stijl

Zo werd Doutzen Kroes het op één na best betaalde model

Door Shari Deira - 19 augustus 2014

Dat het Friese topmodel Doutzen Kroes succesvol is wisten we al, maar hoe goed ze het daadwerkelijk doet, is dinsdag opnieuw gebleken. Kroes is het op een na best betaalde model ter wereld.

Alleen de Braziliaanse schone Gisele Bündchen verdiende vorig jaar meer dan Kroes, meldt het Amerikaanse tijdschrift Forbes. De 34-jarige Bündchen verdiende ongeveer 47 miljoen dollar (ruim 35 miljoen euro), en liet daarmee Kroes (29) met een inkomen van 8 miljoen dollar (ruim 5,5 miljoen euro) ver achter zich.

Waarmee verdiende Doutzen Kroes vorig jaar haar kapitaal? Elsevier.nl zet vijf grote klussen op een rij.

1. L’Oreal Paris

Kroes is al sinds 2006 gezicht van L’Oreal en ook vorig jaar schitterde ze in campagnes van het cosmeticamerk. De meeste recente commercial die Kroes maakte voor het merk was voor een product dat blonde haren in de zon nog meer laat oplichten.

Dankzij dit contract werd Kroes in een klap het bestbetaalde Nederlandse topmodel ooit.

2. Victoria’s Secret

Kroes werd al in 2008 een officiële angel van lingeriemerk Victoria’s Secret. Het merk staat bekend om de uitzinnige modeshows die elk jaar veel mooie beelden opleveren. Ondanks twee zwangerschappen heeft Kroes haar samenwerking met Victoria’s Secret kunnen voortzetten.

Nieuw in het lijstje van Doutzen Kroes was vorig jaar H&M. Samen met het populaire mannelijke model Tyson Ballou was Kroes te zien in de campagne voor de zomercollectie. De foto’s werden gemaakt in en rond een strandhuis in Mexico, door fotograaf Terry Richardson. Daarna was Kroes ook te zien in de campagne voor het najaar.

4. Emilio Pucci

In de najaarscampagne van de Italiaanse ontwerper Emilio Pucci droeg Kroes de bijzondere prints waar Pucci om bekendstaat en wist ze te verleiden met mooie hoge laarzen. Modefotografen Mert Alas en Marcus Piggott, Mert & Marcus, schoten de campagne met Kroes.

5. Miu Miu

Samen met onder anderen Adriana Lima, die het op twee na best betaalde topmodel is, deed Kroes vorig jaar de voorjaarscampagne van Miu Miu. Het modemerk omschreef de beelden zelf als mise-en-scènes en stillevens in een mysterieuze, maar huiselijke setting.

De reclamecampagne werd geschoten door het Nederlandse duo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.