Aantoonbaar beter presteren dankzij data

Het ontsluiten van data is voor Hot ITem geen doel op zich, maar een middel om klanten betere prestaties te laten leveren. Het gaat erom data in te zetten voor de doelstellingen van de business. Als dat slim gebeurt, kan dat miljoenen opleveren.

Bedrijven en organisaties kunnen beter presteren als ze slim gebruikmaken van data die ze vaak al in huis hebben, vertelt Rob Honing. Hij is commercieel directeur bij Hot ITem, dat zich sinds de oprichting in 1998 richt op data en alles wat daarbij komt kijken. Een integrale aanpak dus, met als doel om de bedrijfsvoering van klanten met hulp van die data te verbeteren. “We zijn al twintig jaar bezig om bedrijven uit te leggen hoe data kunnen helpen om inzicht te krijgen en om bedrijfsprocessen te sturen en te verbeteren. Sinds de oprichting koppelen we hiervoor bedrijfskundige kennis aan IT-kennis.” Naast kennis van bedrijfsprocessen en technologie hoort daarbij dat Hot ITem alles weet van wet- en regelgeving rond het gebruik van data. Het laatste is bijvoorbeeld van belang om te kunnen voldoen aan de aangescherpte privacy wetgeving die sinds mei 2018 van kracht is.

In essentie is de dienstverlening hetzelfde als bij de start, twintig jaar geleden. Wel is de organisatie met ruim tweehonderd medewerkers, een omzet van meer dan dertig miljoen euro en twee gespecialiseerde dochterondernemingen, Future Facts en Hibrid, veel groter. In 2019 gaat de groei naar verwachting verder en neemt het aantal medewerkers opnieuw met twintig tot dertig mensen toe. Een ander verschil is dat vraagstukken complexer zijn en meer data en dwarsverbanden omvatten dan in 1998. Tegelijkertijd zijn er meer mogelijkheden om die vraagstukken op te lossen. “We kunnen steeds meer en steeds sneller”, aldus Honing. “De kunst is om te kijken wat een organisatie nodig heeft om haar doelstellingen te halen.”

Dataplatform

Het gebruik van data is alleen nuttig als dat aansluit bij de doelen van de organisatie. Nadenken over de beschikbare data, mogelijke combinaties en informatie die dat kan opleveren gaat voor Hot ITem dan ook altijd vooraf aan het installeren van een data-oplossing. “Je kunt je helemaal verliezen in de techniek en het ontsluiten van data met hulp van een dataplatform, maar dat is weggegooid geld als je niet hebt nagedacht over hoe dat de belangrijkste thema’s in de business kan helpen.” Tot zijn spijt ziet Honing nog steeds dat het in de praktijk gebeurt dat een organisatie miljoenen investeert en dan na een paar jaar moet constateren dat het geen nieuwe inzichten of besparingen heeft opgeleverd. Hot ITem wil dat voorkomen. “Ik zeg tegen alle klanten en prospects dat ze alleen investeringen moeten doen waarvan zeker is dat ze die kunnen terugverdienen.”

Met hulp van Hot ITem kunnen organisaties niet alleen hun investering terugverdienen, maar meestal ook  ink besparen op kosten. Dochteronderneming Future Facts kan bijvoorbeeld voorspellen of een idee voor slim datagebruik zal werken. “Het is een soort proof of concept; bij een bouwbedrijf kwam daar onlangs een besparing van tientallen miljoenen uit.” Een ander voorbeeld is de pakketbezorger die alleen nog een pakketje inlaadt als vrijwel zeker is dat iemand het in ontvangst kan nemen. Ook hier loopt de besparing in de miljoenen, weet Honing. En een regionaal opleidingscentrum weet dankzij de inzet van data vooraf welke nieuwe leerlingen meer begeleiding nodig zullen hebben. Het zijn maar enkele voorbeelden van aantoonbare verbeteringen van de prestaties die mogelijk zijn dankzij data.

Kennisdeling

Vanaf 2019 gaat Hot ITem op de eigen Hot ITem Academy een programma aanbieden dat klanten in staat stelt om zélf hun prestaties met hulp van data te verbeteren. “In de Academy hebben we alle kennis van de afgelopen twintig jaar gebundeld. Iedereen die hier een programma volgt kan na een jaar zelf de datareis maken, van het opstellen van een visie tot implementatie en eventueel het beheer.”

