stijl

Mode-ontwerper en regisseur Tom Ford blijft seks verkopen

Door John de Greef - 04 mei 2015

Tom Ford knipoogt naar zijn succes bij Gucci uit de jaren negentig. Hij verkoopt met veel sensualiteit kleren en cosmetica.

Het was een verrassende ontdekking. De vondst van vele provocerende polaroids waarop de Italiaanse architect en meubelontwerper Carlo Mollino (1905-1973) zijn liefde voor vrouwelijke vormen in schaarse kleren vastlegde.

Voor de Amerikaanse ontwerper Tom Ford (53) diende de inmiddels tot kunst bestempelde fotografie als inspiratie voor zijn huidige voorjaarscollectie. ‘Misschien dat anderen Mollino’s foto’s softporno noemen, maar wat mij er zo aan fascineert, is juist de fixatie op de spanning tussen kleren en seksualiteit’.

Sensualiteit en mode is het expliciete terrein waarop Ford al sinds de jaren negentig excelleert. Zijn voorjaarsmode, gepresenteerd in Londen, toonde ditmaal zoveel bloot en doorkijk-effecten dat speelsheid en vulgariteit gevaarlijk dicht bij elkaar lagen.

Uitgesproken

Ford meldde dat hij voor het ontwerpen altijd eerst kijkt naar de voorgaande collectie. Die was in zijn ogen braaf uitgevallen, dus voelde hij zich nu aangetrokken tot gewaagde mode. ‘Het type kleding dat me in de beginjaren negentig ook hielp om een bekend ontwerper te worden.’

Het is inderdaad Fords sterke voorkeur voor uitgesproken sexy kleren die niet alleen hem zijn bekendheid opleverde, maar ook het destijds bijna failliete Italiaanse modehuis Gucci aan een succesvolle weder­geboorte hielp.

Ford startte in 1990 als vrij onbekende ontwerper bij het zieltogende Gucci na afwisselende studies in theater, binnenhuisarchitectuur en uiteindelijk modevormgeving en wat werk als model. Zijn toenmalige vriend en huidige echtgenoot Richard Buckley (67), met wie hij de zorg voor hun kind deelt, genoot als modejournalist meer bekendheid.

Ford maakte snel naam. Met hulp van invloedrijke stylisten en fotografen, zijn good looks en een charmante, maar ook vaak grondig ingestudeerde  manier van optreden. En vooral met zijn uitzonderlijk sexy kijk op in wezen zeer klassieke kleren voor vrouw én man.

‘Porno-chic’

In 1994 had hij bij Gucci alle creatieve touwtjes in handen en wist hij met aandacht trekkende shows en uitgesproken sensuele reclamecampagnes voor mode en geuren het merk Gucci felbegeerd te maken. De Gucci-stijl kreeg de bijnaam ‘porno-chic’. Bekend en berucht is de foto van een geknielde jongen die in het schaamhaar van een vrouwelijk model het Gucci-logo scheert.

Eind jaren negentig zou de waarde van Gucci zo’n 4 miljard euro zijn. Kort daarna wordt het Franse modehuis Yves Saint Laurent (YSL) geannexeerd en wil Ford ook daar als creatief directeur de mode en parfums van een uitgesproken sexy imago voorzien.

Dat levert hem slechte kritiek op en in 2004 geeft Tom Ford zijn emotionele en perfect georkestreerde afscheidsshows bij Gucci en YSL. Het verbaast niemand dat de inmiddels zeer vermogende Ford ambities toont in de filmwereld. Zijn regiedebuut laat op zich wachten, maar in 2009 levert hij de bejubelde film A Single Man af.

Exclusief

Maar de mode verlaat hij niet. Langzaam en vooral met investeringen van andere firma’s bouwt hij zijn Tom Ford-imperium op. Opvallende monturen ontwerpt hij al in 2004 voor brillenfabrikant Safilo, drie jaar later gevolgd door kostbare mannenmode in samenwerking met pakkenmaker Zegna.

Tom Ford vult er enkele hoogst exclusieve eigen winkels mee, waar de vermogende klant zich moet voelen alsof hij door zijn persoonlijke butler wordt aangekleed.

In 2011 introduceert Ford mode voor de vrouw met uiteraard veel gevoel voor sen­suele luxe. Die bedient hij sinds 2006 samen met cosmeticagigant Estée Lauder ook al met Tom Ford-parfums. Onder zijn naam worden steeds meer geuren en verzorgingsproducten uitgebracht, een omvangrijk assortiment. Aan de vrouw en ook aan de man (er is zelfs dure olie voor de baard) gebracht met opvallende campagnes.

Met succes. Zo keken eind vorig jaar veel vrouwen in Nederland reikhalzend uit naar de lipstick die toen ook hier werd geïntroduceerd: Lips & Boys. Een serie van vijftig tinten lippenstift in een kleiner formaat (en een iets gereduceerde prijs van net onder de drie tientjes) aangeprezen met de kreet: ‘Shop the Boys‘ en een foto van een vrouw die zwoel de lippen stift van een mooie man.

Nieuwe oogmake-up geïnspireerd op de catwalkcollectie wordt op de Tom Ford-site aangeprezen als  ‘Shaggable lived-in look‘. Betamelijk vertaald: opmaak na een heftig liefdesspel.

Trouw aan zijn stelregel dat zijn volgende collectie een reactie is op de voorgaande, toonde Ford voor komend najaar een decentere mode met veel zwierige franje op een catwalk vol rozenblaadjes. De show was in Los Angeles voor een publiek dat voor meer dan de helft in de Hollywood-filmindustrie werkt. De ontwerper heeft duidelijk plannen voor een tweede film.

Elsevier nummer 19, 9 mei 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.