sessies in een standaard conferentiecentrum zonder ramen. Ga op zoek naar een gezonde mix van business en fun. Zorg dat iedereen goed weet wat collega’s doen en geef ruimte aan persoonlijke kennismaking en verbinding. In dit geval is de tijd die je samen doorbrengt vele malen belangrijker dan het budget… Want alleen als je samenwerkt en hetzelfde DNA deelt, is duurzame groei een echte optie.

Marco Clazing, Vice President en Regional Leader Salesforce Customer Success Group EMEA-North bij Salesforce

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.