stijl

Vijf eeuwen Nederlandse geschiedenis onder de hamer

Door Pien van Deth - 08 september 2015

Christie’s veilt kunst en design die een staalkaart van Nederland vormen.

Op dinsdag 6 oktober heeft bij Christie’s in Amsterdam de themaveiling Made in Holland plaats, met kunstwerken uit vijf eeuwen Nederlandse geschiedenis: van de Gouden Eeuw tot Dutch Design.

Christie’s zegt het standaardbeeld van de Hollander met kaas, klompen en tulpen te willen verruilen voor dat van de kunstzinnige, vernieuwende poldermens. Dat valt nog niet mee: kaas duikt prominent op in Henk Helmantels stilleven en de Delfts blauwe tulpenvaas zal het clichébeeld eerder bevestigen dan vernieuwen.

Niettemin biedt de breed opgezette veiling een indrukwekkend overzicht van wat Nederlandse creativiteit vermag. Zowel in toegepast design (de racefiets van RIH) als in autonome kunst (Jan Sluijters of Armando). Het grootste deel van het kunstaanbod komt uit particuliere collecties. Bieden kan vanaf circa 1.000 euro voor een  zakhorloge uit 1886, Carel Willinks stadsgezicht moet 150.000 tot 200.000 euro opbrengen.

(foto’: Christie’s Images Limited 2015)

Elsevier nummer 37, 12 september 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.