John de Greef

New York Fashion Week start met frisse blik en doorkijkkleren

Door John de Greef - 09 september 2013

New York zette het enorme carrousel van internationale modeshows in beweging. De New York Fashion Week begon met een aangenaam opgefrist en vrolijk beeld voor zomer 2014.

Tot begin oktober draait de kermis van kostbare collectiepresentaties door, deze week in New York, achtereenvolgens eventjes in Londen, daarna in Milaan en meer dan een week in Parijs. Allemaal om zoveel mogelijk visies op vooral de vrouwenmode voor volgend voorjaar te tonen.

Ze waren er allemaal weer: de honderden bewust opvallend uitgedoste meisjes en jongens in alle kleuren, maten, rassen en smaken en de bijna even talrijke fotografen om al die modieuze of rare paradijsvogels én het professionele modepubliek te schieten.

Allemaal rond de fontein voor het Lincoln Center, waar naast The Met Opera-house een fors tijdelijk tentencomplex onderdak biedt aan vele designers en opvallend veel sponsors.

Flirten

Mercedes-Benz is de belangrijkste geldschieter voor de beslist niet armlastige, maar wel o zo sexy confectie-industrie. Dus het automerk bouwde een steiger achter de fontein met daarop de tekst Mercedes-Benz Fashion Week: Where Spring Begins.

Flirten met fashion in plaats van het poneren van Duitse degelijkheid moet meer auto’s verkopen.

Polo-mode

Lacoste was de eerste grote modenaam op de agenda van 6 september. Het meer-dan-tennis-modemerk gelooft in een frisse en beetje jaren zestig-futuristisch voorjaar voor vrouw en man met verrassende variaties op het klassieke poloshirt.

Veel ijsbonbonstinten naast zongebleekt blauw en roest. Opvallend cleane lijnen kregen accent door witte biesjes (piping) en aangenaam lichte materialen zoals flinterdun nylonzijde voor sportief kreukelige mannenpakken en ruime uniseks regenjassen.

Niets leek geforceerd of zwaar, wel overduidelijk helder en ontworpen. Brede, transparante, dwarse strepen maakten delen van jurken tot sportief-sensuele doorkijkkleren. Inderdaad opgewekt fris.

Lichte indruk

Zelfs de flinke hoeveelheid zwarte ontwerpen in de geheel melkwitte zaal waar Victoria Beckham haar collectie toonde maakte een lichte indruk. Te danken aan de heldere lijnen, de lichtgewicht materialen (soms transparant) en de microlengtes van rokjes en jurkjes.

Zo af en toe werden de lange benen bedekt door een ruime zwarte kniebroek, maar het totaaleffect bleef licht en speels. Kwam vooral door het vele wit, de golvende Balengiaca-ruches en de sensuele tennisplooirokjes die onder asymmetrische zomen opdoken.

Geometrische patronen (deden aan Jan Schoonhoven denken) op tops en tassen hielpen de optimistische, moderne sfeer te versterken. Zo ook de jongensachtige wijze waarop van de meisjesmodellen geen dames waren gemaakt (blanco, beetje afgeschminkte gezichten onder haar dat door band en paardestaart uit het gezicht werd gehouden).

De collectie in een prettige mix tussen chic en sportief werd bekeken door Victoria Beckhams ex-voetbalman David met peuterdochter op schoot.

Transparante trench

Delen van de traditionele trenchcoat waren door Donna Karan voor haar jeugdige DKNY-collectie vervangen door doorkijkstof, maar nog leuker was het dat Donna Karan in een overmoedige mix-en-verknip-bui de trench ook transformeerde tot rok of kort jasje.

Baseball-elementen, vuile tuinbroeken, jeans vol badges, flinterdunne parachutezijde, snoeperige pastels, witte tennisplooirokjes, sportcijfers en contrastbiezen werden met lef en succes gemengd tot een straatwaardige collectie.

De show sloot af met wat het persbericht ‘naked dresses’ noemde. Schuin uit de stof gesneden lapjes waren geraffineerd tot hoesvormige korte en langere jurkjes gevormd die om het lichaam waren gehangen door nauwelijks waarneembare doorzichtige nylon schouderbandjes.

Dat zangeres Rita Ora een ererondje liep met Marilyn Monroe-maniertjes was een bijna onnodige toevoeging, na zoveel verschillende voorzetten.

Ibiza-chic

Custo Barcelona schijnt naar verluid ook winkelplannen voor Nederland te hebben. Leuk voor Nederlandse dames met gevoel voor Ibiza-chic. Een contradictio in terminis waar dit Spaanse merk wel raad mee weet, zo bleek tijdens de show in New York.

Een show die startte met een klassieke doorkijkbloes op gedessineerd glitterrokje, een opmaat voor heel veel drukke mozaïek-dessins in een wilde patchwork, transparante voile voor tops, rechte jassen en jasjes boven bikinibroekjes en heel veel kleur, goudglitter en dessins.

Soms elegant, vaker ordinair, maar vooral erg Spaans speels. Alles met veel gevoel voor drama gadegeslagen door Janice Dickinson, wier niet stilstaande mond met te opgevulde, felrode lippen het effect van een bloedneus suggereerde.

Creatief met kurk

Diane Von Fürstenberg durft plezier te maken op de catwalk. Ze gaf aan het eind een swingend discodansje weg en had daarvoor een kleurige, zonnige collectie getoond die heel veel verschillende zaken bijeenbracht, maar vooral deed denken aan een tijloos vrolijke vakantiegarderobe voor tropisch genot.

Kurk ging bijvoorbeeld over de catwalk. Voor plateauzolen, maar ook als creatief dessin voor rokjes en bikini’s en jurkjes waarop ook nog plaats was voor hoornen applicaties.

En veel jaren zeventig georiënteerde maxi-jurken, korte omslagjurkjes met volle rok en tunieken op broeken met uitlopende pijpen. En allerlei koorden en nestels als versiering. Of opvallend zonnige, figuratieve taferelen als uniek dessin, maar ook complex macramé. En ach, als zo’n geheel geknoopt jurkje dan ook nog wordt gedragen door Naomi Campbell die de show afsloot, lijkt succes vanzelf gegarandeerd.

Het applaus was in elk geval aanhoudend en hartelijk en zette Von Fürstenberg aan tot dansen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.