Uitblinken in stimulerende werkomgeving

ING verandert snel en loopt binnen en buiten Nederland voorop door zijn innovaties en ambitie om een digitaal en open platform te worden. De doelstelling van ING ‘empowering people to stay a step ahead in life and in business’ is daarbij leidend.

Maarten van Beek, directeur HR voor ING Benelux, licht toe welk effect de ambitie van de bank heeft op het werkgeverschap: “We gaan meer en meer naar een platformeconomie en de vraag naar en het aanbod van arbeid dat daarbij hoort. Om een onderscheidende klantbeleving te kunnen bieden, hebben we de beste vakmensen nodig. Dit betekent dat we een aantrekkelijke werkgever moeten zijn voor zowel jonge talenten als ervaren professionals. Dat vraagt niet alleen om een inspirerende en uitdagende werkomgeving, maar ook om een vooruitstrevende people agenda. Met mogelijkheden om je te blijven ontwikkelen binnen je vakgebied om het beste te betekenen voor onze klanten, maar ook door uitstekende en onderscheidende arbeidsvoorwaarden aan te bieden voor elke levensfase. Daarom willen we de magneet zijn voor talent binnen een ecosysteem van vakmanschap.”

“Een leven lang bij één organisatie werken, past naar mijn mening niet in het principe van het ecosysteem”, vervolgt hij. “Ik geloof dat je waardevol kunt zijn in andere organisaties, met de ervaring die je opdoet bij ING. Mensen zullen minimaal vijf tot zeven verschillende werkgevers hebben tijdens hun werkende leven. Hier moeten we actief op voorbereid zijn. Het is altijd goed wanneer er weer nieuwe dynamiek in een organisatie ontstaat. Bij ING is die dynamiek sterk veranderd bij de invoering van het agile werken in 2015.”

Agile en impact

Inmiddels werkt bijna iedereen bij ING in Nederland agile en wordt deze manier van werken wereldwijd uitgerold. Bij deze nieuwe manier van werken legt de bank verantwoordelijkheden bij squads die bestaan uit vakmensen, vertelt Van Beek. “Zij werken dagelijks aan de verbeteringen en innovaties van de dienstverlening van de bank en hebben direct impact op de 8,5 miljoen klanten die ING in Nederland heeft. Deze manier van werken heeft de aantrekkingskracht om voor ING te werken vergroot, ook voor talenten uit andere werelddelen. Dat zijn mooie ontwikkelingen.”

Vakmanschap

ING is de plek waar vakmensen als IT-engineers, UX-designers en Customer Experience Experts het beste uit zichzelf kunnen halen en zichzelf kunnen blijven ontwikkelen. “We zijn dan ook beretrots als een van onze IT’ers weer wordt gevraagd om op een internationale conferentie in Shanghai of San Francisco te vertellen wat ING doet op het gebied van digitalisering. We moedigen dit aan en waarderen het”, aldus Van Beek. Hij is van mening dat bedrijfsleven en onderwijs in Europees verband nog nauwer samen moeten werken.

“Met regelmaat delen ING’ers hun kennis, bijvoorbeeld in het onderwijs om jongeren te leren bewust met geld om te gaan of hen te helpen bij hun beroepskeuze of vervolgstudie. Daarnaast hebben ING’ers die zestig jaar of ouder zijn de mogelijkheid om één dag per week hun kennis en kunde in te zetten voor een maatschappelijke organisatie, bij voorkeur het onderwijs. Een leven lang leren is onlosmakelijk verbonden met vakmanschap.”

Innovatieve arbeidsvoorwaarden

ING loopt voorop in zijn arbeidsvoorwaarden. De bank biedt de mogelijkheid om een sabbatical te nemen, werktijden fl exibel in te delen, en extra vrije tijd voor feestdagen die voor een medewerker persoonlijk belangrijk zijn, het zogeheten diversiteitsverlof. Van Beek: “We zijn de eerste grote werkgever die kersverse vaders of moeders vier weken betaald partnerverlof geeft. Vorige maand lanceerden we het Wellbeing Quotiënt-programma, waarin mentaal en fysiek welzijn centraal staan. Inmiddels hebben meer dan 3500 collega’s zich ingeschreven voor dit zes maanden durende programma waarin persoonlijke performance, teamperformance en mentaal en fysiek welzijn samengesmolten zijn.”

