John de Greef

De favoriete Parijse mannenmodeshows voor zomer 2014

Door John de Greef - 30 juni 2013

In Parijs zitten naast klassieke spelers vooral de aanvallers met modieus bravoure. Daarom een opstelling van favorieten die deze week voor veel visueel vermaak zorgden.

Fashion Forward-denken en handelen is zeker niet alleen voorbehouden aan de créateurs of de jonge avantgarde in de Franse hoofdstad.

Zo bewees in Milaan de bijna 79-jarige, eigenzinnige Giorgio Armani met zijn machtige wereldwijdvertakte concern, voor zijn eerste lijn en de Emporio Armani-collectie, dat hij op frisse, soms futuristische wijze allerlei sportieve elementen kon vermengen met traditionele uitgangspunten.

Maar veel (niet-Franse) ontwerpers in Parijs wisten nog verrassender allerlei voorzetten voor de toekomst te leveren. Soms zal vertaling naar daagse draagbaarheid nodig blijken, maar geen vuur zonder originele vonk.

De kunst van Raf Simons

Raf Simons liet zijn publiek – onder wie zijn ouders en ontwerpcollega’s Rick Owens en Azzedine Alaïa – aantreden in de Gagosain-gallery, buiten Parijs, naast vliegveld Le Bourget, met echte Calder-mobiles en Jean Prouvé-huisje. Ten slotte wil de ware kunstkoper maar een paar passen van zijn privé-jet toe kunnen slaan.

Ook zonder eigen vervoer – Raf was zo vriendelijk bussen te regelen – zette de vernieuwende, kleurrijke Raf Simons-collectie, getoond in de galerie, aan tot koopdrift. Vergeet even de verlengde polo’s die als een hansopje met laaghangend kruis tussen de benen sloten en de vele broekjes. Zij bewezen alleen maar dat de moderne modemaker de man graag als eeuwig kind ziet. Maar de lange shirts en kleine tassen vol popart-motieven en de keurige overhemden gemaakt van kleurige stofbanen waren beslist begerenswaardig voor aan het lijf, voor aan de muur of desnoods voor in het museum. O ja, en de nieuwe Adidas-schoenen die Raf ontwierp, bleken ook draagbare kunst voor de voeten. Belg Simons is goed op dreef als ontwerper van de vrouwenmode van Dior, maar subliem als het om zijn eigen mannenmodelijn gaat.

Tangram en schilderen bij Walter

In de prettig protserige Opéra Garnier toonde Walter Van Beirendonck ook hemden als kunstwerken. Prachtig en intrigerend beschilderd op borst- en buikhoogte en soms voorzien van textiele zijvleugels die de decoratie omlijsten als de deurtjes van een openstaand tabernakel. Met veel gevoel en precisie had Belgische Walter diverse stukken stof op grafische wijze verwerkt zodat ze samen als een tangrampuzzel een klassieke jas of pak vormden. In pastel, in grijzen en in weelderig gedessineerde delen. Goed, geen kleren voor een dag op kantoor (wel leuk voor een keertje), maar wat een fantastische vormgeving van textiele kunst voor het lichaam.

Dries Van Noten blijft in bloei

Is de wederzijdse liefde van zijn zijde ietwat bekoeld? Tegenwoordig moet ik het doen met een plaats op de achterste rij na decennia frontrow. Jammer, want close-up valt er zoveel meer te genieten. Maar, mijn voorkeur voor hem blijft onverminderd. De beminnelijke Dries Van Noten is goud waard in de mode om zijn beelschone eigen wijze en visie zonder ooit te extreem te gaan. Toepasselijk genoeg werd zijn show gelopen voor een enorm gouden scherm en muzikaal solo begeleid door Cindy Blackman Santana op gouden drums.

Vooruitlopend op een tentoonstelling van zijn werk in Parijs, dook de Belgische créateur in de archieven van het Musée des Arts Décoratifs, waar hij vanaf februari 2014 solo zal exposeren, zoals hij al eerder voor zijn vrouwenmode vol Aziatische exotica inspiratie opdeed in het Victor & Albert-Museum te Londen. Hij kwam met armen vol bloemdessins uit de depots en strooide die uit over de gehele, deels duister gekleurde mannenmodecollectie. Over sportkleren als boxershorts en over elegante, lange (kamer)jassen. Een floraal geweld waarmee soms de grens tussen mannelijk en vrouwelijk werd verkend en overschreden, als we even de recente hippies, rocksterren als Jimmy Hendrix en de oudere mannenmodehistorie vol sierlijke decoraties vergeten.

