stijl

Wat zijn de Italianen precies van plan met de man?

Door John de Greef - 23 juni 2015

John de Greef blogt vanaf de catwalk in Milaan, waar de mannenmode voor voorjaar en zomer 2016 wordt gepresenteerd.

De dagen rond Vaderdag was het showtime voor mannen in Milaan: de presentatie van de collecties voor voorjaar en zomer 2016.

Met een nogal gevarieerde kijk op de nieuwe kleren van de nogal jonge man. Mode die steeds vaker extra ruim uitvalt, ingetogen van kleur is of juist opvallend en uitbundig is versierd.

Het is aan de man om te mixen. Hieronder een proeve van de belangrijkste ontwerpers die in Milaan hun ingrediënten toonden voor een modieuze cocktail zonder verplichting tot nuttigen.

Ruim en rustig aan de ene kant en heftig druk gedessineerd aan de andere kant. Het Dolce & Gabbana-ontwerpduo toonde beide stijlen, maar mengde ook soepel zijde, elegante pakken en heel veel weelderige Chinese versieringen. Alles in een bonte stoet die eindigde met sportieve poloshirtjes vol kleur en Aziatische dessins als bloesem of draak.

Milaan trekt als mekka van de mondiale mannenmode allerlei nationaliteiten aan. Zo toonde Amerikaan Ralph Lauren er in zijn eigen palazzo dat zijn luxe Purple Label de man nu kleren biedt voor alle momenten van de dag: van gestroomlijnd motorjack tot linnen flaneerpak.

En, uitzonderlijk: ook dassen! Ralph Lauren begrijpt de representatieve man. En daarmee was hij uniek in Milaan.

Vloeiende stoffen in ruime, soms wijde vorm leken bij Fendi soms bijna ‘vloeibaar’. Naast aantrekkelijke ruime joggingbroeken, de zogenoemde joggers voor luxe flaneren samen met wapperende jacks, ook wat aandachttrekkende gekkigheid bij Fendi.

Heftige dessins en zelfs geschoren bont met kleurtjes en allerlei Gremlins in bont als accessoire. Het leverde een aantrekkelijk gevarieerde show.

De Diesel Black Gold-collectie was in tweeën te delen. Onder: skinny-strakke broeken met veel neo-punk effecten, denk aan moedwillige inkepingen en rafels. Van boven was het meer fashion forward met allerlei fris-klassieke jasjes en jacks met meer appeal voor volwassen jeansmannen.

De Corneliani-jasjes en -pakkenman zal even knipperen met zijn ogen, maar zelfs de knielange broeken straalden een aangename rust uit. Relaxed was het sleutelwoord. Met veel zwart en blauw, linnen en katoen.

En streepbroeken die erg aan de soepele Italiaanse mode uit de jaren tachtig deden denken. Maar dat weten alleen oude mannen zoals de schrijver van dit blog (die in de Milanese hitte steeds jaloerser werd op alle model- en modemannen in korte broek).

In een steriel witte zaal opende de show van het luxe Ermenegildo Zegna-label, ontworpen door Stefano Pilati, met veel zwarte outfits. Alles ruim en rustig en eigentijds-klassiek voor mannen die betamelijk beschaafd durven op te vallen.

Na zwart was er ook ruimte voor stralend wit en ruiten (de laatste soms alleen op de rug verwerkt), giga-zakken en de comeback van de blouson (zo’n sierlijk jack). Mode voor verwende mannen, maar wel mooie mode!

Naast heel veel vrouwen bracht de tachtigplusser Giorgio Armani, naast wat onnodige brillen en petten, een vrij beheerst mannenmodebeeld in voornamelijk blauw en grijs op de Emporio Armani-catwalk.

De ruime bandplooibroeken en de wijde parka’s herinnerden aan de jaren tachtig, maar waren ook eigentijds genoeg om daar bovenuit te stijgen en jongeren te bekoren.

Les Hommes

De twee Belgen achter dit tien jaar oude label brachten een markant gestroomlijnd beeld. Soms ruim, soms slank. Soms sportief (met veel van dat doorkijkgaatjesstof mesh) en met een redelijk ingetogen lijnenspel, soms uitbundig opgesierd door geometrische dessins.

