Werken aan klantgerichte mobiliteit

Bij NS zetten dagelijks tienduizenden medewerkers zich in voor een soepele reis van 1,3 miljoen mensen. Nieuwe collega’s die willen bijdragen aan verdere verbetering van de mobiliteit van al die klanten kan de organisatie altijd gebruiken, vertellen Roger van Boxtel en Yolanda Verdonk.

De punctualiteit van NS is de afgelopen jaren sterk verbeterd, zegt president-directeur Roger van Boxtel. “Van alle treinen rijdt 92% op tijd. Dat is echt een heel goede prestatie op het overvolle Nederlandse spoor, met dagelijks 1,3 miljoen reizigers in honderden treinen. Dat zien we ook terug in de klantwaardering. In 2015 gaf minder dan 75% ons een zeven of hoger. Nu is dat bijna 90%. Dat oordeel van onze reizigers is voor ons het belangrijkst. Een verklaring is onder meer dat we nu meer treinen rijden en vaker. We hebben veel nieuwe treinen gekocht en ze zijn schoner. Daarnaast rijden we vaker op tijd, onder andere omdat machinisten in de cabine meer hulpmiddelen hebben dan in het verleden. Dankzij RouteLint, een app met actuele informatie over spoor, wissels en seinen, kunnen ze inspelen op de situatie en vertragingen voorkomen.”

De trein is de ruggengraat, maar we kijken veel breder naar mobiliteit van onze klanten”

Yolanda Verdonk, directeur HR en Organisatieontwikkeling, vindt het een goed voorbeeld van digitalisering die bijdraagt aan betere dienstverlening. “We kunnen dankzij digitalisering ook de dienstregeling veel sneller aanpassen als de weersomstandigheden daarom vragen. Massale stilstand van treinen komt eigenlijk niet meer voor.”

Ze benadrukt dat de sprong in klantwaardering niet alleen te danken is aan de treinen die beter op tijd rijden. Zo is de beleving op de stations verbeterd en kunnen klanten via meerdere kanalen informatie krijgen over hun reis van deur tot deur, om twee andere voorbeelden te geven. “Stations zijn prettige plaatsen om te verblijven; soms laten mensen zelfs een trein schieten om even een boodschap te doen.”

Monteurs omgeschoold

Technologische vernieuwing is de rode draad bij veranderingen die NS doormaakt. Die vernieuwing betekent vanzelfsprekend ook iets voor medewerkers. RouteLint voor machinisten is een voorbeeld, net als de smartwatch die conducteurs helpt om de trein op het juiste moment te laten vertrekken. NS kijkt welke ondersteuning nodig is voor mensen in die verandering, vertelt Verdonk. “Vroeger ging iedereen standaard naar een cursus in een klaslokaal, maar dat is overbodig voor mensen die meteen weten hoe iets werkt. We bieden scholing aan als dat nodig is. Dit doen we zo veel mogelijk in het werk. Zo hebben meer dan achthonderd monteurs een mbo-diploma gehaald, zodat ze een nog betere basis hebben voor onderhoud van steeds meer moderne treinen. Bij die treinen is de aansturing grotendeels elektronisch; vroeger was die mechanisch.”

NS koestert zijn medewerkers, vervolgt Verdonk. “We zitten op een berg goud: onze mensen. In deze tijd van digitalisering maken mensen nog altijd, en misschien nog wel meer dan vroeger, het verschil.” De organisatie doet er dan ook alles aan om als werkgever aantrekkelijk te zijn en te blijven. “We zijn groot en hebben een enorme diversiteit aan disciplines en functies. Dit biedt veel ontwikkelmogelijkheden voor mensen.” Tegelijkertijd heeft NS de taak om nieuwe mensen aan zich te binden, onder meer omdat veel oudere medewerkers uitstromen, zegt ze. “Onze wervingsfabriek draait op volle toeren. We werven dit jaar vierduizend nieuwe collega’s.”

Meester en gezel

Voor alle soorten functies zoekt NS mensen, zegt Van Boxtel. “Conducteurs, machinisten, technici, IT’ers, mensen voor onze winkels op de stations. Ik ben er trots op dat we veel mensen, onder wie conducteurs en machinisten, zelf opleiden, soms in samenwerking met roc’s. Dat kunnen we doen dankzij onze grootte: er zijn ruim 20.000 NS’ers.”

Vaak verzorgen ervaren medewerkers een deel van de opleiding van hun nieuwe collega’s, zoals dat vroeger ging met meester en gezel. Voor sommige functies is het vechten op de arbeidsmarkt, weet hij. “Specialisten in AI, kunstmatige intelligentie, zijn schaars en voor je het weet werken ze in het buitenland. Met onder meer Ahold, ING, Philips en KLM hebben we het initiatief genomen om kennis uit te wisselen.”

