Reacties op de stelling

‘Minachting tegenover onze samenleving van zowel de burgemeester als de wethouder’

Door Webredactie - 03 oktober 2018

De Tilburgse wethouder Esmah Lahlah mag van het Tilburgse College van B en W een hoofddoek dragen. Dat tast de scheiding van kerk en staat aan, vindt Tilburger James Salam. Hij stapt naar het College voor de Rechten van de Mens. Wij vroegen u om uw mening. Is er plek voor de hoofddoek in het gemeentebestuur?

In de rubriek Lezersreacties lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de dag

 

Corwin van Amber

Tolerantie voor intoleranten kan maar één uitkomst hebben: de toleranten die het onderspit delven.

Chris Heskes

Ben wel benieuwd hoe de burgemeester zou reageren als er straks een moslim wordt aangesteld als wethouder en hij verschijnt in een djellaba met daaronder een broek die 10 centimeter te kort is en sandalen en natuurlijk de zo bekende pluisbaard en dit alles gecompleteerd met een gehaakt mutsje, is dat dan ook goed gezien de diversiteit en ander geneuzel ?

Misschien moet de burgemeester zich ook eens afvragen waarom de Nederlandse emigranten uit de vijftiger en zestiger jaren niet in Volendammer (of anderszins) klederdracht bleven lopen in Amerika, Canada, Australië.

Frits W. van Dijk

De Islam is intolerant tegenover homoseksuelen, ongelovigen en andersdenkenden. Dat zie je overduidelijk in de dictaturen waar ze de dienst uitmaakt. Dat is in NL niet nog niet het geval, maar er wordt hard aan gewerkt. Het wel/niet tolereren van hoofddoeken maakt daarbij niks uit. Het zijn de stuiptrekkingen van zielepoten die zien aankomen wat er gaat gebeuren, maar geen enkele weerbaarheid hebben getoond en in de rug worden gestoken door Nederlanders met een pathologische drang om voor ‘weldoener’ door te gaan.

Ruud Leether

De overheid, daar waren we het in westerse democratieën na een eeuwenlange strijd over eens, hoort in alle opzichten een neutrale uitstraling te hebben en dat geldt a fortiori voor hen die haar naar buiten toe vertegenwoordigen. De heer Salam heeft dan ook het gelijk aan zijn zijde maar kan zich de gang naar het College voor de Rechten van de Mens besparen. Zinloos al was het maar omdat de uitspraken van dat college even voorspelbaar (en dat niet in zijn voordeel) als lichtzinnig zijn.

Joop Blom

Geen religieuze symbolen zichtbaar in een politieke functie. Als een RK-priester wethouder zou worden, zou ik die ook niet graag zien met zijn priesterboord om.

Anna de Vries

Zo’n overtuigend beeld van een bepaald geloof hoort in openbare functies niet getolereerd te worden!

René Kloppers

Een hoofddoek heeft geen plaats in het gemeentebestuur of in welke bestuursfunctie dan ook in Nederland, en twee- paspoorthouders zouden sowieso geen bestuursfuncties moeten mogen hebben in dit land. Durf een grens te trekken Tilburgers!

Peter Wetzels

Voor mij is dat een vorm van minachting tegenover onze samenleving van zowel de burgemeester als de wethouder.

Peter Hoogstrate

Een hoofddoek heeft geen plaats in het gemeentebestuur, omdat de het gemeentebestuur de lokale wetgevers is en neutraliteit dient uit te stralen. In dit land hebben we vooralsnog scheiding tussen kerk en staat. Het dragen van een hoofddoek staat symbool voor de islam. En als we nu nog niet weten en beseffen wat de islam is en waar het voor staat, dan is het nu al te laat. Laat dit tot u doordringen: tolerantie van intolerantie (lees islam) leidt uitsluitend tot meer intolerantie.

Wilbert van Rijen

Een uiterst ongelukkige ontwikkeling wanneer ambtenaren ostentatief hun vroomheid en motivatie voor een “ideologie met fascistoïde elementen” uit gaan dragen middels een hoofddoek.

De hoofddoek gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de identiteit van een substantieel grote groep meisjes en vrouwen van islamitische afkomst. In de grote steden in Nederland zie je de hoofddoek in steeds grotere getale oprukken. In discussies over de hoofddoek wordt door voorstanders graag beweerd dat die onlosmakelijk is verbonden met de identiteit van de draagster. Anderen bagatelliseren het dragen van de hoofddoek met uitspraken als: “het is niets meer dan een lapje stof” en “in de jaren vijftig en zestig liepen in Nederland grote groepen vrouwen met een hoofddoek . Dat de hoofddoek niets meer is dan een lapje stof is een gratuite opmerking van iemand die er verder niet over na wilde denken.

Er zijn culturen waarin vrouwen die dat “lapje” niet dragen, vermoord worden. Die mentaliteit houdt niet op bij de grens, de hoofddoekterreur migreert wereldwijd. Ik werkte op een school voor V.O. met een substantieel aantal leerlingen met een islamitische achtergrond. Bij ons op school worden vrouwelijke leerlingen van islamitische afkomst door hoofddoek draagsters gesommeerd om een hoofddoek te dragen wanneer zij hun haren laten wapperen omdat zij geen goede moslim zouden zijn en later eeuwig zouden moeten branden. De jongens zeggen hen te zien, net als meisjes met een autochtone achtergrond, als hoeren.

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.