stijl

Modemerken en ontwerpers ontdekken de rugzak

Door John de Greef - 07 augustus 2015

Niet alleen bij scholieren is de rugzak bijzonder populair. Ook vermaarde modemerken en ontwerpers hebben de backpack ontdekt.

De ooit zo eenvoudige en praktische rugzak is flink uitgezworven. Hij heeft bij jongeren de traditionele schooltas met handvat als solide vervoerder van keurig gekafte boeken verdreven.

Ook is de rugzak een geduchte concurrent voor de aktetas voor volwassenen. Die bevat steeds minder papierwerk. En waar vroeger een flinke plek moest worden ingeruimd voor een forse laptop, volstaat nu een tablet.

De sportievere uitstraling van de rugzak stimuleert gebruik door alle leeftijden. Een andere goede reden voor een overstap is dat het meegetorste gewicht aan spullen beter is verdeeld over de schouders en rug. Bovendien blijven de armen en handen vrij. Wel blijft het oppassen met kostbaarheden, want de rugtas blijft een uitermate ‘handige’ prooi voor (rug)zakkenrollers.

Modemerken

Naast de vele praktische standaardexemplaren met een prijs van circa vier tientjes, is er een groeiend aanbod van luxe, opvallend modieuze tassen voor op de rug. Prestigieuze modemerken als Valentino, Fendi en Bottega Veneta brengen rugzakken voor beide seksen, maar vooral voor mannen die liever niet met een tas in de hand lopen.

De prijzen liggen tussen de 1.400 en 2.600 euro. Een beslist hoge prijsrange die Bottega Veneta ver overstijgt met een exemplaar voor de verwende heer dat 7.000 euro kost. Daarvoor is de vrij klassieke tas wel uitgevoerd in chocoladebruin struisvogelleer – herkenbaar aan de oppervlakte vol ‘puisten’, waaruit ooit de veren uit de huid staken. De uitdrukking ‘Het geld groeit me niet op de rug!’ lijkt hiermee een heel nieuwe betekenis te hebben gekregen.

Opmerkelijk aan de kostbare struisvogelrugzak van Bottega Veneta is dat hij sterk lijkt op het ouderwetse plompe prototype met eenvoudige riempjes. Het type dat niet alleen in het Duits Rucksack wordt genoemd. Ook Britten gebruiken deze Duitse naam, hoewel ze in het Engels ook de variant ‘backpack‘ hebben. Gek genoeg is dat bij ons vooral de aanduiding voor extra grote en hoge tassen waarmee rugzaktoeristen rondtrekken.

Een merk dat bij de jeugd wint aan populariteit is Herschel Supply. Dat biedt langwerpige rugtassen die aan de reislustige backpack doen denken. De populariteit van merken verschilt per regio en zelfs per school, maar  vooral geliefd zijn tassen van JanSport en Eastpak. Beide merken verruimen het assortiment van de standaardrugzak meer en meer. Ze zijn er met glitter, bloemen en andere fantasie-uitvoeringen.

Karakter

Die tendens tot verfraaien is vooral te danken aan Eastpak, een rugzakmerk dat ruim zestig jaar geleden praktische plunjezakken begon te maken voor het Amerikaanse leger. Het verbreedde in de jaren zeventig het assortiment en de klandizie door rugzakken aan studenten te gaan verkopen. In 1984 is Eastpak zo overtuigd van de lange levensduur van de tassen dat het een garantie van dertig jaar afgeeft.

Maar een modieus karakter blijkt toch aantrekkelijker dan een solide. Sinds vier jaar roept de rugzakmaker geregeld de hulp in van gerenommeerde designers om via een zogenoemde collab – afkorting van collaboration oftewel samenwerking – tot bijzondere tassen te komen. In gelimiteerde series en met een flink hogere prijs (waarvan soms een deel naar een goed doel gaat) worden bijzondere ontwerpen verkocht.

Zo zijn er de tassen met een monsterachtig gezicht gecreëerd door modeontwerper Walter Van Beirendonck. Dit jaar ging modeontwerper Jean Paul Gaultier een collab met Eastpak aan. Hij presenteerde rugzakken die eruitzagen als het verleidelijke Gaultier-korset of als een stoer zwart bomberjack met een bloesende oranje voering.

Een samenwerking met Vlisco, het Nederlandse bedrijf dat vooral in Afrika uitzonderlijk geliefd is om zijn kleurige prints, leverde voor deze zomer bonte rugzakken op met bijpassend picknickkleed (prijs: 250 euro).

Voor dit najaar zijn het de dessins van het Londense House of Hackney die de Eastpak-rugzakken doen opvallen (prijzen vanaf 99 euro en 199 euro voor de gelimiteerde exemplaren). Met blaadjes, bloemen en beesten, maar ook motieven van Perzische kleedjes.

Elsevier 33, 15 augustus 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.