Reacties op de stelling

‘Rekeningrijden lost ook geen files op als er geen alternatieven zijn’

Door Webredactie - 22 november 2018

Files kosten steeds meer geld – vorig jaar 1,3 miljard euro voor het bedrijfsleven – en dreigen alleen maar langer te worden. Tot 2023 kan het reistijdverlies namelijk met maar liefst 35 procent toenemen. Hoe valt dat op te lossen? Meer asfalt aanleggen om de wegen rondom de knelpunten te verbreden, of kilometerheffing of rekeningrijden invoeren zodat minder mensen tijdens de spits de weg op gaan? We vroegen u om uw mening. Hierbij enkele reacties op de Stelling van de Dag van gisteren.

In de rubriek Lezersreacties lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de dag

J. Kolm

Rekeningrijden is niets meer dan onbeschaamde afpersing van de automobilist. Een steeds duurdere drempel voor het in vrijheid gaan en rijden waar men wil. Een betutteling van de burger door een linkse bemoeizuchtige (r)overheid met hun ideaal van een maakbare (alleen volgens hun normen) maatschappij. Bovendien lost rekeningrijden het door de linkse overheid gecreëerde probleem niet op. Goederen moeten vervoerd worden, winkels moeten bevoorraad worden, mensen moeten naar hun werk en het openbaar vervoer is (als je dat al wilt) is qua rijstijd en comfort geen alternatief.

Hugo van Alst

In plaats van telkens met strafmaatregelen te komen voor ongewenst gedrag, wat autorijden tegenwoordig blijkt te zijn, is het wellicht beter om te belonen voor goed gedrag.

Bijvoorbeeld het goedkoper maken van het OV, ik vind het nogal absurd om vanuit het oosten des lands €48,00 te betalen voor een retourtje Amsterdam.
Het is met mijn reeds 18 jaar oude auto alsnog goedkoper om zelf te rijden.

Ook worden de meeste files veroorzaakt door het feit dat enkele individuën niks snappen van ‘doorstroming’, simpel voorbeeld is mensen die het nodig vinden om helemaal aan het begin van de invoegstrook in te voegen terwijl ze nog maar 80 km/h rijden.

Hoe dan ook is deze vrijheidsbeperkende maatregel compleet ongewenst.
Als mensen files echt zo verschrikkelijk vinden, dan word men zelf wel creatiever in het ontwijken hier van (denk aan het op andere momenten werken).

Rekeningrijden = absurd

Henk de Hoogt

Meer dan 1 € accijns + BTW op een liter benzine, ruim 60 cent per liter diesel en iets van 40 cent per liter LPG…. Kilometerheffing bestaat al, die zit gewoon al in de prijs aan de pomp verpakt. Denk ook niet dat als er al een vorm van “kilometerheffing” of “rekeningrijden” komt dat dit dan gecompenseerd wordt door lagere accijns of lagere motorrijtuigenbelasting. Dat gaat echt niet gebeuren met een immer geldhongerige overheid. Herinnert iemand zich nog de belastingvrijstelling voor kleine zuinige autootjes (Type Aygo en vergelijkbaar)? Weet dan ook nog iemand dat daartoe de dieselopslag flink is verhoogd? En dat in tussen deze vrijstelling door het aanpassen van de CO2 uitstootnorm al weer is afgeschaft? De dieselopslag is ondertussen gewoon blijven bestaan, want zo als gezegd: Onze overheid is verslaafd… Aan Uw en mijn geld!

Evert-Jan Roskott

Laat 65 plus in daluren gratis van het OV gebruik maken. Probeer het eens een jaar.

John de Graaff

Ons wordt al sinds de auto werd uitgevonden, de rekening gepresenteerd via de accijns en de BTW over de accijns. Auto’s als koeien die de politiek onbeperkt uitmelkt

Misschien kan er eens wat gedaan worden aan ruimtelijke ordening, aan crashende trucks en aan de immigratie.

Karel Kogeljager

Je moet het probleem niet met rekeningrijden maar bij de bron aanpakken en de bron is: “het aantal mensen wat naar z’n werk moet met daarbij het aantal spullen wat vervoerd moet worden naar een ieder”. Dus wat staat ons te doen? Geen immigratie, nee ook geen zogenaamde asielzoeker, geen vrouw in NL meer als 2 kinderen, wordt het probleem vanzelf opgelost.

Steven van den Berg

Ik vind het eigenlijk geen slecht idee. Maar ik zou een proefperiode van 1 jaar willen voorstellen. Bij voldoende resultaat met doelen die vooraf zijn vastgesteld, permanent invoeren. Als dat effect heeft heel graag. Kijk ook naar het effect van nieuw asfalt. Binnen no-time staat het weer vast omdat mensen besluiten verder van huis te werken. Als je hiermee het tegenovergestelde bereikt vind ik dat prima!

Jan de Bruin

Kilometerheffing bestaat al lang in de vorm van accijns op de brandstoffen. In de Verenigde Staten is er geen accijns op de benzine omdat men daar vindt dat de burger zich moeten kunnen verplaatsen.
De accijns kunnen niet verder verhoogd worden omdat anders teveel mensen in België of Duitsland gaan tanken en probeert men met een voorwendsel kilometerheffing in te voeren.

Willem Bergmeester

Ik las dat aan ouderen gratis openbaar vervoer moet worden gegund. Aardig bedacht maar werkt niet. Om 2,5 km in weer en wind te moeten fietsen naar de dichtstbijzijnde bushalte, de fiets aan een boom moeten knopen en vervolgens in weer en wind op de bus moeten staan wachten, nee laat maar. Het rekeningrijden voor mensen die minder dan 10.000km/jaar rijden en €200/maand belasting betalen, zou wel eens aantrekkelijk kunnen zijn.

Frans Geurts van Kessel

Met één van de hoogste brandstofprijzen van Europa door accijnzen en belasting over belasting doen we in Nederland al aardig aan rekeningrijden. Daarnaast lopen we ook voorop in hoe duur het is om een auto te kopen (BPM) en te bezitten (MRB). Behalve als het een politiek correcte auto is (elektrisch). Hoewel dit in binnensteden ongetwijfeld voor minder fijnstof en dergelijke zal leiden lost het natuurlijk geen enkele file op. Rekeningrijden lost óók geen files op als er geen alternatieven zijn. Meer asfalt wel. Het wrange is ook dat vaak motorrijders, die niet bijdragen aan het fileprobleem maar aan de oplossing, met zoiets vaak toch weer gewoon als melkkoetje gezien worden. Wat ook direct de oneigenlijke redenen voor het invoeren van iets als rekeningrijden ontmaskert.

Jeroen Hetzler

Het is de bekende Pavlov-reactie: diegenen belasten die geen verweer hebben omdat die geen andere keuze hebben. Je ziet het ook bij de waanplannen voor het ‘van gas af’. Het zijn de bekende ondoordachte planeconomisch geïnspireerde -lees: linkse- plannen die alleen maar koopkracht aantasten zonder enig effect te sorteren.

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.