NS stimuleert dat kantoormedewerkers elk jaar enkele dagen meelopen met hun collega’s op de trein of het station, bij evenementen als Koningsdag of de Nijmeegse Vierdaagse. Van Boxtel: “We willen dat iedereen ervaart wat het is om op de trein of het station te werken.”

Medewerkers denken bijvoorbeeld ook mee over de strategie van NS. “De trein zal altijd de ruggengraat blijven, maar we willen bijdragen aan de ontwikkeling van brede mobiliteit in Nederland. Daarom zijn we aangesloten bij de Mobiliteitsalliantie, is onze OV-fiets al jaren een succes en investeert NS in duurzaam deelvervoer. Het uitgangspunt is wat gebruikers willen.”

Die veranderende mobiliteit maakt werken bij NS nog aantrekkelijker, vult Verdonk aan. “Wat je doet, is maatschappelijk heel relevant.”

Dit is een partnerpagina. De redactie van Elsevier Weekblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Index partners Top500

ABN AMRO MeesPierson Gustav Mahlerlaan 10, 1082 PP Amsterdam Postbus 1800, 1000 BV Amsterdam Telefoon: (020) 343 43 43 www.abnamro.nl/nl/privatebanking ING Nederland Cumulus Park – Cedar Bijlmerdreef 106, 1102 CT Amsterdam Postbus 1800, 1000 BV Amsterdam Telefoon: (020) 228 88 88 www.ing.nl Nationale Hypotheek Garantie (NHG) WTC, Stadsplateau 13, 3521 AZ Utrecht Telefoon: (030) 550 … Continued

Lees verder

Van alle markten thuis

De Ten Brinke Group heeft haar sporen intussen verdiend. Het familiebedrijf bestaat al sinds 1902 en heeft meer dan 115 jaar ervaring op het gebied van vakkundig bouwen. “Wij zijn een professionele en betrouwbare partner voor ieder bouwproject.” “Als internationaal succesvol vastgoedbedrijf met vestigingen in Nederland, Duitsland, Spanje, Portugal en Griekenland garanderen wij onze klanten … Continued

Lees verder

Enhancing society together

Een toonaangevend ingenieursbureau investeert flink in medewerkers en duurzame innovaties. Kiest bewuste samenwerkingen. En zie hier een voortrekkersrol in de transitie naar circulariteit ontstaan. Samen onze maatschappij verbeteren; medewerkers zijn er trots op. Slimme oplossingen gaan bij Royal HaskoningDHV primair over positieve invloed op de omgeving. “Wij zijn verbonden door de gezamenlijke ambitie om duurzame … Continued

Lees verder

Data waardevol maken

Er is een exponentiële groei van data gaande. Het gaat erom welke prioriteit bedrijven hieraan geven. NetApp zorgt dat organisaties kunnen anticiperen op een veranderende wereld van data, waarbij keuzevrijheid centraal staat. “Wij zijn de data-autoriteit in de hybride multicloud.” “Wat ga je doen met je data?”, vraagt Oscar Wijnants, Country Sales Director van NetApp … Continued

Lees verder

Geen energietransitie zonder innovatie

Technologie moet oplossingen gaan brengen in de toenemende vraag naar schonere energie. Shell Nederland biedt haar klanten al verschillende opties voor nieuwe soorten energie aan. “Het is nog niet altijd de eindoplossing, maar je kunt wél al iets doen.” “De energiemix van nu bestaat voor 20% uit elektriciteit”, zegt Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland. … Continued

Lees verder

De wereld slimmer maken

ICT Group is een vooraanstaande technologie- en servicesprovider met een notering op de Amsterdam Exchange. Het bedrijf maakt sinds 2014 een forse groei door. CEO Jos Blejie vertelt over acquisities, succesvolle software en innovatie. “Van zeshonderd medewerkers in 2014 naar vijftienhonderd in 2019: ja, we zijn onstuimig gegroeid”, zegt CEO Jos Blejie. “Deels autonoom, deels … Continued

Lees verder

Betere energie voor de toekomst

Total Gas & Power Nederland combineert de marktkracht van zijn internationale moederbedrijf met de flexibiliteit van een start-up, vertelt directeur Arnaud Wyers. Het bedrijf wil nadrukkelijk bijdragen aan de veranderingen die nodig zijn in de Nederlandse energietransitie. De aanwezigheid van Total Gas & Power in Nederland is gericht op de lange termijn, aldus Wyers. “Binnen … Continued

