Connected ledverlichting opent wereld vol kansen

De verlichtingsmarkt maakt een belangrijke transitie door. De meeste bedrijven hebben al ledverlichting. Maar Licht 3.0 gaat een stap verder, van energiebesparing naar online verbonden. Daarom transformeerde Signify, voorheen Philips Lighting, zijn organisatie met focus op IoT.

“Licht 3.0 biedt naast een lager energieverbruik extra voordelen. Voor elke woning, stad of organisatie een forse impuls voor comfort, veiligheid, efficiëntie én omzet”, vertelt Frank van der Vloed, CEO van Signify Benelux. “Energiebesparing zit historisch gezien in onze genen. Jarenlang zijn onze innovaties gericht op het verlagen van het energieverbruik. Dat is goed voor zowel ieders portemonnee als het milieu. Energiezuinige ledverlichting draagt bij aan de klimaatdoelstelling in 2030. Maar onze nieuwe innovaties gaan een stap verder.”

Signify is afgeslankt en heeft een transitie en digitale vertaalslag gemaakt. Zo is fors geïnvesteerd in digitale vaardigheden van medewerkers in onder meer marketing, research en ontwikkeling. De innovatiekracht en snelheid van de wereldmarktleider zijn vergroot. Met een duurzamere wereld én een hogere kwaliteit van mensenleven als beoogd resultaat. “Door het verbinden van onze verlichting met netwerken, software, sensoren en IoT-platforms openen we voor praktisch elke organisatie de deur om op slimme wijze extra waarde te creëren. Dit betekent niet alleen een lager energieverbruik, ook de woon-, werk- en leefomgeving verbetert”, verklaart Van der Vloed.

Slimme kantoren

Connected ledverlichting van Signify zorgt voor slimme kantoren met lagere exploitatiekosten. Niet alleen kan de werknemer via zijn smartphone de gewenste verlichting instellen, maar de sensoren meten per ruimte onder meer de bezettingsgraad en de lichtinval van buiten. Zo voorkomt de innovatie onnodige verspilling van energie. Een combinatie met verwarming en airco is ook mogelijk. Van der Vloed: “We realiseren extra besparingen in bijvoorbeeld kantoorgebouwen met flexibele werkplekken. De mogelijkheden zijn enorm. Dankzij de sensoren kunnen we een werknemer bij binnenkomst naar een bepaalde werkplek sturen. Zo is bijvoorbeeld een etage tijdelijk te sluiten. Daarmee reduceer je de schoonmaakkosten en het energieverbruik. Ook kan een werknemer via de verlichtingsdetectie snel een collega via zijn smartphone opsporen.”

Steden vormen eveneens een speerpunt van Signify. Lantaarnpalen in een stad bieden een unieke infrastructuur om steden slimmer te maken. Sensoren in de lantaarnpaalverlichting meten verkeersdichtheid, ongelukken en buitenlicht en kunnen ‘criminaliteit registreren’. De verlichting kan zich automatisch aanpassen aan de weersomstandigheden. Op een criminele actie volgt een grote hoeveelheid licht. Bij geen verkeer dempt het licht vanzelf. Fikse besparingen liggen voor het oprapen en zowel de leefbaarheid in een stad als de veiligheid op straat verbetert. Signify geeft met connected ledverlichting de detailhandel de kans om de routing van de winkelbezoeker te volgen en zijn aankoopgedrag te beïnvloeden. De glastuinbouw plukt ook de vruchten, met ledlicht op maat per groente of bloem, waardoor constante productkwaliteit gedurende het hele jaar binnen bereik ligt.

Comfort en sfeer

Was vroeger de verlichting in een voetbalstadion statisch, nu is dat verleden tijd. Philips ArenaVision LED geeft voetbalarena’s van teams als PSV, Ajax, Atletico Madrid, Bayern München en Chelsea sfeer met lichtshows op muziek. “De dynamiek van dit licht voegt een extra dimensie toe aan de beleving van de wedstrijd”, vertelt de enthousiaste CEO.

Ook in huis is Licht 3.0 een meerwaarde. De slimme Philips Hue-lampen zijn in huis én op afstand te bedienen. Simpel via een app op de smartphone of door spraakherkenning. Van der Vloed: “Met Philips Hue kun je op elk gewenst tijdstip de juiste verlichting creëren. Een ochtendlicht dat zorgt dat je de dag energiek begint en een warm licht om de dag mee te eindigen. Bij vertrek geen zorgen of het licht uit is: automatisch instellen of op afstand checken is mogelijk. Veel apps zijn ontwikkeld om iets extra’s te doen met licht. Spreek bijvoorbeeld in ‘Hey Google, verlicht Halloween’ en de ambiance voor een speciaal feestje is gecreëerd.”

