Prikkelende producties voor iedereen

Vier jaar geleden is Stage Entertainment Nederland ontstaan uit de fusie van Albert Verlinde Entertainment en Joop van den Ende Theaterproducties. Deze zakelijke overname en creatieve fusie heeft toentertijd voor een moment van herijking gezorgd. Met succes als gevolg.

“In die tijd trok Joop zich langzaam terug uit Nederland, en ik werd naar voren geschoven. Het was een moeilijk moment in de markt. Ook het economische klimaat viel tegen. De musicalwereld had een beetje z’n aansluiting verloren bij het grote publiek. Terwijl wij natuurlijk een bedrijfsvorm zijn die zich richt op een groot publiek. Per jaar moeten we zo’n 1,1 miljoen kaarten verkopen, willen we een goed jaar hebben. Maar dat was op dat moment absoluut niet het geval”, zegt Albert Verlinde, Managing Director Stage Entertainment Nederland. Stage Entertainment Nederland is onderdeel van Stage Entertainment, de grootste aanbieder van live entertainment in Europa. De onderneming is actief in acht landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Rusland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Italië en de Verenigde Staten.

Verlinde vervolgt: “We zijn begonnen om eerst intern te kijken wat we konden veranderen. Het bedrijf was misschien iets te veel naar binnen gericht. Terwijl musicalentertainment business is. Dit betekent dat je moet luisteren naar wat je bezoeker interesseert. Er was een duidelijke afstand ontstaan tussen het publiek en het bedrijf.”

Herprofilering

“We hebben een helder image voor onze twee theaters ontwikkeld. Het AFAS Circustheater in Scheveningen moest hét Broadwaytheater gaan worden, waar je grote Broadwayshows kunt zien. Dat is met The Lion King gelukt; we gaan tot juli 2019 door en dan heeft die een kleine drie jaar ‘gedraaid’. Deze show staat daarmee eigenlijk op één, samen met The Phantom of the Opera – als langst lopende productie in Scheveningen ooit. In Scheveningen een show bezoeken is écht een avond uitgaan voor het hele gezin.

“Voor het Beatrix Theater in Utrecht hebben we voor een heel ander profiel gekozen. Hier vind je de swingende en vrolijke musicals met lekkere muziek om uit je dak te gaan. Vriend(inn)engroepen en bedrijven hebben dit partytheater ontdekt. Met de hit musical The Bodyguard is het begonnen: ongelofelijke bezoekersaantallen, de bekroning met awards én het publiek dat de show als beste musical koos! Met The Bodyguard hebben we vertrouwen opgebouwd in het theater. En een zakelijke basis.”

De bezoeker

“Naast de herprofilering zijn we als bedrijf meer aansluiting gaan zoeken met de bezoeker. In onze uitingen, in onze campagnes en ook door het personeel op een andere manier te trainen. Luister naar je bezoeker. Luister naar de zakelijke markt. Wees niet zendend, maar ontvangend. En dat werkt fantastisch. We merken nu dat de aanvragen van de zakelijke markt zowel bij The Lion King als Mamma Mia! enorm zijn. Iedere dag komen er tientallen verzoeken binnen van groepen die een avond uit willen.

“Ook sponsors hebben ons weer gevonden. We kijken nu wanneer Tina Turner gaat draaien. Om hier vervolgens nieuwe campagnes aan te koppelen, maken we gewoon gebruik van de database die er ligt. Dankzij die heldere profielen kun je de marketing en commerciële plannen veel gerichter inzetten. We zijn er voor de bezoeker; we delen onze passie. Iedereen weet nu welk theater waarvoor staat. En, de winstcijfers zijn in de dubbele cijfers.”

Avontuur

“Steeds is er de stabilisering van het bedrijf en anderzijds het onszelf opnieuw uit blijven vinden. Anders word je voorspelbaar voor het publiek én het personeel. We moeten zoeken hoe we de bezoeker kunnen blijven prikkelen. De programmering heb ik voor de komende jaren al uitgestippeld. Anastasia komt in Scheveningen. Mamma Mia! zal nog wel even in Utrecht blijven. Dat geeft ons de durf om het avontuur aan te gaan. Lazarus, de David Bowie-productie, komt naar het DeLaMar Theater in Amsterdam. Ivo van Hove heeft samen met David Bowie deze productie ontwikkeld. Bowie is nog net bij de première geweest. Die productie komt naar Nederland! Daarmee verleggen we onze grenzen.

