John de Greef

Máxima straalt in Nederlandse couture, met buitenlandse hulp

Door John de Greef - 01 mei 2013

Je kunt natuurlijk volhouden dat het straks bij het songfestival wel louter draait om de liedkunst. En dat bij de abdicatie en de inhuldiging op 30 april alle aandacht uitging naar de staatsrechtelijke hoofdzaak. Maar, kom op! Het gaat en ging toch ook zeker om de aankleding. De franje van Oranje, de staatsie en de presentatie. En bovenal: de jurken van Máxima.

Het met oranje kippenverenboa’s en opblaaskronen vrolijk infantiel uitgedoste publiek buiten op de Amsterdamse Dam wist zich goed vertegenwoordigd door de eveneens nogal bont aangeklede kamerleden in De Nieuwe Kerk.

Er was zelfs een enkel mannelijke lid dat zich pijnlijk kinderachtig en ongevoelig voor decorum dasloos presenteerde. Maakt niet echt uit, want alle aandacht ging gisteren uiteindelijk naar de Koninklijke gasten en vooral het nieuwe Koningspaar. En dat stelde niet teleur.

Stijlbreuk

Als Prins van Oranje heeft Willem-Alexander nooit een bovenmatige belangstelling getoond voor zijn uiterlijk. Wat dat betreft was zijn eerste dag in nieuwe functie een behoorlijk stijlbreuk met het verleden. De Koning zag er imposant en waardig uit. Over zijn hermelijnen en fluwelen mantel is al voldoende geschreven en inderdaad het eindeloos verstelde bont oogde een beetje als te vaak natgeregend konijnenhaar.

Maar wat bleef het gevaarte fraai in positie zonder dat de Koninklijke schouders hun kracht verloren omdat ze schuil gingen onder de pelerine met vergeelde staartjes.

Tom Ford

Ook de schouders van koningin Máxima waren bij de inhuldiging perfect gemodelleerd. Haar blauwe cape over de eveneens in royal blue-tint uitgevoerde jurk deed het gelijkvormige ensemble van Gwyneth Paltrow in Tom Ford tijdens de Oscars in 2012 verbleken.

En die Ford–creatie gold tot nu toe als de meest toonaangevende representatieve en feestelijke outfit. Jan Taminiau, de schepper van Máxima’s inhuldigingsjapon met cape, gaat nu aan top. Zijn gestroomlijnde creatie op de Koninklijke blauwe loper troefde alle sophisticated rode loper-jurken af.

Dutch Design

Het moet overigens niet eenvoudig geweest zijn voor Máxima bij het ‘shoppen’ van haar outfits en die van haar dochter-trio. Zij is terecht nogal fan van internationale modehuizen als Valentino en Prada, maar de wens om Hollandse Waar te dragen was ditmaal wel groot. Schoonzus Mabel heeft met succes beslag gelegd op de Nederlandse Viktor & Rolf, dus flauw om daar aan te kloppen.

En haar schoonmoeder heeft weliswaar een goede stofkennis, maar behelpt zich al jaren met hetzelfde basispatroon en anonieme Nederlandse makelij om mooie materialen er bijna altijd hetzelfde uit te laten zien. Een Koninklijke continuïteit die een jonge vrouw toch niet graag verlengt. En hoe befaamd Dutch Design ook is, echt heel goed in feestelijke en sophisticated kledij van internationale allure, zijn Nederlandse ontwerpers gewoon niet.

Natan

Niet raar dus, dat de nieuwe Koningin voor haar zacht getinte abdicatie-jurkje met glitterrok en opgeblazen schouderstrik terechtkwam bij de Belg Edouard Vermeulen. Zijn Belgische Natan-atelier maakte ook vaardig de drie variaties in blauw voor de prinsesjes, waarvoor het woord ‘Schattig’ bestaat.

En gelukkig kende Máxima Jan Taminiau al, de maker van haar postzak-jasje en enkele sierlijke, maar niet al te spraakmakende japonnen voor plechtige momenten.

Discreet en flexibel

Jan Taminiau, de ontwerper van de opvallendste Máxima-jurken van 30 april heeft twee eigenschappen die hem zondermeer geschikt maken als Hollandse hofcouturier. Hij is – en dat is uiterst zeldzaam in de Nederlandse couture! – het toppunt van discretie en het absolute tegendeel van een roddelkont. En hij is flexibel. Hij weet de onbetwist modieuze smaak van Máxima uitstekend te verwerken met zijn eigen stijl en aanpak.

Zo heeft hij zijn eigen voorkeur voor nogal onbestemde kleuren, die van dichtbij interessant zijn, maar van een flinke afstand vaak effect missen, ditmaal verlaten. Het krachtige blauw van de inhuldiging is niet typisch Taminiau.

Handwerk

Meer Taminiau was de diepere wijntint van de slanke japon die Maxima tijdens de koningsvaart droeg. De kleur kwam solo sterk over, maar verloor naast de vuurrode japon van burgemeestersvrouw Femke van der Laan nogal aan effect.

Wel typisch is Taminiau’s voorliefde voor intensief en sierlijk handwerk. En omdat hij daar inmiddels een echte kenner van is, had hij het borduurwerk van Máxima’s jurken uitbesteed aan de beroemde ateliers van Lesage in Parijs, waar ook Karl Lagerfeld zijn mooiste Chanel-creaties laat decoreren. Inderdaad, grensoverschrijdende schoonheid.

Voor wie wil heeft Taminiau nu zijn postzakjasje opnieuw in de aanbieding. Ditmaal ook met de Argentijnse vlag in de taille.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.