Lees verder

Vion werkt aan wereldvoedseluitdaging

Vion is een voedselproducent van vlees en plantaardige vleesvervangers. Het bedrijf zet zich in voor zijn gehele supply chain: van boeren tot consumenten. Met als doel om eerlijk, veilig en gezond voedsel op de markt te brengen en de sector transparanter en duurzamer te maken. Met 12.000 medewerkers en een omzet van 5 miljard euro … Continued

Lees verder

Dienstverlening met menselijke maat

Samen met gemeenten en partners in de zorgketen stelt het CAK de klant weer centraal. “Bijdragen aan betere dienstverlening betekent digitaliseren én tegelijkertijd scherp ‘oog voor mensen’ blijven houden”, zegt bestuursvoorzitter Daniëlle van der Vliet. De maatschappelijke opdracht van het CAK is de uitvoering van regelingen in de zorg. Voor 1,5 miljoen Nederlanders vertaalt het … Continued

Lees verder

Verizon: techtrends 2020

Verizon behoort tot de twintig grootste bedrijven ter wereld. Het telecombedrijf levert wereldwijd verbindingen en bijbehorende diensten als security en telefonie aan de zakelijke markt. “De trends voor 2020 draaien vooral om de vraag hoe je in onzekere tijden je klantervaring verder kan verrijken m.b.v. technologie”, zegt David van den Berg, Head of Benelux . … Continued

Lees verder

VanDrie Group: trots op haar keten

“Het Nederlandse familiebedrijf, de VanDrie Group, is wereldmarktleider op het gebied van kalfsvlees, (kalver)voeders en kalfsvellen. Onze focus ligt op het verantwoord leveren van kwalitatieve en voedzame producten. Altijd met respect voor mens, dier en omgeving”, aldus Marijke Everts, Director Corporate Affairs, VanDrie Group. ”Wij hebben met onze integrale productieketen absoluut een unieke positie in … Continued

Lees verder

De Meeuw: toekomstbouwers

De Meeuw is specialist in modulair bouwen: een methode waarbij fabrieksmatig gebouwd wordt met gestandaardiseerde en geprefabriceerde onderdelen. “Deze filosofie sluit veel beter aan op de veranderende wensen van consumenten, bedrijven en de politiek dan de traditionele bouw”, zegt CEO Ronald Slaats. “Het is flexibel, zodat je gebouwen te allen tijde kunt aanpassen in o.a. … Continued

Lees verder

Amega Groep: duurzame oplossingen voor klanten én personeel

In de automotive branche wil Amega Groep vooroplopen op het vlak van verduurzaming, vertellen directieleden Kees Peels, Niels ter Brake en Leen de Koning. “Duurzame mobiliteit is essentieel voor de filosofie van Amega”, aldus Ter Brake. “Met het oog op het klimaatakkoord en de stikstofcrisis, hebben wij onze missie en visie ten aanzien van duurzaam … Continued

Lees verder

Aanjager verantwoorde woonfinanciering

Het aantal flexwerkers, startende ondernemers en senioren met woonwensen neemt rap toe. Maar bij een hypotheekaanvraag ervaren ze hoge drempels. NHG faciliteert samen met marktpartijen voor deze groepen toegang tot de woningmarkt. Tegelijk jaagt NHG vereenvoudiging van hypotheekprocessen en innovaties aan. “Onze maatschappelijke impact is groot. Arjen Gielen en Carla Muters, samen de Raad van … Continued

Lees verder

Creëren is leren

Dat het veelomvattende bedrijf Stage Entertainment een interessante werkgever is, weet Albert Verlinde, Algemeen Directeur en Producent van Stage Entertainment Nederland, als geen ander. “Nieuwe strategieën en producties betekenen volop vacatures en stages in verschillende disciplines en ambachten.” “We hebben zo’n mooi veelzijdig portfolio. Met ons eigen Anastasia, ontwikkeld op Broadway, in het AFAS Circustheater … Continued

Lees verder

Duurzame koploper in private banking

“We zijn een allround private bank waar onze klanten terechtkunnen voor alle producten en diensten die ze nodig hebben voor het beheren van hun vermogen.” Aan het woord is Choy van der Hooft – Cheong, Managing Director Private Banking Nederland bij ABN AMRO MeesPierson. “Dat loopt van de dagelijkse bankzaken tot specialistische diensten, zoals vermogensstructurering, … Continued

Lees verder

Ideale werkomgeving voor gedreven talent

Medewerkers van ING hebben met hun werk dagelijks impact op het leven van miljoenen klanten. Dat maakt de organisatie een aantrekkelijke werkgever. Sowieso steekt ING veel energie in het creëren van een ideale werkomgeving voor gedreven talenten die hun vakmanschap optimaal willen inzetten. Vol trots wijst Maarten van Beek, directeur HR voor ING Benelux, op … Continued

Lees verder