“Ik vind het fantastisch dat mensen, omroepen en bedrijven naar ons toe komen om vernieuwing samen op te pakken. Ook met Annie M.G. Schmidt hebben we een nieuwe Nederlandse musical neergezet; we winnen prijzen; we krijgen erkenning. Ik zoek steeds naar die mix van creatieve uitdagingen en zakelijke verwachtingen.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

De energietransitie slaagt als we denken én doen

De gemiddelde Nederlander betaalt ongeveer een nettomaandsalaris aan elektriciteit en gas, waarvan een groot deel belasting is. Dat is op termijn onhoudbaar en bovendien onverstandig voor het slagen van de energietransitie als je mensen óók vraagt om flink te investeren in verduurzaming. “De klimaatdiscussie moet uitgaan van het creëren van draagvlak onder Nederlanders door ze … Continued

Lees verder

Aantoonbaar beter presteren dankzij data

Het ontsluiten van data is voor Hot ITem geen doel op zich, maar een middel om klanten betere prestaties te laten leveren. Het gaat erom data in te zetten voor de doelstellingen van de business. Als dat slim gebeurt, kan dat miljoenen opleveren. Bedrijven en organisaties kunnen beter presteren als ze slim gebruikmaken van data … Continued

Lees verder

Uitblinken in stimulerende werkomgeving

ING verandert snel en loopt binnen en buiten Nederland voorop door zijn innovaties en ambitie om een digitaal en open platform te worden. De doelstelling van ING ‘empowering people to stay a step ahead in life and in business’ is daarbij leidend. Maarten van Beek, directeur HR voor ING Benelux, licht toe welk effect de … Continued

Lees verder

Energietransitie biedt volop kansen

De overgang naar de CO2-neutrale samenleving in 2050 is complex, maar biedt tegelijk legio kansen. Remeha-directeur Arthur van Schayk legt uit dat de combinatie van elektriciteit en waterstof c.q. biomethaan als aardgasvervanger via het bestaande gasnet vele voordelen biedt en voor zijn bedrijf de markt voor nieuwe verwarmingsconcepten opent. Remeha is onderdeel van de BDR … Continued

Lees verder

Connected ledverlichting opent wereld vol kansen

De verlichtingsmarkt maakt een belangrijke transitie door. De meeste bedrijven hebben al ledverlichting. Maar Licht 3.0 gaat een stap verder, van energiebesparing naar online verbonden. Daarom transformeerde Signify, voorheen Philips Lighting, zijn organisatie met focus op IoT. “Licht 3.0 biedt naast een lager energieverbruik extra voordelen. Voor elke woning, stad of organisatie een forse impuls … Continued

Lees verder

Hub voor duurzame samenwerking

Het nieuwe hoofdkantoor van Aalberts in het World Trade Center Utrecht (WTC) moet een hub worden waar de sterke punten van de organisatie nog beter tot hun recht komen. Duurzaamheid en samenwerking, onderling en met partners uit bedrijfsleven en onderwijs, zijn voorbeelden. Als producent van hoogwaardige technologie loopt Aalberts al zo’n veertig jaar voorop bij … Continued

Lees verder

Zorgeloze mobiliteit voor elk bedrijf

Mobiliteitsbeleid van bedrijven gaat tegenwoordig over veel meer dan alleen de leaseauto. Elke medewerker moet efficiënt en zonder gedoe kunnen reizen. AutoBinck biedt daarvoor een compleet dienstenpakket aan dat ook de werkgever volledig ontzorgt. AutoBinck kent een lange geschiedenis. Het bedrijf begon in 1907 in Den Haag met import van personenauto’s. Het familiebedrijf is uitgegroeid … Continued

Lees verder

Flexibilisering vraagt om regie

De wereld van werk verandert. En die veranderingen vragen om een efficiënte en transparante aanpak. Brainnet is de inhuurspecialist die het managen van flexarbeid volledig beheerst. “De huidige flexibilisering vraagt om regie.” “Extern personeel vormt continu een belangrijk deel van organisaties. Hoe kun je als organisatie je flexibele schil goed managen? Als onafhankelijke managed service … Continued

Lees verder

The future proof MBA

Leren om met technologie en kunstmatige intelligentie echte waarde voor je bedrijf toe te voegen. Leidinggeven aan digitale transformaties. En ethische afwegingen maken bij het gebruik van data. Dat is de MBA in Big Data & Business Analytics. De Universiteit van Amsterdam startte vier jaar geleden als eerste in Europa een MBA in Big Data … Continued

Lees verder