stijl

Najaarsmode D&G leek succes, tot de roep klonk om een boycot

Door John de Greef - 28 april 2015

De najaarsmode van Dolce & Gabbana, een ode aan La mamma, leek een geheid succes. Totdat Elton John plotseling opriep tot een boycot.

De Italiaanse ontwerpers Domenico Dolce (56) en Stefano Gabbana (52) vinden voor hun Dolce & Gabbana-mode vooral inspiratie op Sicilië. Het is het eiland waar Dolce, de kleinere en kale van de twee, is geboren en woonde tot hij een modeopleiding ging volgen in Milaan. Daar ontmoette hij Gabbana, met wie hij een liefdesrelatie en een modemerk begon.

Inmiddels zijn de twee geen levenspartners meer (hun ruzies waren naar verluidt legendarisch), maar voeren ze samen nog wel de creatieve en zakelijke leiding over hun omvangrijke en succesvolle modehuis, waarin miljarden omgaan en dat meer dan drieduizend werknemers in dienst heeft.

Doordat Sicilië zo’n ontzettend kleurrijke cultuur en een bijzonder bewogen historie heeft – het werd overheerst door onder anderen Grieken, Romeinen, Arabieren en Spanjaarden – droogt het als inspiratiebron voor Dolce & Gabbana niet op.

Al sinds de midden jaren tachtig brengen Dolce & Gabbana, kortweg D&G, een typisch sensuele kleedstijl ontleend aan een romantische en nostalgische kijk op de Sicilianen zoals ze zich opdoffen voor kerk of kermis. Volksvlijtmotieven, oude ruïnes, kerkelijke en nogal kitscherige kunst en zelfs stierenvechten – alles typisch Siciliaans – domineerden de laatste seizoenen de diverse collecties.

Familie

Voor de nieuwste najaarsmode voor mannen, die net als de wintermode voor vrouwen deze zomer al in de verkoop gaat, brachten de ontwerpers in januari van dit jaar een ode aan de grote Siciliaanse familie. La famiglia werd geportretteerd door grootvaders en grootmoeders, ooms en tantes plus jongelingen die samen het levende decor voor de show vormden. Familieportretten werden ook gebruikt als afbeelding op de kleren.

Een paar weken later volgde de vrouwenmodeshow. En die was één grote lofzang op La mamma. Uitgevoerd in de zwoele en romantische Siciliaanse Dolce & Gabbana-stijl, maar als thema mondiaal herkenbaar.

Nu bevolkten vrouwen met kind of baby het decor en ook de catwalk. Zelfs een duidelijk zwanger model liep mee in de parade, waarbij naast veel rozenmotieven vooral moederdagkindertekeningen en ‘Ik houd van mama’-kreten de ontwerpen sierden. Samen met een luidkeels gezongen Viva la mamma als soundtrack deed alle verbeelde moederliefde het publiek smelten, zuchten en enthousiast klappen – vooral voor ieder meegetorst klein kind op de catwalk.

Boycot

Succes leek gegarandeerd voor deze collectie. Totdat twee weken later de Britse zanger Elton John opriep tot een wereldwijde boycot van Dolce & Gabbana en hij veel bijval kreeg.

Zijn woede was gewekt door een interview van de ontwerpers in het Italiaanse tijdschrift Panorama. Daarin meldde Dolce, gesteund en aangevuld door Gabbana, dat volgens hem een kind altijd een moeder en een vader hoort te hebben. Het traditionele gezin was de maatstaf. Adoptie door homo-paren was ongewenst. En moderne, alternatieve  vruchtbaarheidsmethodes werden bekritiseerd en zo verkregen kinderen werden ‘synthetisch’ genoemd.

Elton John, samen met zijn man vader van twee, volgens de modeontwerpers ‘synthetische’ kinderen, reageerde furieus en riep via Instagram op tot een boycot. Hij kreeg veel bijval van sterren zoals Madonna (tot dan een liefhebber van de Dolce & Gabbana-mode), en vele anderen.

Het kwam zelfs tot een demonstratie voor de Dolce & Gabbana-winkel in Londen. Vooral het onbegrip dat twee homoseksuele ontwerpers zich zo uitspraken, was groot. Hun directe en later nogmaals herhaalde verweer dat ze toch recht hadden op hun mening, bracht Gabbana via Instagram uiterst onhandig naar buiten door met referte aan de brute aanslag op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo ‘Je Suis D&G’ te schrijven.

In het heetst van de digitale woordenwisseling werd Elton John ook nog een fascist genoemd. Inmiddels zwijgen Dolce & Gabbana, na te hebben verklaard dat ze respect hebben voor ieders keuze. De oproep tot  een boycot wordt inmiddels bijna niet meer herhaald. Maar het blijft afwachten wat er straks met de Viva la mamma-collectie gebeurt. Overwint de moederliefde?

Een tableau vivant van moeders en kinderen als show-decor (foto: catwalkpictures.com)

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.