John de Greef

Louis Vuitton veroorzaakt in Brussel boeiende turbulentie

Door John de Greef - 19 maart 2013

Met nog de geslaagde en sensuele negligé-modeshow van Louis Vuitton in Parijs fris en fijn in het geheugen, op naar Brussel. Daar is Louis Vuitton er nu weer mede oorzaak van dat er tot 1 september in Villa Empain een bewogen expo wordt gehouden: Turbulences II.

Vooral voor wie een zwak heeft voor complexe techniek valt er te genieten van de kunst van ‘geregisseerd chaotisch’ bewegen.

Sponsoring

Soms werkt zachte drang goed. Hoewel het aanvankelijk weinig spannend klonk. Een mede door Louis Vuitton gesponsorde en georganiseerde expo in een Brusselse villa. Een vervolg op een tentoonstelling over Turbulentie in de Espace Culturel Louis Vuitton Parijs. ‘Je moet komen kijken!’

Sinds vooraanstaande modemerken als Prada, Trussardi, Chanel en zeker ook Louis Vuitton de beeldende kunst hebben geannexeerd met curatorschappen, collecties en sponsoring zijn naast Fashion Shows nu ook Art Shows hét extra contactmoment met de modepers geworden.

Nu ja, alles beter dan een bank die sportief epo-gebruik sponsort, zo niet stimuleert uit naam van spaarzame klanten. Gelukkig is het beeldend vermogen van de meeste modemerken van een dergelijk hoog niveau, dat de kunst zelden teleurstelt. En de modemerken zijn erg zuinig met hun logo’s als het om kunst gaat.

Draaikolk in glazen bol

Turbulences II bleek een fascinerende verzameling van voornamelijk bewegende kunstwerken te zijn in het genre ‘Kinetic Art 2.0’ waarbij vooral veel geraffineerde computertechniek tot hallucinerende beelden leidde. Zoals een enorme lcd-wand met kleurige patronen van Miguel Chevalier, die de pratende of lopende bezoeker zelf veroorzaakt.

Een begoochelend, ogenschijnlijk zwevend stelsel van mikado-achtige stokjes in voortdurend veranderende patronen van Elias Crespin. Of een eeuwige draaikolk in de grootste glazen bol die er maar mogelijk is (met een doorsnee van 1 meter) van Petroc Sesti. Terwijl in een kleine capsule van Sachiko Kodama een kegeltje inkt spuwt in steeds wisselende golfjes die samen een uiterst beweeglijke sculptuur vormen.

Ik voelde me weer even de kleuter voor de kast met de mechanische musicerende apen. Niet bepaald geroerd door opvallende schoonheid, maar wel zeer gefascineerd door de vele, soms speelse  vertalingen van bewegingen. Zoals draaiende rook, een zwenkende vogelgroep in de lucht of een kolkend wolkje melk in de thee boeit.

Russische ambassade

Als surplus levert de imposante Villa Empain, gebouwd in 1931 door de schatrijke 23-jarige baron Louis Empain in de Brusselse ambassadewijk, de bezoeker een bijzondere kijk op luxe architectuur in een late Art Déco-stijl met een Italiaanse touch. Na onderdak te hebben geboden aan onder meer de Russische ambassade tijdens de Koude Oorlog, aan omroep RTL en weinig kunstlievende krakers is het huis gered van de ondergang door Boghossian, eigenaar sinds 2007.

Na complete restauratie werd er de Boghossian Foundation in ondergebracht. De Boghossian-familie was zo gegrepen door de Turbulences-expo bij Louis Vuitton in Parijs dat ze nu deze versie II organiseerde. Samen met Louis Vuitton, maar zonder een spoortje mode.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.