Campus

Eind 2019 opent ING het nieuwe hoofdkantoor. In de jaren daarna moet dat samen met de INGgebouwen eromheen uitgroeien tot een campus waar innovatie centraal staat. De innovatie ontstaat door samenwerking tussen onder meer ING’ers, onderzoekers, start-ups en andere bedrijven, legt Van Beek uit. “De ambitie is om een fysiek gebied te creëren, een open ecosysteem, waar al deze vakmensen bij elkaar kunnen komen, samen kunnen werken en samen kunnen leren.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

De energietransitie slaagt als we denken én doen

De gemiddelde Nederlander betaalt ongeveer een nettomaandsalaris aan elektriciteit en gas, waarvan een groot deel belasting is. Dat is op termijn onhoudbaar en bovendien onverstandig voor het slagen van de energietransitie als je mensen óók vraagt om flink te investeren in verduurzaming. “De klimaatdiscussie moet uitgaan van het creëren van draagvlak onder Nederlanders door ze … Continued

Lees verder

Aantoonbaar beter presteren dankzij data

Het ontsluiten van data is voor Hot ITem geen doel op zich, maar een middel om klanten betere prestaties te laten leveren. Het gaat erom data in te zetten voor de doelstellingen van de business. Als dat slim gebeurt, kan dat miljoenen opleveren. Bedrijven en organisaties kunnen beter presteren als ze slim gebruikmaken van data … Continued

Lees verder

Energietransitie biedt volop kansen

De overgang naar de CO2-neutrale samenleving in 2050 is complex, maar biedt tegelijk legio kansen. Remeha-directeur Arthur van Schayk legt uit dat de combinatie van elektriciteit en waterstof c.q. biomethaan als aardgasvervanger via het bestaande gasnet vele voordelen biedt en voor zijn bedrijf de markt voor nieuwe verwarmingsconcepten opent. Remeha is onderdeel van de BDR … Continued

Lees verder

Connected ledverlichting opent wereld vol kansen

De verlichtingsmarkt maakt een belangrijke transitie door. De meeste bedrijven hebben al ledverlichting. Maar Licht 3.0 gaat een stap verder, van energiebesparing naar online verbonden. Daarom transformeerde Signify, voorheen Philips Lighting, zijn organisatie met focus op IoT. “Licht 3.0 biedt naast een lager energieverbruik extra voordelen. Voor elke woning, stad of organisatie een forse impuls … Continued

Lees verder

Prikkelende producties voor iedereen

Vier jaar geleden is Stage Entertainment Nederland ontstaan uit de fusie van Albert Verlinde Entertainment en Joop van den Ende Theaterproducties. Deze zakelijke overname en creatieve fusie heeft toentertijd voor een moment van herijking gezorgd. Met succes als gevolg. “In die tijd trok Joop zich langzaam terug uit Nederland, en ik werd naar voren geschoven. … Continued

Lees verder

Hub voor duurzame samenwerking

Het nieuwe hoofdkantoor van Aalberts in het World Trade Center Utrecht (WTC) moet een hub worden waar de sterke punten van de organisatie nog beter tot hun recht komen. Duurzaamheid en samenwerking, onderling en met partners uit bedrijfsleven en onderwijs, zijn voorbeelden. Als producent van hoogwaardige technologie loopt Aalberts al zo’n veertig jaar voorop bij … Continued

Lees verder

Zorgeloze mobiliteit voor elk bedrijf

Mobiliteitsbeleid van bedrijven gaat tegenwoordig over veel meer dan alleen de leaseauto. Elke medewerker moet efficiënt en zonder gedoe kunnen reizen. AutoBinck biedt daarvoor een compleet dienstenpakket aan dat ook de werkgever volledig ontzorgt. AutoBinck kent een lange geschiedenis. Het bedrijf begon in 1907 in Den Haag met import van personenauto’s. Het familiebedrijf is uitgegroeid … Continued

Lees verder

Flexibilisering vraagt om regie

De wereld van werk verandert. En die veranderingen vragen om een efficiënte en transparante aanpak. Brainnet is de inhuurspecialist die het managen van flexarbeid volledig beheerst. “De huidige flexibilisering vraagt om regie.” “Extern personeel vormt continu een belangrijk deel van organisaties. Hoe kun je als organisatie je flexibele schil goed managen? Als onafhankelijke managed service … Continued

Lees verder

The future proof MBA

Leren om met technologie en kunstmatige intelligentie echte waarde voor je bedrijf toe te voegen. Leidinggeven aan digitale transformaties. En ethische afwegingen maken bij het gebruik van data. Dat is de MBA in Big Data & Business Analytics. De Universiteit van Amsterdam startte vier jaar geleden als eerste in Europa een MBA in Big Data … Continued

Lees verder