John de Greef

Prada toont verrassend veel verschillende gezichten. Letterlijk!

Door John de Greef - 20 september 2013

Een bijna bizarre feestwinkelvrolijkheid spatte uitbundig van de Prada-collectie. Een mix-and-don’t-match van tinten, materialen (ook zomerbont) en heel veel modetekeningen van mooie meisjeskopjes. En over alle veelkleurige jurkjes ging een stevige bh in zwarte glitter.

Prada sloot de tweede modedag in Milaan met de vrouwenmodecollecties voor zomer 2014 ongekend kleurig en in een bijna wanordelijke mengeling van sport, kitsch en kunst af en overtroefde de beslist ook al zo zomerse, optimistische Fendi-collectie vol grafische effecten en felle kleur eerder deze donderdag.

Bont en beenwarmers

Overal, ook onder aan jurkjes,liet Prada sportieve streepbiezen zien. En voetloze beenwarmers die op voetbalsokken leken. Ook de gummi-sandalen waren afgezien van hoge hakken opmerkelijk sportief en veelkleurig.

Maar naast de sport overgoot Miuccia Prada haar met echt welgemeend enorm ovationeel applaus beloonde collectie met kitscherige glitterstenen. Ook op de sport-beenwarmers.

Zwarte pailletten gaven accent aan flinke bh’s die steevast een bijna bizar opvallend onderdeel van jurkjes vormden en een enkele maal waren vervangen door kleurige constructies die een bh suggereerden. Prominent boven op de jurk, een nieuw fenomeen!

De grote Prada-modeshowruimte was dit maal geheel opgesierd met aandachttrekkende muurschilderingen van onder andere Stinkfish, Pierre Mornet en Jeanne Detallante. De laatste mode-illustrator heeft voor Elsevier STIJL Vrouwenmode al enkele malen een opdracht uitgevoerd, opmerkelijk genoeg tekende ze ook al eens op ons verzoek een pracht Prada-outfit vol pailleten voor onze lezers.

Nu waren de gezichten uit haar tekeningen en van de andere modieuze muurschilders ook terecht gekomen op jurkjes en jassen. Een absoluut nieuwe pop-art-vorm verwerkt op jurkjes en jassen en op tassen en in bont (jassen en zelfs een bontrokje voor de zomer).

Werkelijk hoogst fascinerend waren vooral de forse gezichten frontaal op beide voorpanden van mantels die een eigenaardig dubbelbeeld opleverden.

Web-grapjes

Gisteren schoot de collectie van Gucciaf en toe van de rails door al te heftig gebruik van zwarte mesh (zo open netstof bekend van binnenbroeken in zwemshorts maar nu in duur Gucci-suède), maar trokken sportieve elementen het geheel wel weer redelijk op het juiste spoor.

De tweede dag van de Milaan-modeweek pakte bij Fendi de combinatie van transparantie, grafische, bewust en soms zelfs behoorlijk vergezochte moderne vormgeving wel sophisticated geslaagd uit.

De 80-jarige Karl Lagerfeld had zijn best gedaan als Fendi-ontwerper, en leverde er ook nog een serie tekeningen in de persbericht-map bij in zijn kenmerkende karikaturale handschrift en met een komische tekst met allerlei erg 21e eeuwse woordgrapjes over webcommunicatie. Ouderdom telt niet bij echte talenten.

Volgens Lagerfeld was de Fendi-collectie ‘A collection of monochrome color blocks (not blogs) and an overblow of transferring lines (not files). Everything is ‘hyperlinked‘. En inderdaad jurken, jassen, schoenen en tassen brachten veel sterke kleuren (heerlijke glazuurroze in allerlei zoete toonaarden) in verlopende tinten en grafische dessins (alweer moest ik aan onze kunstenaar Schoonhoven denken die ook bij Victoria Beckham al door het hoofd schoot) en vormden een spannende collectie. Zelfs geschoren bont was geometrisch verwerkt tot jassen die deels transparant waren.

Het knappe van Fendi (en dus van Lagerfeld) was de verrassing van alle grafische doorkijk-effecten die in aangepaste vormzeker de straat zullen bereiken nu zoveel ontwerpers transparantie voorstaan. Daarbij weet ook Fendi zelfs bont gek en grappig te presenteren (hetgeen anti-bont mensen zeker niet zal aanspreken, sorry!).

Max Mara’s eenvoud

De parelgrijze jas over een eenvoudige slipdress (het type onderjurk voor boven dat solo een slanke vrouw eenvoudig mooi kleedt) waarmee de Max Mara-show opende, sloot ook weer de presentatie af.

Maar de tweede maal met een sluiertje overeen wat onbenullig boerse hoofddoek (denk blozende Kolchoz-meid op oude USSR- propoganda-poster) Een malle hoofddoek die nog een paar keer in beeld kwam tijdens de show.

Als dat het bewijs had moeten zijn dat de nogal minimalistische Max Mara-collectie eigenlijk heel veelzijdig is en voor alle momenten geschikt,was dat beslist een onnodige misser.

Tussen begin en eind werd met veel neutrale en enkele uitgesproken kleuren als ametistpaars en smaragdgroen juist zo fraai aangetoond dat eenvoudige ontwerpen zo mooi doeltreffend kunnen zijn. Zonder gimmicks of doorkijktrucjes. En inderdaad ook een tikje eentonig, maar om dat met domme doekjes te willen verhullen leek een zwaktebod.

Eindconclusie: de mode kondigt een uitzinnige, positieve tijd aan. En nu maar hopen dat de ontwerpers uiteindelijk gelijk krijgen wat onze buitenkant betreft. En morgen dag drie van de Milaanmodeweek.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.