stijl

Zomermannenmode in Milaan: ruim en rustig of juist wild

Door John de Greef - 29 juni 2015

Volop variatie bij de zomermannen­modeshows 2016. Maar weinig representatieve pakken, die bleken net als de das uit de gratie.

Sinds enkele weken is Milaan – het centrum van de internationale mannenmode – twee particuliere musea rijker. Giorgio Armani heeft pal tegenover zijn hoofdkantoor (met een eigen modeshowtheater) de opslag van een voormalige Nestlé-­fabriek laten verbouwen.

Hij herdoopte het tot Armani/Silos: een ingetogen, maar bijzonder esthetisch groot geheel in koel beton. Het museum is gevuld met een omvangrijk overzicht van Armani-ontwerpen, dat begint met een jurkje uit de jaren tachtig, prominent bedrukt met een zwart-witportret van Giorgio Armani zelf.

Ook modeontwerper Miuccia Prada opende een eigen museum. Deze Fonda­zione Prada kreeg eveneens een onderkomen in een afgedankt industrieel gebouw, dat architect Rem Koolhaas deels goud schilderde en uitbreidde met afwisselend expositiehallen en fraaie buitenruimten.

Jaren tachtig

De Fondazione Prada herbergt juist zeer diverse kunst, van eeuwenoude gobelins tot eigentijdse textielen beelden van Louise Bourgeois. Maar geen Prada-mode.

De keuze en aanpak van Armani en Prada leken weerspiegeld in hun mannenmodeshows in Milaan, in en rond het vaderdagweekeinde. Giorgio Armani toonde zich voor voorjaar 2016 meester van zijn eigen stijl. Met neutrale kleuren, ruime vormen en soepele, soms uiterst dunne materialen citeerde hij in zijn nieuwe Giorgio Armani-collectie zijn beste werk uit de jaren tachtig.

Voor zijn minder kostbare Emporio Armani-lijn voegde hij wat dessins, brilletjes en petten toe, maar ook daarin was de onvervalste Armani-stijl vol souplesse voor volwassen mannen herkenbaar. Overigens toonde Armani ook flink veel vrouwenmode.

De mannenmodeshows worden steeds vaker aangegrepen om pers en vakpubliek te laten kennismaken met de zogenoemde resort- of tussencollecties voor vrouwen, die al vanaf komend najaar in de winkels te koop zijn.

Krullen

Ook bij Miuccia Prada waren veel meisjesmodellen in resort-kleding te zien. Maar de aandacht was vooral gericht op een verrassende visie op de Prada-man. Die werd dit keer aangekleed als een jongeman, of zelfs als een jongetje, vaak met een prettig warrige bos krullen. Hij droeg een wijde, korte broek en lakleren jackje dat bewust nonchalant naar achteren was geschoven.

Verder opvallende kleurtjes in geometrische patronen of dessins van raceautootjes of ­konijntjes. Naast enkele stijlvollere jassen en meer ingetogen kleren vielen vooral deze speelse effecten op.

Opvallende kleurvlakken en patronen, of andere aandachttrekkende dessins, zoals bij Dolce & Gabbana Chinese bloesem- en draakmotieven, leken haaks te staan op de voorkeur van veel ontwerpers voor kleren in een rustige uitvoering.

Maar de twee stijlen lieten zich ook verenigen op de catwalk. Zoals bij Fendi, waar ruime kleren – soms leken de materialen bijna vloeibaar – werden afgewisseld met wilde dessins.

Ingetogen

Maar veel modehuizen kozen dus vooral voor de meer ingetogen stijl, verwant aan het werk van Armani. Zo waren de collecties van Corneliani en Zegna beide uitgevoerd in rustige kleuren (waarbij zwart de boventoon voerde) en ruimvallend. Beide merken, die zich tot voor kort concentreerden op de zakelijke, representatieve man, leken nu nauwelijks aan pakken of dassen te denken.

Zegna en Corneliani vormden daarmee beslist geen uitzondering. De Amerikaanse ontwerper Ralph Lauren, die zijn uitgebreide Purple Label dit keer in Milaan presenteerde, voorkwam dat het traditionele jasje-dasje of het stijlvolle pak de witte raaf van de Italiaanse modedagen werd.

Maar ook bij Ralph Lauren staat het mannenmodebeeld niet stil. Een klassiek smokingjasje ging boven een nette jeans en naast een donkere krijtstreep broek werd de Ralph Lauren-man fel geel en oranje geboden.

Om het jongetje in de volwassen man niet te vergeten, was er een jeugdig jack geïnspireerd op de motorsport. Een ontwerp dat niet zo lang geleden ook deel had kunnen uitmaken van de Gucci-collectie.

Bij dit modehuis werd de begin dit jaar gemaakte drastische ommezwaai in stijl overduidelijk gecontinueerd. De man werd bij Gucci niet als jongen, maar als meisje aangekleed en was soms niet te onderscheiden van de echte Gucci-meisjes die in de show meeliepen.

Met gehaakte kragen en speelpakjes, met bijtjes en bloemen, kanten en rokken en heel veel zaken waarmee popgroepen in de jaren zeventig al de aandacht trokken. Of het tot verkoop leidt, is zeer de vraag, maar het leverde Gucci extra aandacht op.

Elsevier nummer 27, 4 juli 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.