Stukken die sterke verwantschap hebben met het huidige aanbod in de nieuwe Les Hommes-shop in Milaan onder de spiksplinternieuwe wolkenkrabbers naast Corso Como.

Veel zeemkleurig beige voor allerlei kleren, van pak tot jack, in de Calvin Klein Collection, waarbij ontwerper Italo Zucchelli het accent legde op het atletische lichaam. Dat heeft volgens de duidelijk uitgedragen Calvin Klein-begrippen soms niet meer nodig dan een slanke en vale jeans in soepele stof en dito jackje. Met van de taille afgezakte banden en een flinke dosis zwart werd het allemaal net niet te gewoon.

Salvatore Ferragamo

De locatie, de beurs in het zakencentrum van Milaan, voor de gelegenheid ingericht met een bric-à-brac van jungle-spullen inclusief een groot Bokito-beeld, daagde Ferragamo niet uit tot veel klassieke pakken. Wel tot het weinig zakelijke zwart en bruin. En veel geometrische effecten (ook op de kuit van de broek), jockey-petten en jockey-jackjes en allerlei tasjes aan heup of in de hand.

Missoni

De helderste kleuren op de lange Missoni-catwalk waren de rozenblaadjes die waren uitgestrooid. De tinten van het befaamde Missoni multi-color breiwerk en de gedessineerde pakken maakten een door de zon verbleekte indruk. Dat paste prima bij de talloze safari-elementen.

Maar uitgesproken modieus wilde het bekende Missoni-werk, zoals een blouson in gebreid patchwork, niet worden.

Geometrische dessins en versieringen, maar ook dessins van konijntjes, race-autootjes en wijde, beslist korte broeken en veel glimmend lak. Miuccia Prada was in een speelse bui met haar mannenmode, die soms meer voor jongetjes ontworpen leek. En die ze vertoonde met veel vrouwen op de catwalk.

Ook voor de dames waren er konijntjes op jarenzestigjurken. Alle jonge vrolijkheid, vooral die van de Prada-vrouwen resort-collectie die al de komende winter in de winkels hangt, ontnam bijna het zicht op de klassiekere, lange jassen voor mannen die minder jongensachtig willen zijn in voorjaar 2016.

Het is menens bij Gucci wat de grote ommezwaai in stijl betreft. In een oude spoorweghal met underground neonverlichting werd duidelijk gemaakt dat Gucci niet langer staat voor gepolijste seks- en sensuele rock’n’roll-stijl.

Met veel sierlijke vrouwelijkheid en speelse romantiek van vogeltjes en bijen (geheel onschuldig) en veel referenties aan de jaren zeventig werd de man aangekleed als een meisje – inclusief gehaakt speelpakje, doorkijkkant en ruches.

De nieuwe ontwerper Alessandro Michele en zijn managers hebben lef, en wie weet ook het gelijk aan hun zijde bij het aanboren van een nieuwe, jongere doelgroep. De jongens waren nauwelijks van de meisjes te onderscheiden, maar wie goed keek, zag enkele weelderige ontwerpen die wel eens door velen begeerd kunnen gaan worden.

Moncler Gamme Bleu

Thom Browne heeft bij het ontwerpen van de Moncler Gamme Bleu-collectie al heel wat bizarre varianten op sportkleding getoond. Voor de komende zomer inspireerde hij zich op roeien. En dat leverde veel speelse blazertjes in rood-wit-blauw (en ook in hoogglanzend roze en mintgroen) op, plus een overdosis korte broeken.

Alles viel draagbaarder uit dan ooit. Waarschijnlijk tot verdriet van veel Japans publiek, dat de voorkeur voor uitzonderlijke Moncler-ontwerpen graag extreem uitdraagt.

Canali

Zelfs bij Canali, de maker van decente, zakelijke mannenpakken, is het geloof in het traditionele kostuum niet groot. Althans niet bij het geven van de modeshow. Varianten in jeans-achtig materiaal en veel sportievere kleren maakten de show uit waar sweatshirts bij belangrijker leken dan pakken.

De klad zit duidelijk in het representatieve, moderne kostuum. De das was al afgedaan en ging ook voor deze show niet meer om.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.