Hub voor duurzame samenwerking

Het nieuwe hoofdkantoor van Aalberts in het World Trade Center Utrecht (WTC) moet een hub worden waar de sterke punten van de organisatie nog beter tot hun recht komen. Duurzaamheid en samenwerking, onderling en met partners uit bedrijfsleven en onderwijs, zijn voorbeelden.

Als producent van hoogwaardige technologie loopt Aalberts al zo’n veertig jaar voorop bij nieuwe ontwikkelingen, vertelt Mattijs Planken, director marketing & communications. In die tijd groeide de organisatie uit tot een multinational met meer dan 16.000 medewerkers en 2,7 miljard euro omzet in 2017.

Een voorbeeld is technologie voor milieuvriendelijke gebouwen. “We maken producten voor efficiënte opslag en distributie van warmte en koeling, vanaf de bron tot de afgifte”, zegt Anne-Lize van Dusseldorp, director sustainability & relations. “Die producten verbeteren we continu, zodat de energierekening van eindgebruikers zo laag mogelijk uitvalt.” Een ander voorbeeld uit het brede aanbod is technologie om de levensduur van materialen te verlengen, variërend van het maalwerk voor pepermolens tot hightech onderdelen voor elektrische auto’s.

Duurzaamheid

Veel technologie uit die voorbeelden draagt bij aan duurzaamheid, aldus Planken. Dat past volgens hem goed bij de grote verantwoordelijkheid die Aalberts heeft als beursgenoteerde onderneming. Beleggers en andere stakeholders verlangen dat ook en willen steeds meer weten hoe de organisatie, inclusief de dochterondernemingen, invulling geeft aan een duurzaam profiel. Bovendien wordt er binnen het bedrijf actief samengewerkt om klanten een integrale oplossing te bieden. “We leveren nu vaak complete systemen met intelligente componenten die goed op elkaar zijn afgestemd in plaats van losse onderdelen. Dat geeft toegevoegde waarde voor onze klanten. Het merk Aalberts wordt daarbij steeds belangrijker naar de markt.”

Samenwerking

In het nieuwe hoofdkantoor in het WTC komen duurzaamheid en samenwerking perfect samen, vervolgt Van Dusseldorp. Zo staat het WTC symbool voor duurzaamheid. De centrale ligging maakt het fantastisch bereikbaar, bij uitstek met het openbaar vervoer. Ook Schiphol is vlakbij. “We hopen dat het hoofdkantoor gaat functioneren als magneet. Voor onze mensen die elkaar makkelijk kunnen ontmoeten en kunnen samenwerken, maar ook voor het samenwerken met start-ups en scale-ups die net als wij inzetten op innovatieve technologie. Vanuit hier kunnen we innovatie versnellen. We geloven in het WTC als hub waarmee we nog meer verbonden zijn met de wereld om ons heen. Met onze eigen bedrijven, met partners, maar ook met scholen en universiteiten voor het delen van kennis en het aantrekken van talent.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

De energietransitie slaagt als we denken én doen

De gemiddelde Nederlander betaalt ongeveer een nettomaandsalaris aan elektriciteit en gas, waarvan een groot deel belasting is. Dat is op termijn onhoudbaar en bovendien onverstandig voor het slagen van de energietransitie als je mensen óók vraagt om flink te investeren in verduurzaming. “De klimaatdiscussie moet uitgaan van het creëren van draagvlak onder Nederlanders door ze … Continued

Lees verder

Aantoonbaar beter presteren dankzij data

Het ontsluiten van data is voor Hot ITem geen doel op zich, maar een middel om klanten betere prestaties te laten leveren. Het gaat erom data in te zetten voor de doelstellingen van de business. Als dat slim gebeurt, kan dat miljoenen opleveren. Bedrijven en organisaties kunnen beter presteren als ze slim gebruikmaken van data … Continued

Lees verder

Uitblinken in stimulerende werkomgeving

ING verandert snel en loopt binnen en buiten Nederland voorop door zijn innovaties en ambitie om een digitaal en open platform te worden. De doelstelling van ING ‘empowering people to stay a step ahead in life and in business’ is daarbij leidend. Maarten van Beek, directeur HR voor ING Benelux, licht toe welk effect de … Continued

Lees verder

Energietransitie biedt volop kansen

De overgang naar de CO2-neutrale samenleving in 2050 is complex, maar biedt tegelijk legio kansen. Remeha-directeur Arthur van Schayk legt uit dat de combinatie van elektriciteit en waterstof c.q. biomethaan als aardgasvervanger via het bestaande gasnet vele voordelen biedt en voor zijn bedrijf de markt voor nieuwe verwarmingsconcepten opent. Remeha is onderdeel van de BDR … Continued

Lees verder

Connected ledverlichting opent wereld vol kansen

De verlichtingsmarkt maakt een belangrijke transitie door. De meeste bedrijven hebben al ledverlichting. Maar Licht 3.0 gaat een stap verder, van energiebesparing naar online verbonden. Daarom transformeerde Signify, voorheen Philips Lighting, zijn organisatie met focus op IoT. “Licht 3.0 biedt naast een lager energieverbruik extra voordelen. Voor elke woning, stad of organisatie een forse impuls … Continued

Lees verder

Prikkelende producties voor iedereen

Vier jaar geleden is Stage Entertainment Nederland ontstaan uit de fusie van Albert Verlinde Entertainment en Joop van den Ende Theaterproducties. Deze zakelijke overname en creatieve fusie heeft toentertijd voor een moment van herijking gezorgd. Met succes als gevolg. “In die tijd trok Joop zich langzaam terug uit Nederland, en ik werd naar voren geschoven. … Continued

Lees verder

Zorgeloze mobiliteit voor elk bedrijf

Mobiliteitsbeleid van bedrijven gaat tegenwoordig over veel meer dan alleen de leaseauto. Elke medewerker moet efficiënt en zonder gedoe kunnen reizen. AutoBinck biedt daarvoor een compleet dienstenpakket aan dat ook de werkgever volledig ontzorgt. AutoBinck kent een lange geschiedenis. Het bedrijf begon in 1907 in Den Haag met import van personenauto’s. Het familiebedrijf is uitgegroeid … Continued

Lees verder

Flexibilisering vraagt om regie

De wereld van werk verandert. En die veranderingen vragen om een efficiënte en transparante aanpak. Brainnet is de inhuurspecialist die het managen van flexarbeid volledig beheerst. “De huidige flexibilisering vraagt om regie.” “Extern personeel vormt continu een belangrijk deel van organisaties. Hoe kun je als organisatie je flexibele schil goed managen? Als onafhankelijke managed service … Continued

Lees verder

The future proof MBA

Leren om met technologie en kunstmatige intelligentie echte waarde voor je bedrijf toe te voegen. Leidinggeven aan digitale transformaties. En ethische afwegingen maken bij het gebruik van data. Dat is de MBA in Big Data & Business Analytics. De Universiteit van Amsterdam startte vier jaar geleden als eerste in Europa een MBA in Big Data … Continued

Lees verder