politiek

CDA, D66 hekelen uitleg kabinet over veiligheid luchtruim Oekraïne

Door Laura van Dijk - 09 januari 2015

Nederland was drie dagen voor de MH17-ramp al op de hoogte van de gevaren voor de luchtvaart boven Oost-Oekraïne. De brief aan de Tweede Kamer hierover roept vooral meer vragen op.

Dat zeggen Kamerleden Sjoerd Sjoerdsma (D66) en Pieter Omtzigt (CDA) vrijdag via het NOS Radio 1 Journaal en Twitter.

Donderdagavond laat ontving de Tweede Kamer de langverwachte antwoorden op vragen over het neerstorten van vlucht MH17 op 17 juli 2014.

Sjoerdsma en Omtzigt vroegen 5 januari om opheldering over de kennis waarover het kabinet beschikte. Omtzigt reageerde vrijdag verontwaardigd op de kabinetsreactie: ‘Veel vragen laat het kabinet onbeantwoord. Ik wil de andere helft ook.’

Meer vragen

In het NOS Radio 1 Journaal zegt Omtzigt te willen weten wie in Den Haag precies afwist van de waarschuwing. ‘Een Nederlandse diplomaat is op 14 juli door Oekraïne geïnformeerd, maar wat daarna is gebeurd, is niet bekend.’ Ook Sjoerdsma overweegt vervolgvragen te stellen.

Een woordvoerder van D66 zet daarnaast vraagtekens bij het late tijdstip waarop de Tweede Kamer werd geïnformeerd: ‘Waarom wekenlang Kamervragen over de MH17 niet beantwoorden en dan 23.30 uur vanavond wel? Er werken geen mensen op het ministerie nu toch?’

Diplomaat

Uit de brief blijkt dat een Nederlandse diplomaat in een briefing was geïnformeerd over het neerhalen van het vliegtuig Antonov AN-26, een Oekraïens transportvliegtuig, op een hoogte van 6.500 meter.

Al eerder was het Oekraïense luchtruim tot 26.000 voet, bijna 8.000 meter, gesloten. Vanaf 14 juli is deze grens verhoogd tot 32.000 voet, bijna 10.000 meter. De MH17 vloog tijdens de ramp op een hoogte van 33.000 voet.

Onveilig

Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD), minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders (PvdA) en minister van Defensie Jeanine Hennis (VVD) wijzen er in de brief op dat het neerstorten van de Antonov al algemeen bekend was: ‘Ook de media berichtten hierover op 14 juli.’

Als reactie op de inlichting werd geen enkel waarschuwingssignaal naar de luchtvaartmaatschappijen gestuurd over de veiligheid van het luchtruim. ‘De conclusie dat het luchtruim onveilig was had getrokken kunnen worden,’ zegt Omtzigt tegen Radio 1.

Sommige luchtvaartmaatschappijen vlogen in juli al maanden niet meer boven Oost-Oekraïne. Dat gold onder meer voor British Airways, Air France, Delta, Qantas, Korean Air, Cathay Pacific en China Airlines.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.