Honing verwacht desondanks dat veel organisaties de komende jaren moeite zullen hebben om hun data-ambities waar te maken, simpelweg omdat er te weinig echte specialisten zijn om de groeiende vraag op te vangen. “Het is een heel breed en diep vakgebied. Niet voor niets werken we meestal met multidisciplinaire teams. Daarnaast gaan de technologische ontwikkelingen heel snel. Die kun je alleen bijhouden als dat echt je specialisme is, zoals voor ons. Het is ook voor ons een uitdaging om nieuw talent aan te trekken en onze bestaande mensen te behouden. Dat doen we door zingevend werk te bieden met volop mogelijkheden voor doorontwikkeling.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

De energietransitie slaagt als we denken én doen

De gemiddelde Nederlander betaalt ongeveer een nettomaandsalaris aan elektriciteit en gas, waarvan een groot deel belasting is. Dat is op termijn onhoudbaar en bovendien onverstandig voor het slagen van de energietransitie als je mensen óók vraagt om flink te investeren in verduurzaming. “De klimaatdiscussie moet uitgaan van het creëren van draagvlak onder Nederlanders door ze … Continued

Lees verder

Uitblinken in stimulerende werkomgeving

ING verandert snel en loopt binnen en buiten Nederland voorop door zijn innovaties en ambitie om een digitaal en open platform te worden. De doelstelling van ING ‘empowering people to stay a step ahead in life and in business’ is daarbij leidend. Maarten van Beek, directeur HR voor ING Benelux, licht toe welk effect de … Continued

Lees verder

Energietransitie biedt volop kansen

De overgang naar de CO2-neutrale samenleving in 2050 is complex, maar biedt tegelijk legio kansen. Remeha-directeur Arthur van Schayk legt uit dat de combinatie van elektriciteit en waterstof c.q. biomethaan als aardgasvervanger via het bestaande gasnet vele voordelen biedt en voor zijn bedrijf de markt voor nieuwe verwarmingsconcepten opent. Remeha is onderdeel van de BDR … Continued

Lees verder

Connected ledverlichting opent wereld vol kansen

De verlichtingsmarkt maakt een belangrijke transitie door. De meeste bedrijven hebben al ledverlichting. Maar Licht 3.0 gaat een stap verder, van energiebesparing naar online verbonden. Daarom transformeerde Signify, voorheen Philips Lighting, zijn organisatie met focus op IoT. “Licht 3.0 biedt naast een lager energieverbruik extra voordelen. Voor elke woning, stad of organisatie een forse impuls … Continued

Lees verder

Prikkelende producties voor iedereen

Vier jaar geleden is Stage Entertainment Nederland ontstaan uit de fusie van Albert Verlinde Entertainment en Joop van den Ende Theaterproducties. Deze zakelijke overname en creatieve fusie heeft toentertijd voor een moment van herijking gezorgd. Met succes als gevolg. “In die tijd trok Joop zich langzaam terug uit Nederland, en ik werd naar voren geschoven. … Continued

Lees verder

Hub voor duurzame samenwerking

Het nieuwe hoofdkantoor van Aalberts in het World Trade Center Utrecht (WTC) moet een hub worden waar de sterke punten van de organisatie nog beter tot hun recht komen. Duurzaamheid en samenwerking, onderling en met partners uit bedrijfsleven en onderwijs, zijn voorbeelden. Als producent van hoogwaardige technologie loopt Aalberts al zo’n veertig jaar voorop bij … Continued

Lees verder

Zorgeloze mobiliteit voor elk bedrijf

Mobiliteitsbeleid van bedrijven gaat tegenwoordig over veel meer dan alleen de leaseauto. Elke medewerker moet efficiënt en zonder gedoe kunnen reizen. AutoBinck biedt daarvoor een compleet dienstenpakket aan dat ook de werkgever volledig ontzorgt. AutoBinck kent een lange geschiedenis. Het bedrijf begon in 1907 in Den Haag met import van personenauto’s. Het familiebedrijf is uitgegroeid … Continued

Lees verder

Flexibilisering vraagt om regie

De wereld van werk verandert. En die veranderingen vragen om een efficiënte en transparante aanpak. Brainnet is de inhuurspecialist die het managen van flexarbeid volledig beheerst. “De huidige flexibilisering vraagt om regie.” “Extern personeel vormt continu een belangrijk deel van organisaties. Hoe kun je als organisatie je flexibele schil goed managen? Als onafhankelijke managed service … Continued

Lees verder

The future proof MBA

Leren om met technologie en kunstmatige intelligentie echte waarde voor je bedrijf toe te voegen. Leidinggeven aan digitale transformaties. En ethische afwegingen maken bij het gebruik van data. Dat is de MBA in Big Data & Business Analytics. De Universiteit van Amsterdam startte vier jaar geleden als eerste in Europa een MBA in Big Data … Continued

Lees verder