stijl

Ruimtelijke versieringen van Claes Iversen

Door John de Greef - 31 juli 2015

Ontwerper Claes Iversen wil ook zijn confectie graag de schoonheid meegeven die zijn kostbare couture zo succesvol maakt.

Najaar 2009 verwoestte een brand in een opslag het archief, inclusief afstudeerwerk en andere unieke creaties, van couturier Claes Iversen (38). ‘Toen vond ik het afschuwelijk. Nu denk ik: niets meer aan te doen. We hebben nog wel eens geprobeerd replica’s te maken. Maar ach, mode gaat over nu. Dus ik concentreer me liever op nieuwe collecties.’

De blonde Iversen, geboren en opgegroeid in Denemarken, spreekt weloverwogen in bijna accentloos Nederlands en maakt een opgeruimde indruk in zijn smetteloze studio, showroom en atelier in de Amsterdamse Houthavens. ‘We verwerken heel veel wit materiaal hier,’ zegt hij met een verwijzing naar de vele opdrachten voor bruidsjurken die er naar zijn ontwerp op maat worden uitgevoerd.

Songfestival

Bij het grote publiek werd Iversen bekend als de schepper van het witte romantische jurkje dat zangeres Ilse de Lange vorig jaar droeg tijdens het Songfestival. De eer daarvoor deelt Iversen genereus met de zangeres omdat zij zo goed wist wat ze aan wilde tijdens haar optreden.

Maar het zijn toch vooral de uiterste zorg en inventiviteit waarmee hij met ruimtelijke versieringen zijn creaties vormgeeft die hem onderscheiden en waardoor hij in modekringen al bekendheid genoot. Vlinders, bloemen, decoraties van sierstenen of een regen van kralen laten de handgemaakte couture-stukken van Iversen extra opvallen.

Al tijdens zijn studie aan de modeafdeling van de Haagse kunstacademie was hij gefascineerd door oude technieken, zoals borduren, en door een nieuwe interpretatie ervan. Revolutionaire vormen zijn niet aan hem besteed. Hij houdt het liever herkenbaar klassiek en zoekt de schoonheid in verrassende decoratie en details.

‘Ik experimenteer op kleine schaal.’ Zo omschrijft hij zijn versieringen die hij eerst zelf uitwerkt in proeven en die vervolgens in het atelier verder worden uitgevoerd. Een proces waarvan hij geniet. ‘Je ziet het groeien. Eerst in delen op het borduurraam.’ Als die delen aan elkaar zijn genaaid, wordt er ook over de naden heen geborduurd.

Respect

Het is een uitdaging om het zo licht mogelijk te houden, maar ook zo dat alle versiering er echt driedimensionaal uitziet. Iversen noemt dat de magische wereld van de handgemaakte couture. Een stukje van die magie wil hij ook meegeven aan zijn nieuwe confectielijn II by Claes Iversen – binnen de beperkingen die minder kostbare materialen en verwerkingen nu eenmaal met zich meebrengen.

Met respect voor de originele couture-creatie voor Ilse de Lange (‘Het zou niet netjes zijn als we het namaken’) toonde hij al eens een ‘gestripte’ versie ervan: een wit jurkje, heel sierlijk en typisch Claes. In een stijl die ook herkenbaar is in een blauw kanten, getailleerd confectiejurkje met witte contrastbanden. Het is het duurste stuk (€ 399) uit de nieuwe confectiecollectie. In Nederland verkrijgbaar, maar nog niet daarbuiten.

Dus ook niet in Denemarken, het land dat hij na de middelbare school verruilde voor Nederland. ‘Ik wilde er even een jaartje tussenuit. Maar ja, ik bleef hier hangen.’  Koningin Máxima droeg tijdens een staatsbezoek aan Denemarken kleren van Claes Iversen. Dat bleef niet onopgemerkt.

‘Mijn moeder heeft alles in de gaten gehouden wat er in de pers verscheen. Denen zijn nogal trots op hun nationaliteit. Maar ik werd wel de Deen genoemd die naar Nederland is geëmigreerd.’

Elsevier nummer 32, 8 augustus 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.