John de Greef

Fetisj-modebiënnale: mooi ruw, nooit ranzig

Door John de Greef - 09 juni 2013

Nergens adembenemend, maar indringend genoeg. De Arnhemse Modebiënnale maakt zonder tintelende verrassingen de vele fascinerende aspecten van fetisj prettig aanschouwelijk.

Complimenten aan curator Lidewij Edelkoort, internationaal trendvorser extraordinaire. Ondanks steeds ondiepere financiële bronnen en groeiend gebrek aan samenwerking en het daardoor moeten afschieten van vele van haar oorspronkelijke, grootse ideeën heeft Lidewij de klus geklaard.

Met deze vijfde editie van de Modebiënnale, omgedoopt tot MoBA13, heeft ze het centrum van Arnhem weer het tweejaarlijks cultuurevenement teruggegeven.

Beroering

De vorige editie was artistiek meer afstandelijk, vond geografisch gezien aan de stadsgrens plaats en bracht weinig beroering of bezoekers in het hart van Arnhem.

Met het aansprekende thema Fetishism in Fashion hoopt MoBA13 vanaf zondag 9 juni tot en met 21 juli 2013 veel bezoekers te ontvangen die met een passe-partout van 20 euro toegang hebben tot diverse locaties met exposities en tijdelijke ateliers in Arnhem. Centrum van MoBA is het splinternieuwe Rozet-kenniscluster dat als een architectuur van vergrote biscuitwafels de Kortestraat domineert.

Als tijdelijk onderdak van de vele fascinerende fetisj-kledingstukken, video’s en fotografie uiterst praktisch, maar ondanks de talloze rozet-siermotieven in het gebouw niet het meest charmante kader voor kleding. De MoBA-hoofdexpo moet het vooral hebben van het samenspel van tentoongestelde beelden, de eenvoudige inrichting is dienend daaraan.

Van baby tot bizar

Draagbaarheid (volgens artistiek leider Lidewij Edelkoort een onvertaalbaar begrip) speelt geen rol op de vijfde Arnhem modebiënnale. Geen probleem, genoeg aspecten van het fetisj-thema kleven de bezoeker van nature al aan het lijf of in het hoofd.

De tentoongestelde ontwerpen (veel van minder bekende modeontwerpers) zijn samen indrukwekkend veelzijdig, maar ook vaak solo al bijzonder complex. Ze belichamen in duidelijke opstellingen steeds een facet van fetisj.

Van het actuele ‘infantilisme’ (volwassenen die zich via aankleding baby willen wanen) tot het traditionelere insnoeren via korsetten. Van de obsessieve fascinatie voor rubber en leer tot het sjamanisme (met heerlijke bizar-exotische kostuums). Het komt allemaal aan bod.

Sensualiteit wordt uiteraard nergens uit de weggegaan, maar ook nergens wordt er moedwillig geshockeerd of expliciet afgegleden naar het ordinaire niveau van erotische beurzen (type KamaSutra) waarvan de reclameposters gemaakt lijken om esthetici te weren. MoBA is gedetailleerd genoeg, maar levert als het op beelden van seks aankomt een aangenaam ruwe schets die de fantasie voldoende prikkelt.

Oude duo’s

Enige rijping blijkt gewenst bij het belichten van diverse fetisjen. Drie oudere modeduo’s (alle ontstaan in de jaren tachtig en opgeleid in Arnhem) namen een deel van het expositiesamenstellen over. Marijke Bruggink en Marlie Witteveen (ooit schoenen-designlabel Lola Pagola) zijn de curatoren van een kleine, maar interessante schoenen-expo waarbij de heerlijkheid van de hoge hak wordt gevierd.

In de Eusebius-kerk is te zien hoe curator Edelkoort historische, fragiele schorten (uit de collectie van het Openlucht Museum) heeft laten printen op linnen om daar weer schorten van te maken. Ze zijn geëxposeerd met uitvergrote kopieën van het werk van kunstenaar Klaas Gubbels. Fascinerend, maar wel weinig fetisjistisch.

Groot deel van de kerk is door het duo achter het eveneens uit de jaren tachtig stammende modelabel The People of the Labyrinths op expressieve en mild-subversieve wijze ingericht met religieus getinte referenties. Weelderig, maar ook aangenaam lichtvoetig, mede door de bewust nonchalante wijze van exposeren.

In kasteeltje Zypendaal heeft het RAVAGE-duo (Clemens Rameckers en Nol van Geuns) met veel gevoel voor esthetica en een heerlijke scheut ironie een fijne, kleine expo ingericht rond de fascinerende garderobe en de geuren van de tikje ondeugende, fictieve heer des huizes.

Koel welkom

En nu maar hopen dat tienduizenden met plezier en gemak de komende zes weken de diverse expo’s en evenementen weten te vinden. Het koele ontvangst van de pers vooraf aan de MoBA-opening gaf weinig vertrouwen dat de organisatie prioriteit geeft aan goede communicatie.

Onduidelijk of het hardnekkig klungelen betreft of onbeleefde desinteresse, maar van een inspirerende onderdompeling in Arnhem Modestad was geen sprake. Zou mooi zijn als het lokale cultuur- en bedrijfsleven de bezoekers straks wel dat welkome gevoel geeft.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.