Circulariteit

De kwaliteit en innovatieve kracht van Signify zijn ongeëvenaard. Maar ook circulariteit staat volop in de schijnwerpers. Daarbij wordt de herbruikbaarheid van de producten en grondstoffen gemaximaliseerd en de impact op het milieu geminimaliseerd. “We ontwerpen producten zodanig, dat ze ook een tweede of derde leven kunnen krijgen. Dat doen we bijvoorbeeld op Schiphol. Kunnen we onze lampen ter plaatse geen vierde leven geven, dan zorgen we voor volledige recycling. We werken er volgens een nieuw businessmodel. De klant betaalt voor de lichtprestatie en het onderhoud, en niet voor het lichtsysteem”, waarbij de gedreven leider doelt op het concept ‘Light as a service’.

De verwachtingen zijn hoog. “Wat de klant in vijf jaar aan onze nieuwste concepten uitgeeft, ligt gelijk aan het bedrag van energiebesparing. Kortom, het nieuwe licht van Signify biedt talloze mogelijk heden voor duurzame innovaties.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

De energietransitie slaagt als we denken én doen

De gemiddelde Nederlander betaalt ongeveer een nettomaandsalaris aan elektriciteit en gas, waarvan een groot deel belasting is. Dat is op termijn onhoudbaar en bovendien onverstandig voor het slagen van de energietransitie als je mensen óók vraagt om flink te investeren in verduurzaming. “De klimaatdiscussie moet uitgaan van het creëren van draagvlak onder Nederlanders door ze … Continued

Lees verder

Aantoonbaar beter presteren dankzij data

Het ontsluiten van data is voor Hot ITem geen doel op zich, maar een middel om klanten betere prestaties te laten leveren. Het gaat erom data in te zetten voor de doelstellingen van de business. Als dat slim gebeurt, kan dat miljoenen opleveren. Bedrijven en organisaties kunnen beter presteren als ze slim gebruikmaken van data … Continued

Lees verder

Uitblinken in stimulerende werkomgeving

ING verandert snel en loopt binnen en buiten Nederland voorop door zijn innovaties en ambitie om een digitaal en open platform te worden. De doelstelling van ING ‘empowering people to stay a step ahead in life and in business’ is daarbij leidend. Maarten van Beek, directeur HR voor ING Benelux, licht toe welk effect de … Continued

Lees verder

Energietransitie biedt volop kansen

De overgang naar de CO2-neutrale samenleving in 2050 is complex, maar biedt tegelijk legio kansen. Remeha-directeur Arthur van Schayk legt uit dat de combinatie van elektriciteit en waterstof c.q. biomethaan als aardgasvervanger via het bestaande gasnet vele voordelen biedt en voor zijn bedrijf de markt voor nieuwe verwarmingsconcepten opent. Remeha is onderdeel van de BDR … Continued

Lees verder

Prikkelende producties voor iedereen

Vier jaar geleden is Stage Entertainment Nederland ontstaan uit de fusie van Albert Verlinde Entertainment en Joop van den Ende Theaterproducties. Deze zakelijke overname en creatieve fusie heeft toentertijd voor een moment van herijking gezorgd. Met succes als gevolg. “In die tijd trok Joop zich langzaam terug uit Nederland, en ik werd naar voren geschoven. … Continued

Lees verder

Hub voor duurzame samenwerking

Het nieuwe hoofdkantoor van Aalberts in het World Trade Center Utrecht (WTC) moet een hub worden waar de sterke punten van de organisatie nog beter tot hun recht komen. Duurzaamheid en samenwerking, onderling en met partners uit bedrijfsleven en onderwijs, zijn voorbeelden. Als producent van hoogwaardige technologie loopt Aalberts al zo’n veertig jaar voorop bij … Continued

Lees verder

Zorgeloze mobiliteit voor elk bedrijf

Mobiliteitsbeleid van bedrijven gaat tegenwoordig over veel meer dan alleen de leaseauto. Elke medewerker moet efficiënt en zonder gedoe kunnen reizen. AutoBinck biedt daarvoor een compleet dienstenpakket aan dat ook de werkgever volledig ontzorgt. AutoBinck kent een lange geschiedenis. Het bedrijf begon in 1907 in Den Haag met import van personenauto’s. Het familiebedrijf is uitgegroeid … Continued

Lees verder

Flexibilisering vraagt om regie

De wereld van werk verandert. En die veranderingen vragen om een efficiënte en transparante aanpak. Brainnet is de inhuurspecialist die het managen van flexarbeid volledig beheerst. “De huidige flexibilisering vraagt om regie.” “Extern personeel vormt continu een belangrijk deel van organisaties. Hoe kun je als organisatie je flexibele schil goed managen? Als onafhankelijke managed service … Continued

Lees verder

The future proof MBA

Leren om met technologie en kunstmatige intelligentie echte waarde voor je bedrijf toe te voegen. Leidinggeven aan digitale transformaties. En ethische afwegingen maken bij het gebruik van data. Dat is de MBA in Big Data & Business Analytics. De Universiteit van Amsterdam startte vier jaar geleden als eerste in Europa een MBA in Big Data … Continued

Lees verder