politiek

Sander Dekker heeft flinke kritiek op ‘zelfgenoegzaam’ onderwijs

Door Carla Joosten - 15 oktober 2014

Nergens is het verschil tussen de sterkste en zwakste leerlingen zo klein als in Nederland. De nivelleringsdrang is veel te groot.

Dat zegt staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) deze week in weekblad Elsevier. ‘Daar zijn veel mensen nog trots op ook.’ ‘Bijna de helft van de kinderen zegt zich dikwijls te vervelen op school omdat er te weinig uitdaging is,’ zegt de staatssecretaris verder.

‘Als liberaal ben ik sceptisch over wat je als overheid kunt betekenen, maar met goed onderwijs kun je het verschil maken. Dat doen we niet en daardoor verliezen we talent.’ Goede leerlingen verdienen volgens hem net zoveel ondersteuning als zwakke leerlingen.

Vrijheid

Dekker komt zelf met een voorbeeld die zijn kritiek illustreert. Onlangs was hij op het Pallas Athene College in Ede waar een klas met zestien leerlingen het vwo makkelijk in vijf jaar had kunnen doen.

Maar de wet schrijft voor dat het zes jaar moet duren. Dekker wil daarom meer flexibiliteit in de wet om de scholen meer vrijheid te geven. ‘We moeten los van die strikte kaders waarin we het onderwijs hebben ingericht.’

Ook vindt de VVD-politicus dat het onderwijs heus niet alles zelf kan oplossen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om problemen met ‘overgewicht, om achterstanden of de segregatie’.

Undercover

De liberale politicus probeert buiten de gevestigde onderwijsbolwerken te horen wat er speelt. Geregeld belt hij met leraren van wie de nummers nog in zijn telefoon staan. Of gaat hij op een school een paar dagen undercover aan het werk als leraar.

Ook in het kabinet kan hij te rade gaan. Premier Mark Rutte (VVD) geeft elke donderdagochtend twee uur les aan een Haagse vmbo-school. ‘Dat doet hij heel consequent, hij loopt er niet mee te koop, maar bewaakt dat met z’n leven. Zelfs na een zware verkiezingsavond staat hij ’s ochtends weer op die school. Dat vind ik echt fantastisch.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.