sport

Waarom Duitsland vanavond van Brazilië moet winnen

Door Servaas van der Laan - 08 juli 2014

Duitsland oogt misschien minder onsympathiek dan Brazilië en een finale Nederland-Duitsland zou natuurlijk wel erg tot de verbeelding spreken. Maar er is nog een andere reden waarom wij vanavond voor Duitsland moeten juichen.

Bij winst van Duitsland kunnen de medewerkers van het hoofdkantoor van Adidas in Herzogenaurach opgelucht ademen. Het bedrijft slaagt er dan in voor de vijfde keer op rij een Adidas-team in de WK-finale te hebben.

Wint Brazilië (Nike) dan is de hoop gevestigd op Argentinië (Adidas). Een Nike-Nike finale zullen ze in Herzogenaurach niet pikken.

Statistieken

De statistieken spreken in het voordeel van Adidas-teams. Statistici van de Universiteit Utrecht ontdekten dat teams die gesponsord worden door Adidas significant beter scoren op WK’s dan anderen.

De onderzoekers ontwikkelden een model waarin de sterkte van landenteams meegenomen wordt. Uit het onderzoek bleek dat Adidas-teams 0.10 meer kans hebben om te winnen, terwijl door andere merken gesponsorde teams 0.16 meer kans hebben om te verliezen. Nederland (Nike) is dus in het nadeel tegen Argentinië (Adidas).

Twee sponsors

Maar mocht Duitsland vanavond van Brazilië winnen, dan hebben we een kans. Want een andere statistiek laat zien dat de afgelopen vier WK’s er altijd twee verschillende sponsors in de finale stonden. Als Adidas al Duitsland levert, moet de tegenstander dus wel een Nike-team zijn. En dat is dan Nederland.

Daarbij wordt het ook wel tijd dat Nike weer gaat toeslaan. Het Amerikaanse bedrijf haalde aanvankelijk de schouders op voor de voetbalsport. Pas sinds 1994 met het WK in de Verenigde Staten is het sportmerk zich voor voetbal gaan interesseren. Het enige succes tot nu toe is de WK-winst van Brazilië in 2002. Hoe de strijd Adidas-Nike vier jaar geleden in Zuid-Afrika afliep, is in Nederland bekend.

Dassler-tijdperk

Voor de jaren negentig werd het voetbal gedomineerd door de gebroeders Dassler. Adolf (Adidas) en Rudolf (Puma) Dassler en hun kinderen vochten na de Tweede Wereldoorlog een hevige strijd uit met elkaar. Dit gevecht werd gekenmerkt door gevulde envelopjes in kleedkamers waarmee sporters gunstig gestemd moesten worden.

Een bekend resultaat van die strijd speelde zich in 1970 af rond Johan Cruijff die een contract had met Puma maar bij het Nederlands Elftal in een Adidas-shirt moest spelen. Puma pikte dat niet en liet de derde kenmerkende Adidas-streep van het shirt van Cruijff halen. De Nederlandse sterspeler speelde zo als enige met twee strepen op het shirt.

Schoenen

Tegenwoordig gaat dat iets beter. Zo lopen Arjen Robben en Robin van Persie beiden op Adidas-schoeisel maar prijkt de Nike-streep gewoon op het shirt. Dit jaar deden aan het WK voor het eerst meer Nike-teams dan Adidas-teams mee, maar wat betreft schoenen heeft Adidas het weer beter gedaan.

In de halve finale lopen 26 spelers op Adidas-schoenen en 15 op Nikes. Mario Götze (Duitsland) en David Luiz (Brazilië) lopen beiden op de duurste schoenen op dit WK. Een paartje Magista Obra’s kost 320 euro. Die zijn dan weer van Nike.

Adidas domineert

Maar ook als Brazilië en Oranje elkaar in de finale treffen, hoeft Adidas niet te klagen. Horst Dassler, de zoon van Adolf en de leermeester van FIFA-baas Sepp Blatter, sloot in 1970 een sponsorcontract met de FIFA, een contract dat onlangs tot 2030 werd verlengd.

Dankzij die verbintenis mag Adidas als enige de term FIFA world cup gebruiken. Daarnaast lopen alle vrijwilligers in de stadions en de scheidsrechters in Adidas-kleren en is de bal, de Brazuca, door Adidas gemaakt. Misschien gunt het Duitse bedrijf door deze dominantie de WK-titel weer een keer aan een Nike-team. En laten we hopen dat dit dan niet het thuisland is.

Laat in uw reactie a.u.b. achter waarom u vindt dat Duitsland de finale moet halen. Of juist niet…

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.