stijl

Slecht en sexy op de catwalk bij Givenchy-show in Parijs

Door John de Greef - 20 juli 2015

Givenchy boekt succes met mode voor ondeugende types. Een mix van kleermakerskunst en kitsch, stoer en sensueel. En religie.

De hitte van de laatste vrijdag van juni bleef ook in de avond hangen onder het afdak van La Halle aux Chevaux, de oude paardenmarkt van Parijs. Een weinig luxe locatie voor een modeshow. Of eigenlijk twee shows. Zowel de Givenchy-mannenmode voor voorjaar/zomer 2016 als ook de haute couture, de met veel handwerk gemaakte vrouwenmode voor komend najaar, werd er getoond.

Modellen meanderden vlak langs het publiek. Ze liepen door een metalen kooi om ten slotte op een verhoging te stappen. Daar draaiden ze een rondje om zich nogmaals van alle kanten te tonen.

De viriele macho’s in de voorjaarsconfectie oogden veel stoerder dan de modellen bij andere modehuizen. Zeker in hun krijtstreeppakken. En de tien meisjes gingen gekleed in uiterst sensuele, om niet te zeggen uitgesproken sexy couture, die nog maar weinig te maken leek te hebben met het ooit deftige karakter van deze exclusieve vorm van mode.

De elfde haute-couturecreatie sloot de show. Het was een zwart glitterjasje met niet meer eronder dan een eveneens zwarte slip, bh en dijhoge kousen. Draagster was het beroemde model Noami Campbell (45). Zij keurde de hele verhoging geen blik waardig en verdween met stalen gezicht direct in de coulissen.

Daaruit sprong de creatief leider van Givenchy, de Italiaan Riccardo Tisci (40), tevoorschijn om snel te bedanken voor het applaus en om direct weer backstage te verdwijnen. Daar meldde hij blij te zijn dat hij zijn couture weer eens had getoond. Hij had immers een paar seizoenen overgeslagen.

Sleutels

Hij noemde zijn modellen liefdevol een bende van bad boys and bad girls, En hij verklaarde nog eens dat zijn rooms-katholieke opvoeding hem sterk blijft inspireren. Dat was duidelijk te zien.

Behalve veel rokvormen voor mannen vielen de diverse afbeeldingen van Jezus op. Evenals rozenkransen en kruisen, gedragen voor de sier. In zijn ontwerpwerk en in interviews benadrukt Tisci, nu tien jaar in dienst bij Givenchy, vaak het belang van religieuze motieven voor zijn werk.

Maar waren de grote sleutels die de modellen droegen, evenals de kooien, de overalls en de stoere kielen op de catwalk niet eerder een verwijzing naar het gevang waar slechte jongens en meisjes kunnen eindigen? Of moesten we denken aan apostel Pe­trus, de sleutelbewaarder van het koninkrijk der hemelen?

Tim Blanks, die voor Style.com de modeshows verslaat, kwam met een antwoord dat beide visies verenigt: was Jezus niet de beroemdste gevangene uit de wereldgeschiedenis?

Het was beslist geen straf om te kijken naar de Givenchy-show en de fascinerende mengeling van het hoge en het lage, van geraffineerde kleermakerskunst, vol opvallende ster- en streeppatronen, maar ook van platvloers effect. Zoals bijvoorbeeld de ongegeneerde doorkijk die de dure couture­creaties boden. Mochten ze op maat worden besteld, dan kan er uiteraard een voering in worden gezet.

Favoriete muze

Maar het ligt voor de hand dat prominente Givenchy-fans, zoals muzikant Kanye West en zijn echtgenote Kim Kardashian (wereldberoemd door slechts een realityshow) het onvervalste sexy karakter van de vrouwenkleren juist toejuichen.

Kims halfzusje Kendall Jenner liep als model mee in de Givenchy-couture, onder toeziend oog van hun beider moeder Kris Jenner op de eerste rij.

Niet alleen Jezus, maar ook Jenners beeltenis raasde direct over internet, waar al het Givenchy-nieuws gretig werd ontvangen. Wat een wereld van verschil met de ingetogen, sophisticated stijl waarmee de oorspronkelijke ontwerper Hubert de Givenchy (88) zijn favoriete muze, de actrice Audrey Hepburn, ooit kleedde.

Tisci vroeg onlangs de geblondeerde en in de loop van de jaren nogal getransformeerde Donatella Versace, van het concurrerende modelabel, als model voor de nieuwe Givenchy-campagne. Dat wakkerde het gerucht aan dat de succesvolle Tisci lonkt naar werk bij een ander modehuis.

Mocht hij ooit vertrekken, dan betekent dat niet alleen een creatieve, maar ook commerciële aderlating voor Givenchy, want het modehuis is populairder dan ooit.

Elsevier nummer 30, 25 juli 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.