Festival

Fashionclash: rebels randje aan chic Maastricht

Door John de Greef - 16 juni 2017

Het jaarlijkse Fashionclash Festival wordt populairder. Maar de ongedwongen sfeer en interessante kijk op artistieke mode blijven.

‘Sjiek en sjoen.’ Dat is volgens Branko Popovic (34) in het plaatselijke dialect de associatie die Maastricht als populaire en luxe winkelstad oproept. Maar als medeoprichter van het platform Fashionclash wil hij dat Maastricht ook een andere kant dan chic en mooi toont. ‘Niet alleen voor de allure, ook voor de rauwheid van mode moet er plaats zijn,’ zegt Popovic.

Samen met Nawie Kuiper en Laurens Hamacher vormt hij het collectief dat de negende editie van het Fashionclash Festival organiseert. Ditmaal draait de vierdaagse manifestatie om de ‘zin’ van mode: zowel de zingeving als de zintuiglijke aspecten. Zo zal er werk te zien zijn waarvan de materialen geheel op gevoel (echt met de ogen dicht) zijn gekozen en verwerkt door ontwerpster Sepideh Ahadi.

‘Andere zaken willen we juist letterlijk zichtbaar maken. Bij de shows willen we zo transparant mogelijk te werk gaan. De catwalk wordt een breed podium waarbij het publiek ook achter de coulissen kijkt. En een atelier uit Bosnië komt in Maastricht laten zien hoe kleren daadwerkelijk worden gemaakt. Zoals je van gezond eten ook wil weten hoe dat tot stand komt, moet je ook weten hoe mode wordt gemaakt.’

Van links af: de organisatoren Branko Popovic, Nawie Kuiper en Laurens Hamacher
Van links af: de organisatoren Branko Popovic, Nawie Kuiper en Laurens Hamacher

Een tikje rebels

De naam van het festival verwijst deels naar een heftige botsing, een clash. En die is er ook zeker als het aankomt op de afwijkende smaken en stijlen van de vaak jonge, vaak beginnende ontwerpers, fotografen en kunstenaars die zich er presenteren. ‘We blijven graag een tikje rebels.’ Dat spreekt ook uit de keuze van de hoofdlocatie: de voormalige decorfabriek van Koninklijke Mosa, producent van aardewerk.

Het festival wil zo veel mogelijk verbindingen tot stand brengen via shows, exposities, en een markt met mode- en accessoiremerken. Zo kan een breder publiek kennismaken met avant-gardistische ontwerpers. Het doel is nationaliteiten, culturen, disciplines en talenten met elkaar in contact te brengen. Zo is er een samenwerking met instituten net over de grens in België en Duitsland, maar ook verder. ‘We hebben nu aanmeldingen van deelnemers uit 45 landen. Tot Ecuador aan toe. En we werken graag samen met podiumkunstenaars en studenten van de toneelacademie in Maastricht. Een fijne bijkomstigheid is dat toneelmakers en acteurs makkelijk hun lichaam tonen. Het is prachtig als disciplines zoals theater en mode in elkaar overlopen.’

Popovic is er nog altijd verbaasd over dat een klein ‘en behoorlijk naïef begonnen’ initiatief zo kon uitgroeien. Na voltooiing van de modeafdeling van de Academie Beeldende Kunsten Maastricht hoopten hij en enkele andere alumni zich als ontwerper in de stad te vestigen. ‘We zagen dat bijna iedereen er na zijn afstuderen weer wegtrok. Wij wilden ons graag duidelijk presenteren, maar niet via zo’n gebruikelijke fashion week zoals grote mode­steden die kennen. Dat paste niet.’

Inmiddels geniet het Fashionclash Festival internationaal bekendheid en is het vooral geliefd om de aangenaam ongedwongen sfeer waarin bezoekers makkelijk contacten kunnen leggen en kunnen genieten van een alternatieve en artistieke kijk op modevormgeving. De organisatie houdt het graag familiair. De beperkte financiële middelen dwingen al vaak tot het inschakelen van familie en vrienden.

Toen Popovic twaalf was, ontvluchtte zijn moeder met hem het toenmalige Joegoslavië. Hij noemt zichzelf een ex-asielzoeker die de hele procedure heeft doorlopen. ‘Ik was oud genoeg om veel te begrijpen van de situatie. En ik ben van de laatste generatie die Tito bewust heeft meegemaakt.’ Hij herinnert zich hoe hij onder het door Josip Broz Tito (1892-1980) ingevoerde communistische bewind op school de eed moest afleggen, maar hij is toch een beetje communist gebleven, zegt hij: ‘Ik geloof echt in samenwerking en in verbinding zoeken tussen culturen.’

De negende editie van het Fashionclash Festival is van 29 juni tot en met 2 juli op diverse locaties in Maastricht www.fashionclash.nl

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.