Louis Vuitton’s Road Trip zonder zweet

De Britse Kim Jones, de man die de Louis Vuitton-mannenmodecollectie samenstelt, inspireerde zich op een avontuurlijke trans-Amerika-reis. Maar zijn bandana kreukte hij daar niet bij of maakte hem ook niet vuil. Zonder een druppel zweet of stof was de collectie vol zakdoekruiten en -motieven en speelse scout/motorboy-vlaggetjes uitzonderlijk helder, fris en glad.

Kris Van Assche is dubbelkeurig

Voor zijn eigen collectie wist Van Assche – alweer een Belg – sportkleren op een keurige en uitgebalanceerde wijze te mengen met klassiek. Zo lanceerde hij een anorak die heel veel op een traditionele trenchcoat leek. Hoe die over het hoofd werd aan- en uitgetrokken zonder dat er een haartje werd geschonden van het spiegelgladde, nette kapsel is een raadsel.

Voor zijn Dior Homme-show stuurde Van Assche met militaire precisie een imposant leger van strikt geklede modellen als gepolijste supermannen door een spiegelend labyrint. In mistig donkerblauw en opgedroogd bordeaux, in soepele, maar rechthoekige sportkleren en nieuwe, luchtige pakken met blinde sluitingen, hier en daar versierd met een metallic pleister of een Mondriaaneske vlakverdeling. Als geheel indrukwekkend, beetje totalitair, maar wel een som van per stuk zeer draagbare kleren.

Givenchy’s Techno-tribe

De Italiaan Riccardo Tisci lijkt een vaste en aangename modus gevonden te hebben voor steeds weer een iets andere kijk op zijn herkenbare en enorm populaire Givenchy-mode met veel sportkleren over elkaar (sportbroek over legging en onder ruim shirt en parka). Hij sierde nu alle kleren op met veel dwarse strepen in rood, blauw, wit en kaki en technische dessins van ondermeer ouderwetse bandrecorders. En dat alles met flink veel referentie aan Afrikaanse stammen. Vandaar ook de maskerversiering op de gezichten. Ook vier meisjes maakten deel uit van de indrukwekkende techno-tribe van 49 jongens.

Luchtgitaarspel bij Rick Owens

De zomercollectie van de Amerikaanse Rick Owens was een opvallend ontklede versie van zijn doorgaans rock-gothic-subversieve klassieke wintercollecties waarbij vooral de weelderige jassen ondanks rare kapsels, vreemde laarzen en eigenaardige mannenjurken draagbare ontwerpen zijn. Deze collectie met veel blote armen was vooral geweldig door de bizarre show die de kleren overstraalde. De Estlandse monstergroep Winny Puhh met veel opgeplakt haar op het weerwolfengezicht en twee drummers die op een vertikaal plateau als idioten links- en rechtsom werden rondgedraaid, maakten in hun worstelpakjes een giga-kleren-herrie. Tijdens de finale werden de rammers op de snaarinstrumenten aan een been de lucht ingehesen, terwijl ze doorspeelden.

Formidabel opgeblazen Lanvin

De laatste zondagochtend van juni vond de parade plaats van de Lanvin-mannenmode, ontworpen door Nederlander Lucas Ossendrijver. Naast minibroekjes, minitasjes en opvallend glad, kort haar, voor de show gedragen door sprieterige jongens, was de collectie een geweldige ode aan opgeblazen volumes voor volwassen mannen. Trenchcoats, jasjes en broeken waren zo ruim mogelijk vormgegeven met geweldig aantrekkelijk resultaat. Behalve monotone tinten ook wat kersenroze en dat typisch stralend lichte Lanvin-blauw dat doe denken aan de belastingenvelop waarin teruggave wordt beloofd.

De Klassieken

Voor wie vreest dat tradionele herenkleren exit zijn, geen angst. Berluti is op weg van kostbaar schoenenmerk -denk aan prijzen boven de 1500 euro – naar totaal modemerk. En bracht nu met veel okerbruin, roestrood en paarsbordeaux een uitgebreide collectie nieuw-klassieke prachtkleren die bijna iedere man begerig zou maken.

Het eveneens kostbare Hermès kwam met een bijzonder nonchalant casual beeld: T-shirts in suède of kreukelig linnen/katoen, veel slanke jasjes en dito broeken waar hemden deels in, deels uit werden gedragen samen met grove sisalsandalen. Zondermeer allemaal ‘hebben, hebben, hebben’-kleren voor mannen die laten zien bewust de mode niet al te direct te moeten of willen volgen. Wel zo rustig voor de volwassen man, maar het levert minder spektakel.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.