John de Greef

Het is menens tussen Edgar Davids en zijn liefde: mode

Door John de Greef - 01 augustus 2013

Veel voetbalmannen en voetbalvrouwen voelen zich aangetrokken tot kleren. Zo ook Edgar Davids. ‘Ik kijk veel naar wat mensen dragen’. Een inspiratie die hij met stijl en onverwacht veel kennis van zaken omzette in een collectie.

Twee ballen

Sorry! Ondanks onze nationale plicht om van voetbal te houden, is het me nooit gelukt om bekoring in het spel te zien. Mijn totale onbegrip is overigens niet erfelijk. Zowel zonen als dochters leggen me zo af en toe de regels nog eens uit en luisteren inmiddels minder geduldig naar vaders stomme mening dat het saaie spelletje pas spannend zou worden als er twee ballen tegelijk op het veld kwamen.

Voor een fervente niet-voetbal-fan heb ik, sinds Coen Moulijn het pad effende door een kledingzaak te beginnen, al heel wat voetbalmannen en hun mooie vrouwen mogen ontmoeten. Alles vanuit het idee: bekende naam in de sport, dus hup, dat moet ook goed zijn voor het verkopen van mode. Is dat nou een één-tweetje?

Kleren in kurk

Dani in Armani, Frank Rijkaard in ondergoed (Underjeans), de goedkope kleren van De Boer (niet die van Maik, wel die van Frank & Ronald), Umberto Tan (dandy met humor) zijn vrolijke collega Jack Van Gelder (met het ook al zo vrolijke ‘for Fellows’) en zelfs Tscheu La Ling (kleren in kurk, echt waar! Geen bestseller) en vele, vele anderen passeerden mij in de loop van de jaren.

En niet te vergeten: Beckham (hij heel ernstig over zijn long johns, Victoria nog serieuzer en terecht succesvol met modecollecties van niveau ) En natuurlijk Johan Cruyff. Mijn held omdat hij, midden tussen zijn collectiestukken, mij inschatte als expert en vroeg of het wel wat voorstelde. ‘Ik heb de ballen verstand van mode!’, bekende hij. ‘Maar, eh, het ziet er toch goed uit?

Zonder zijn naam

Getraind door al deze ontmoetingen en met de nodige argwaan door de vele sporthelden die slechts hun naam en gezicht uitlenen, maar daar veel te zwaarwichtig over doen, de laatste dag van juli op pad om de mannenmodecollectie Monta Heritage van Edgar Davids te bekijken. En te praten met de Creative Director, Davids-zelf.

De collectie voor de aanstaande winter, vooral bovenstukken en een prima suède trainingsbroek, was goed geproduceerd en kan zich meten met vele andere volwassen, internationale merken. Het etiket vermeldt niet de man die actief betrokken was bij de totstandkoming: Edgar Davids. Een bewuste keuze van de voetballer, die in tegenstelling tot Cruyff verrassend veel knowhow van confectie en mode heeft. Weet u wat 2-ply-garens zijn? Edgar wel. Kennis die hij opdeed in de diverse fabrieken waar de collectie gemaakt wordt.

Davids noemt zichzelf ‘Eigenwijs’. In die zin dat hij stap voor stap het modeveld wil verkennen, wil groeien in zijn rol als modemaker en daadwerkelijk het hele scheppingsproces als creatief moet mee te maken. ‘Ik ben er niet om af te wachten wat een ander gemaakt heeft en dan hooguit te mogen kiezen tussen rood of blauw’.

Hij blijkt goed op de hoogte van de huidige crisissituatie in de retail van de confectie en laat zich er niet door afschrikken. Hij weet exact Givenchy van Saint Laurent te onderscheiden of waarom de Nederlandse Lucas Ossendrijver bij Lanvin zo groots is.

Te veel op pad

Edgar David’s inspiratie? ‘Ik kijk veel naar wat mensen dragen’. Vooral op reis. En het comfort dat hij zelf graag zoekt in zijn kleding voor een van zijn vele reizen (‘Ik ben helaas te veel op pad’) is ook zeer herkenbaar in de ontwerpen.

Een nieuwe liefde, de mode? ‘Ik was er al langer mee bezig. Ook bij alle clubs waar ik speelde. Als er nieuwe kleuren of stofjes uitgezocht moesten worden, was ik daar altijd graag bij betrokken’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.