John de Greef

Gucci geeft in Milaan op sierlijke wijze veel in- en doorkijk

Door John de Greef - 19 september 2013

Met opvallend veel transparantie en diepe splitten, meters bloot been onder sierbadpakken, vrolijke stippen en stripfiguur Snoopy begon de modeweek in Milaan. Een en al optimisme.

Ach, konden onze politieke leiders maar net zo’n onbekommerde blik op de nabije toekomst bieden als ontwerpers de eerste dag van de modeweek in Milaan toonden met hun visies op zomermode 2014 voor vrouwen.

Maar ja, het merendeel van de designers van luxe Italiaanse merken geniet dan ook van sterk stijgende internationale koersen en groeimarkten ver van ons Oude Westen, waar economische tegenwind en geknakt consumentenvertrouwen de verkoop remt en in Italië zelfs heeft lamgelegd.

Frisse fifties

De identieke tweeling Dean en Dan (ze schelen maar een e’tje en zijn verder als twee kwetterende vogeltjes) Caten verschoten vroeger vaak hun kruit bij de DsQuared- of D2- mannenshow. Daar legden ze dan een carbonnetje onder voorde vrouwenmodepresentatie enkele maanden later.

Hetzelfde thema, decor soms zelfs dezelfde soundtrack maakten de D2-vrouwenshow vaak tot een gedeeltelijke déjà vu-beleving.

Maar nadat ze met hun mannen in juni Lost hadden nagespeeld met een vliegtuigwrak in een avontuurlijk regenwoud, kozen ze voor de vrouwen afgelopen dinsdag een tropische vakantie-cocktailbar, waar ze zelf achter de counter ook een korte dienst draaiden.

De D2-vrouwen waren in de paradijsachtig junglesetting gekapt en gemake-upt als glamourgodinnen. De mode refereerde opgewekt aan zeer frisse jaren vijftig met sierbadpakken, petticoats, vlekdessins, ballonrokken en ruime swaggers (van die chique afstaande jasjes), Capri-pants, pailletten en glitterstenen, tijgerstrepen en toonde vooral meters en meters bloot been en hier en daar een halve bil.

Alles niet vrij van kitsch en kinderachtigheid – er liep een ballroomjurkje van lapjes en flapjes mee dat aan meneer de Uil uit de Fabeltjeskrant deed denken – maar als show wel heerlijk onbekommerd en per kledingstuk prettig draagbaar. Net niet te sexy, soms bijna gemaakt deftig.

Doorkijkkleren

Gucci’s wintercollectie leunde misschien iets te veel op streng sm in zwart leer, maar ook de nieuwe zomermode liet heel veel zwart zien. Maar vooral luchtig doorkijkzwart (mesh), voor hele tops en zelfs voor de vele zichtbare bh’s met heel veel bandjes om het bovenlijf. Erg sensueel en net niet ordinair sexy.

Grote satijnen stofpanelen toonden sterke, florale Art Nouveau-dessins maar waren zo aan elkaar bevestigd, soms met veters geknoopt, dat allerlei diepe splitten inkijk gaven op benen, heupen en zijstukken.

Voor wie dat allemaal te uitdagend was, waren er ook glanzende jumpsuits, kimono’s en tunieken met metallic leren applicaties. Alles erg vloeiend en behoorlijk uitdagend door de vele transparantie en de vele inkijk op doorkijkbh’s.

Maar de heftige effecten kregen tegenwicht doordat er ook onverwacht sportieve elementen in de Gucci-collectie scholen. Zoals ook de solide tassen die door heftige franje een speels contrast kregen.

Met stip

Stylist Katie Grand is zo verrukkelijk naturel en dwaas Engels, dat ze met plezier twee kussen geeft, terwijl ik en zijzelf weten dat ze geen idee heeft wie ze nou eigenlijk kust.

Maar vorige keer, toen ze de Hogan-schoenen en -tassen met een vrolijk zebra/panterdessin had opgesierd, was ze ook spontaan aan het zoenen geslagen voor we goed en wel konden kennismaken, dus te laat om nu nog eens formeel handen te schudden. Om me geen Casanova-complex te bezorgen, bekende ze wel inmiddels al wat champagne op te hebben.

En consequent is ze. Ook in haar designwerk voor Hogan. Na een overdaad van eenvoudige hartjes, vervolgens een seizoen vol wilde dierenpatronen, had ze nu de speciale en niet goedkope Hogan-collectie joviaal van stippen en noppen voorzien.

Uiterst simpel, maar hoogst effectief. En daarbij weet ze er plaatjes bij te laten schieten die met haar stylingtalent het schoenmerk Hogan als hoogst begeerlijk en jong in beeld brengt.

Snoopy naast regenboog

Het zusje van Hogan heet Fay (evenals Tod’s eigendom van Diego delle Valle) en wordt sinds enkele seizoenen ontworpen door Tomasso Aquilano en Roberto Rimondi.

Het duo heeft het casual en praktische karakter van Fay (ooit bekend om ogenschijnlijk dubbele jassen inclusief grove haaksluitingen afgekeken van brandweermanjassen) afgestoten en presenteert Fay nu met het nodige aplomb via een catwalkshow in intieme setting.

Met veel referte aan de minimode en gestroomlijnde jaren tachtig-sportkleren schotelde het ontwerpduo een kleurige collectie voor met heel veel afbeeldingen van Snoopy. De cartoonfiguur die ook vroeger door Jean-Charles de Castelbajac eindeloos en met groot succes op Iceberg-truien werd geplaatst.

Hondje Snoopy werd nu bij Fay vele malen herhaald tot een allover-dessin of naast een regenboog, prominent grappig op de borst van jurkjes. Uitermate kleurrijk en bijna hinderlijk kinderlijk in contrast met de dure Fay-kleren en juist daarom zo vol effect. Waarbij we de discussie over mooi of lelijk, over chic of stupide maar niet aangaan om het vrolijke en optimistische karakter van de eerste modedag in Milaan niet te beschadigen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.